jan.
8
2016

Így fog kinézni az átlag fogyasztó 2030-ban

15 év alatt hatalmas fejlődésen mehet át a világ, ezt bizonyítja a világ 2000 óta mutatott megváltozása is. Még érdekesebb azonban, hogy egy ilyen tempóban változó világban mit hoz a jövő. A McKinsey ennek járt utána, és friss elemzésében megkísérelte meghatározni, milyenek lesznek a világ fogyasztói 2030-ban.

Mi minden változhat a következő 15 év során? A McKinsey friss elemzésében ezt az egyáltalán nem elhanyagolható kérdést vizsgálta a fogyasztási cikkek szektorának szempontjából.

Az időtáv érzékeltetése érdekében először érdemes egy pillantást vetni arra, hogy milyen változások történtek az elmúlt 15 évben. 2000-ben például a fejlődő országok lakosságának 30%-a még extrém szegénységben élt, jelenleg már „csak” 15%-uk van ebben az elkeserítő helyzetben. Akkoriban az emberek 12%-a rendelkezett mobiltelefonnal, ma már 60%-a. De ne feledkezzünk meg a jelenleg másfél milliárd felhasználót számláló Facebookról sem, ami 2000-ben még útra sem kelt, hogy meghódítsa a világot.

Ezek és az ezekhez hasonló változások befolyásolták, hogyan élnek, gondolkodnak és vásárolnak jelenleg a fogyasztók. A jelek szerint pedig a változásoknak még közel sincs vége, sokkal inkább azok további gyorsulása látható.

Mely trendek számítanak a legtöbbet?

A McKinsey alapos kutatómunka után több olyan trendet azonosított és elemzett, ami mélyen érinti a fogyasztói cikkek iparágát. A trendeket öt kategóriába sorolták:

  • a fogyasztók megváltozása,
  • a geopolitikai folyamatok fejlődése,
  • új mintázatok a személyes fogyasztásban,
  • technológiai fejlődések,
  • strukturális iparági változások.

Az egyes csoportokba tartozó trendeket az alábbi táblázat tartalmazza.

Egyes tendenciák kapcsán szinte minden elemző hasonlóképpen gondolkodik: nagyjából biztosnak tűnik, hogy a világ középosztályának fogyasztási kiadásai közel háromszorosára nőnek 2030-ra, és a szakértők egyetértenek abban is, hogy a Föld lakosságának több mint 75%-a rendelkezni fog mobiltelefonnal.

Vannak azonban olyan tendenciák, amelyeknél egyáltalán nem világos, milyen irányba fordulnak közép- és hosszú távon. Lehetnek olyanok, amelyek akár robbanásszerű fejlődésnek indulhatnak, de az is könnyen előfordulhat, hogy néhány éven belül kihunynak. A McKinsey szerint ezekre jelent példát a fogyasztói piacra szánt 3-D nyomtatás. Bár már 1000 dollárnál alacsonyabb áron elérhetők 3-D nyomtatók, a szakemberek nem biztosak benne, hogy a hisztéria lecsengése után ezek valóban beépülnek a fogyasztók mindennapjaiba.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy minden trendnek eltérő hatása lesz a fogyasztói cikkek iparágára. Ennek szemléltetése céljából egy olyan ábrán is ábrázolták ezeket, aminek segítségével a vállalatok vezetői megérthetik, mely trendek gyakorolhatják a legnagyobb hatást működésükre. (A vízszintes tengelyen az előrejelezhetőség foka, a függőlegesen pedig a fogyasztási szektorra gyakorolt potenciális hatás szerepel.)
A fenti ábra jobb felső sarkában szerepelnek tehát azok a nagy valószínűségű és nagy hatású trendek, amelyek nagy eséllyel meghatározzák a fogyasztási cikkek iparágát 2030-ra. Ebből leolvashatók a következők:

  • A városi lakosok folyamatos növekedésének (éves szinten 65 millió fős bővülést várnak) hatására a fogyasztók többsége 2030-ban városokban fog élni.
  • Az átlagos fogyasztó idősebb lesz, mint jelenleg. A fejlett világ idősebb népességének növekedése meg fogja haladni a fejlődő világban élő fiatalok számának bővülési ütemét.
  • 2030-ra a világon élő 8,5 milliárd ember 75%-a rendelkezni fog mobiltelefonnal és internethozzáféréssel is.
  • A fejlődő világ középosztálya nagyságrendileg nagyobb lesz, mint jelenleg és tagjai jobban fognak élni, mint a szüleik.
  • Az üzleti oldalon a konszolidáció folytatódni fog, és a vállalatok nagyobb hasznát fogják venni a digitalizációnak, a big datának, illetve az analitikának.

Az egyes trendek nem azonos mértékben érintik az egyes piacokat és termékkategóriákat. A fejlett robotika például sokat fog előrelépni Ázsiában, de rengeteget kell még behoznia Afrikában és Dél-Amerikában. A McKinsey szerint a vállalatoknak ilyen árnyalatokat is szem előtt kell tartaniuk, ha a meg akarják határozni, mely trendek lesznek hatással rájuk, és sikeresen akarnak alkalmazkodni a jövő kihívásaihoz.