A privátbankárok véleményt mondtak – Itt a lista!

Az Euromoney 2011 végén újfent elkészítette a privát banki felmérését, az eredményeket a közelmúltban publikálták, a hivatalos díjkiosztóra pedig február 16-án került sor Londonban. A felmérés sajátossága, hogy nem az ügyfelek mondanak véleményt a szektorról, hanem a szektor mond saját magáról és a tagjairól véleményt, vagyis a riválisok jelölései alapján alakul ki a végső rangsor az egyes kategóriákban. A magyar piacon a szolgáltatók 32 kategóriában versenyeztek egymással, a legtöbb első helyezést a Bank Gutmann, a Citibank és Concorde Alapkezelő szerezte meg. A szektorban viszont a legnagyobb elismerésnek az „Összességében a legjobb privát banki szolgáltatás” kategória számít, amelyben az Erste lett a győztes a BNP Paribas és a Bank Gutmann előtt.

Milyen helyezést szeretek a hazai privát bankok?

A legfrissebb Euromoney Privátbanki felmérés szerint Magyarországon 32 kategóriában hirdettek győztest, azt viszont már az elején érdemes kiemelni, hogy sok szereplő ennél jóval kevesebb kategóriában tudott versenyezni, hiszen vannak olyan szolgáltatások, amelyek kevésbé hangsúlyosak. Például az univerzális banki szereplők jellemzően szélesebb szolgáltatási palettával rendelkeznek, mint azok a kisebb szereplők, amelyek csak adott vagyonkezelési szolgáltatásban kívánnak versenyezni az ügyfelekért.

Szám szerint a legtöbb első helyezést, nevezetesen nyolcat a Bank Gutmann szerzett meg, amely a magyar piacon azért számít unikálisnak, hiszen klasszikus offshore privát banki szolgáltató, a belépési limitje ennek megfelelően kiemelkedő a magyar piacon, 270 millió forint. A Bank Gutmann a 32 kategóriából valójában 15-20 kategóriában tud versenyezni, és olyan kategóriákban tudott első lenni, mint a titoktartás és biztonság, személyre szabott vagyonkezelés, vagy az öröklés és utódlástervezés.

Sorrendben a második helyen a Citibank végzett, amely 6 első helyezést is kapott, a dinamikusan növekvő üzletág a vagyonkezelési oldalon kapott sok első helyezést, így a befektetési termékek körében, a devizában, vagy éppen a strukturált termékekben. Hasonlóan a Citibankhoz a Concorde Alapkezelő is a vagyonkezelési oldalon kapott sok első helyezést, így például a részvény- és kötvényportfólió kezelésben, vagy a hedge fund stratégiákban.

Az OTP Bank és a BNP Paribas is 4-4 első helyezéssel büszkélkedhetett, külön érdekesség, hogy volt olyan kategória, amelyben mind a két szereplőnek meg kellett osztoznia az első helyen. Az OTP Bank a kötvényportfólió kezelésben osztozott a Concorde Alapkezelővel az első helyen, míg a BNP Paribas a Bank Gutmann-nal és Concorde Alapkezelővel osztozott a családi vagyontervezés kategóriájában. Igaz az Erste Bank két első helyezést kapott, viszont abból az egyik az összesített első helyezés. A MKB Bank állt még két első helyezéssel, miközben egy-egy helyezést kapott a Friedrich Wilhelm Raiffeisen, a CIB Bank és a K&H.

Jelentősen átalakult a dobogó

Az Euromoney országokra lebontva igaz több mint 30 kategóriában hirdet győztest, azonban van egy speciális kategória is, amelyet különös becsben tart a szektor, mégpedig az „Összességében a legjobb privát banki szolgáltatás” kategóriát. Tavaly az OTP Bank Privát banki üzletága nyerte el az összesített első helyezést, a mostani összesítés szerint viszont a legjobbnak az Erste Bank privát banki üzletága bizonyult.

