successful-woman

A női gondolkodás lehet a sikeres befektetés kulcsa

Egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy hiába találkozhatunk több férfivel a befektetési vállalatoknál, a nők ezen a területen még náluk is sikeresebbek lehetnek. Egymástól független kutatásaik során mind a University of California, mind a SigFig ugyanerre a következtetésre jutott. A Nutmeg online befektetési vállalat írásából pedig az is kiderül, mi történne, ha az összes befektetési döntést a nők vennék át.

Bár a befektetések világában általában férfiakkal találkozhatunk, a legfrissebb kutatások eredményei azt mutatják, hogy a nők bizonyos tekintetben jobb befektetők lehetnek. Ennek fényében még érdekesebb kérdés, hogy a befektetési vállalatoknál miért olyan alacsony a nők létszáma, és mi lenne, ha ez jelentősen megváltozna? (A nők az üzleti angyalok 22%-át, az intézményi befektető vállalatok szenior munkatársainak 19%-át, az alapkezelők magasabb beosztású dolgozóinak pedig mindössze 7%-át teszik ki.)
Azok a nők, akik viszont el tudtak érni magas pozíciókat a befektetések világában, elég bizonyítékot szolgáltattak arra, hogy sajátos viselkedésük hasznos a befektetési döntések meghozatalában. A University of California kísérlete mindezt konkrét számokkal is alátámasztotta. Az egyetem által vezetett, hét évig tartó tanulmány során megállapították, hogy a női befektetők 2,3 százalékponttal felülteljesítik a férfiak által elért hozamokat.
A tanulmány szerint ennek egyik legfőbb oka abban keresendő, hogy a férfiak sokkal többet kereskednek. Márpedig ez nem csak a költségek megnövekedése miatt rontja a hozamokat, de minél többet kereskedik az ember, annál többet is veszíthet.
Hasonló eredményre jutottak a SigFig online befektetési cég szakemberei is az idei év elején, amikor 750 ezer portfóliót vizsgáltak meg. 2014 során a nettó medián hozamok tekintetében 12%-kal jobb eredményt értek el a női befektetők.

Bár a különbség nem tűnik nagynak,  ez 100 ezer dolláros kezdőbefektetés és 30 éves befektetési időtáv esetén 58 ezer dollárral magasabb hozamot jelent.

Sok múlik a pszichológián

Bár manapság óvatosan kell bánni a viselkedés nemek szerinti szétválasztásával, bizonyított tény, hogy a biológiai felépítésben fennálló különbségek befolyással vannak a gondolkodásra és viselkedésre is. Számos tanulmány mutatta be az elmúlt 10 év során, hogy a nők és a férfiak másként definiálják a sikert, így különbözőképpen reagálnak a részvénypiacon elért nyereségekre és veszteségekre is.
(Azonban azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ugyanúgy megfigyelhetők alapvető különbségek a nemektől függetlenül is.)

Különböznek a célok

A Nutmeg írásában kiemeli, hogy a célok természete az, ami meghatározhatja a befektetések sikerét. Ezt viszont a két nem egész eltérően fogalmazza meg. Míg a férfiak sokkal inkább a rövid távú sikerekre fókuszálnak, vagyis gyorsan szeretnék megverni a piacokat, a nők a sikert hosszú távú célként határozzák meg.
Ez teszi őket alkalmassá olyan befektetési célok sikeres kivitelezésére, mint például a nyugdíjcélú megtakarítások, függetlenül attól, hogy profi befektető vagy csak a saját időskorára gyűjt az illető. Ehhez a képességhez kapcsolódik, hogy a nők sokkal kényelmesebben érzik magukat absztraktabb célok, illetve időben eltolt jutalmazás esetén is. A férfiaknak viszont – a nőkkel ellentétben – szükségük van arra, hogy folyamatosan szemmel tudják tartani a haladásukat.

Vigyázni kell az elbizakodással

Minden befektető tisztában lehet azzal, hogy a rövid távú piaci mozgások túlreagálása katasztrofális eredménnyel lehet a hozamokra. A hosszú távú célok szem előtt tartása azonban általában véve is egyik alapvető feltétele lehet a sikeres befektetéseknek.
A nők a hosszú távú szemléletmódjukkal képesek arra, hogy úgy szembesüljenek a részvénypiaci győzelmeikkel és kudarcaikkal, hogy azok kicsit sem tudják őket eltéríteni a kitűzött cél felé tartó útról. Gondolkodásmódjuknak köszönhetően mind az elbizakodást, mind a hitük elvesztését képesek elkerülni. Ezzel ellentétben, a férfiak sokkal fogékonyabbak a „győztes-effektusra”, vagyis aránytalanul nagyfokú önbizalomra a döntéseik kapcsán. Az elhúzódó túlzott elbizakodás azonban gyakran a gyors növekedés hirtelen visszaeséséhez vezethet.

A diverzitás a lényeg

A Nutmeg szerint azonban, ha minden férfi befektetőt nőre cserélnénk, egy az előbbivel megegyező súlyú, csak éppen ellenkező irányú problémával szembesülnénk. Számtalan tanulmány jutott már arra a következtetésre, hogy a siker legalapvetőbb indikátora a sokszínűség. A legjobban teljesítő befektetési csapatok a legsokszínűbbek is egyben. A megközelítések, a perspektívák, a kognitív viselkedés sokfélesége gyakran az okos és kiegyensúlyozott döntések receptje, amelyek eredménye aztán magas hozamokban testesül meg.
A nemek közötti egyenlőség tehát nem csak önmagáért, hanem a gazdasági sikerek érdekében is indokolt.

 

Kiemelt kép forrás: businesscollective.com