36521380 - hand press play button sign to start or initiate projects as concept

A jövő megérkezett

Idén februárban írtam arról, hogy a Bank of Amerika három teljesen automatizált bankfiókot nyitott. Ennek (is) következménye, hogy rengeteg munkahely válik majd feleslegessé a pénzügyi szektorban. Eltelt háromnegyed év, időközben én is megismerkedtem a közösségi médián keresztül Sophiával, aki valójában egy robot, azonban ha kell interjút ad, vagy ha a helyzet úgy kívánja meg, még viccet is mesél, és üdvözli a briteket egy élő reggeli tévéműsorban.

A másik fontos témakör, amivel kapcsolatosan időközben ismerkedni kezdtem, az a blokklánc technológia, és annak felhasználási lehetőségei a pénzügyi rendszerben. Úgy vélem nagyon fajsúlyos változások elébe nézünk a közeljövőben, az értékpapír ügyletek elszámolásától, a felügyeleti rendszer megbízhatóbbá tételén át, egészen a hitelezési folyamatokig. Mondanom sem kell, a rendszer ott lesz a legmegbízhatóbb, ahol a legkevesebb tere lesz az emberi tévedésnek.

Néhány hete azt is lehetett olvasni, hogy Magyarországon elsőként, Alcsútdobozon megnyílt egy teljesen automatizált, személyzet nélküli bankfiók. Huszonnégy órán át tart nyitva, és gyakorlatilag minden banki szolgáltatást igénybe lehet venni, személyi kölcsön igényléstől kezdve, a készpénztranzakciók lebonyolításán át a postai szolgáltatásokig egyaránt. A pénzintézet terveiben szerepel, hogy legyen Skype-on keresztüli ügyintézésre is lehetőség, egy mobil applikáció segítségével előre leegyeztetett időpontban. Ehhez hasonló szolgáltatás már elérhető más magyar banknál is.

Persze a teljesen automatizált ügyintézéshez már egyáltalán nincs szükség üzlethelységekre sem. Néhány éve azt ünnepelte egy bank, hogy megnyitotta a századik bankfiókját. Hamarosan azt fogják, hogy újra csak tíz van. A kérdésem mindezek után már csak az, én vajon mikor fogok egy Sophiához nagyon hasonló mesterséges intelligenciával ügyet intézni? Vélhetően sokkal hamarabb, mint ahogyan azt februárban hittem!