Az Euromoney összesített rangsora nagyon speciális, hiszen a pontozásban jelentős arányt képvisel, hogy a privát banki szektorban a versenytársak miként vélekednek egymásról. A friss felmérésből pedig az derült ki, hogy a magyar privát banki piacon a szolgáltatások összességét tekintve az Erste Bank bizonyult a legjobbnak a szolgáltatók szerint.

Az üzletág mindössze 5 évvel ezelőtt indult, miközben 2009-ben 1250 ügyfél 97 milliárd forintját kezelték, addig 2011 végén már 1700 ügyfél 145 milliárd forintját. Mindez azt jelenti, hogy a növekedési fázisban lévő üzletág 2009-2011 között éves szinten átlagosan 22,3 százalékkal tudta növelni a vagyonát, míg 16,6 százalékkal az ügyfélszámát, amely jóval magasabb, mint a piaci átlag (ennek azonban szegmentációs okai is vannak).

Az összesített listát más szempontból is érdemes megnézni, például abból az aspektusból, hogy a tavalyi évhez képest mi változott a legjobb privát bank kategóriájában. A legszembetűnőbb változás, hogy a mostani győztes Erste Bank tavaly az összesített rangsorban a 7. helyet szerezte meg. A tavalyi győztes OTP Bank viszont az összesítésben az első helyről a negyedik helyre csúszott vissza. A BNP Paribas is pozitív meglepetéssel tudott szolgálni, hiszen a tavalyi 6. helyükkel szemben most a második helyre értek fel. Az összesített dobogó harmadik fokán nem történt változás, a Bank Gutmann megőrizte a tavalyi helyezését.

Élesedik a verseny a szolgáltatók között

Amennyiben a nemzetközi díjakat is megnézzük, akkor privát banki körökben nagy elismerésnek számít az Euromoney díja, főleg igaz ez az összesített első helyezésre. Igaz, vannak még Európában más díjak is, amelyet például német vagy svájci intézetek adnak ki, azonban itthon a szakma általában a brit Euromoney díjára figyel fel.

Mint megtudtuk, azért a klasszikus privát bankok, amelyek például univerzális banki tevékenységet nem végeznek, ott nem tud már akkora vonzóerőt jelenteni a díj az ügyfelek körében, hiszen a magas kvalitású ügyfeleket a kiszolgálás minősége foglalkoztatja, nem az alapján választanak szolgáltatót, hogy annak milyen díjai vannak. Azonban egy univerzális bank esetében, ahol a 30-150 millió forint közötti ügyfelekre koncentrálnak a szereplők, ott nagyon sokat számít egy ilyen díj megszerzése, főleg igaz ez az összesített első helyre.

A kritikusok szerint viszont az egyik legfőbb hátránya a felmérésnek, hogy az a szektor privát véleményét tükrözi, és nem az ügyfelek véleményét, pedig privát banki oldalon az igazi elismerés az, ha az ügyfelek elégedettek egy adott szolgáltatóval. Pontosan ezért sokak szerint jobban tükrözi hazánkban egy privát banki üzletág milyenségét a kezelt vagyon és/vagy az ügyfélszám változása. A Euromoney is elismeri ezt a problémát, azonban mint írják, a felmérést ilyen módon elkészíteni nagyon körülményes lenne, hiszen a titoktartásra ügyelni kell, miközben egy reprezentatív minta felállítása is nehéz feladat.

A piaci szereplők azonban abban egyetértenek, hogy egy szolgáltató számára az lenne a fontos, hogy a teljesítményét meg tudja őrizni hosszabb időszakon keresztül is, hiszen egy olyan üzletágról beszélünk, amely több évtizedes vagyonkezelésre vállalkozik. A magyar piacon visszatekintve az elmúlt néhány évre, a volatilitás volt a jellemző a helyezésekre, amire magyarázatot ad, hogy a szektor saját magát értékeli a felmérésben, azonban megfigyelhető, hogy egyes kategóriákban kezd stabilizálódni az élmezőny, legalábbis, ha az első 3-4 helyezést nézzük.

Forrás: Portfolio.hu – 2012.02.27