Forrás: https://androbit.net/news/3993/e_kereskedelem_kozep_europaban.html

A közeljövő sikersztorija lehet India

1,3 milliárdan élnek Indiában és minden jel arra utal, hogy hamarosan nagy részük bekapcsolódhat majd az internetes kereskedelembe. A Morgan Stanley előrejelzése szerint a jelenleg 11 milliárd dollárra rugó üzletág 2020-ra elérheti a 137 milliárdot. A szektor fejlődése túlmutat önmagán, hiszen korábban Kínában is az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése volt az ország gazdasági átalakulásának az egyik fő hajtóereje. Komoly növekedési sztorikat kereső befektetők, figyelem, megéri elgondolkodni!

A Morgan Stanley elemzője a napokban főként az eCommerce növekedésének tükrében vizsgálta az 1,25 milliárdos lakosú India jövőbeli kilátásait. Következtetéseit pedig mindenkinek érdemes lehet megismerni, főként azoknak, akik hosszú távú, nagy növekedési potenciállal rendelkező sztorikat keresnek, és a magas kockázat sem riasztja el őket. Az indiai internetes piac jövőbeli kilátásait jól szemlélteti, hogy míg 2013-ban 11 milliárd dollárra értékelték azt, 2020-ra már 137 milliárd dollárt tehet ki a Morgan Stanley számításai szerint.

Kína sarkában loholnak

Az indiai internet és e-kereskedelem fejlődése hasonló úton halad, mint északi szomszédja, csak attól 7 évre le van maradva. Erre utal, hogy kínai online kereskedelmi boom is az internethasználat megnövekedésével kezdődött, ezt követte az internetes vállalatok első hulláma, amelyeknek viszont akkor még olyan piaci akadályokat kellett leküzdenie, mint például a fejletetlen elektronikus fizetési rendszer. Az okostelefonok terjedésével viszont a kínai eCommerce felrobbant. 2013-ban már 314 milliárd dollárnyi online értékesítés folyt az országban úgy, hogy ez ugyanakkor az USA-ban 255 milliárd dollárt tett ki. A tempó pedig azóta sem csökkent, és jelenleg a világ e-kereskedelmének 35%-áért Kína felel.

Kínában azonban nem csak az okostelefonok terjedése tehető felelőssé ezért, komoly hajtóerőt szolgáltatott a vidéki lakosság is. Hiszen míg a kínai megavárosok tele vannak mind valós, mind virtuális piacokkal, ez a vidékre egyáltalán nem volt jellemző – egészen addig, amíg nem alakult minden mobiltelefon komplett bevásárlóközponttá.

A változás azonban jóval messzebbre mutatott egyetlen szektor szárnyalásánál, hiszen – a Morgan Stanley szakemberei szerint – az eCommerce robbanásszerű fejlődése volt a motorja annak a rég várt változásnak is, aminek során Kína a nehéziparra épülő, exportorientált, az árakat központilag is befolyásoló országból, a jelenlegi fogyasztó- és szolgáltatásközpontú piaccá vált.

A kérdés már csak az, hogy vajon bejárhatja-e ugyanezt az utat India is. A jelek mindenesetre pozitívak, erre utal az is, hogy az ország internethasználóinak száma 50 millióról 100 millióra nőtt (vagyis megduplázódott) 2007 és 2010 között, ezt követően pedig a háromszorosára nőtt. 2014-ben ezzel már elérte a 300 millió felhasználót. India így Kína után a világ második legnagyobb internetes piacává vált, még úgy is, hogy az országban a felhasználói penetráció mindössze 17%-os, szemben a kínai 46%-kal, illetve az egyes fejlett piacokon jellemző 80%-kal.

Az indiai internetes robbanás tehát minden jel szerint még csak az út kezdeténél tart. Becslések szerint ugyanis a következő 5 évben – az okostelefonok terjedésével – az internethasználók száma újra megduplázódhat, ez pedig már 600 millió felhasználót jelentene, és közel a lakosság felével lenne egyenlő.

Már áramlik a kockázati tőke

Az adatok azt mutatják, hogy a befektetők már meg is kezdték az Indiában rejlő lehetőségek kiaknázását. Erre utal, hogy a kockázati tőkevállalatok csak a januárt megelőző 13 hónap során 4,5 milliárd dollárt pumpáltak az országba. A tőke nagy részét pedig nem meglepő módon a kiskereskedelmi vállalatok kapták.

Az online kiskereskedők – mind belföldiek, mind nemzetköziek – így tovább tudták növelni jelenlétüket Indiában, és ennek köszönhetően az internetes vásárlás egyre hétköznapibbá kezd válni az ország lakosai számára. Az egyik legnagyobb indiai online áruház például már ott tart, hogy minden harmincadik másodpercben elad egy pár cipőt, nemrég pedig már autókat is felvett az árusított termékei listájára.

A lehetőségek viszont nem nélkülözik a kihívásokat sem. Az online kiskereskedők számára az egyik legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy az indiaiak 80%-a még nem tud elektronikus úton fizetni. A készpénz tehát még mindig az uralkodó fizetési forma, évente 1 400 milliárd dollárnyi tranzakciót továbbra is ezen keresztül hajtanak végre. Az internetes kereskedők ezért folyamatosan keresik a módját a probléma áthidalásának, amire nagy szükség is van a még bankszámlával sem rendelkező tömegek miatt.

A vidéki kiszállítás továbbra is problémás

Nagy problémát jelent az áruk fogyasztókhoz való eljuttatása is. A világ más tájain élőkhöz hasonlóan az indiai vásárlók is a másnapi kiszállítást kedvelik, és a nagyobb városokban erre még meg is van a lehetőség. Egy akkora országban viszont, ami a Himalájától egészen az Indiai-óceánig tart, elkerülhetetlen, hogy legyenek olyan vidéki területek, amelyeket nem tudnak megfelelő módon kiszolgálni. A kezdetleges út- és vasúthálózat miatt az online kereskedők ezeken a területeken egyedül a légi szállításra támaszkodhatnak, ami viszont igencsak megdrágítja a kisebb városokhoz, falvakhoz való kiszállítást.

Az ország vezetése is okot ad a bizalomra

Az országban rejlő potenciál mindezek ellenére is óriási, és nem csak a közel 1,3 milliárd főt kitevő lakosság, hanem az ország földrajzi, társadalmi és gazdasági sokszínűsége miatt is. Az India élére 2014-ben megválasztott miniszterelnök, Narendra Modi azonban a jelek szerint jó úton jár ahhoz, hogy országa biztató jövőbeli kilátásait helyreállítsa.

Modi megválasztásával ugyanis olyan reformokra nyílt lehetőség, amelyek az országot fenntartható irányba viszik tovább. Ezek közé tartoznak például az e-kereskedelem problémájára is megoldást jelentő ugrásszerűen megnövekedett infrastruktúra-beruházások, amelyek még tovább segíthetik a kínai út indiai megvalósítását.