india it
júl.
17
2015

A túlélésükért küzdhetnek India egykori csillagai

Az 1990-es évek közepén emelkedtek fel az indiai outsourcing vállalatok, amelyek olcsó munkaerejüknek köszönhetően a világ legnagyobb vállalatainak informatikai fejlesztéseit végezhették. A technika azonban rengeteget fejlődött azóta és a jelek szerint egy olyan szintre lépett, ahol ezek a vállalatok már egyre nehezebben tudnak labdába rúgni. A probléma azonban nem korlátozódik egyetlen szektorra, ha ezekkel a cégekkel nagyobb baj lesz, azt az egész indiai gazdaság megszenvedi majd. Lássuk, hogyan küzdenek ezek az életben maradásért és mi várható tőlük a jövőben!

Alig néhány hete számoltunk be egy Indiában rejlő óriási lehetőségről, az internetes kereskedelem robbanásáról. Az országban azonban nem minden arany, ami fénylik. Van olyan szegmens is, ami hosszú évek szárnyalása után nehéz időknek nézhet elébe. Az indiai outsourcing iparágról van szó, ami olcsó munkaerőre épülő üzleti modelljével eddig a világ legnagyobb vállalatainak informatikai rendszereiért felelt. A helyzet azonban drasztikus fordulatot vett az utóbbi időben.

A problémát az jelenti, hogy a technika fejlődésével az outsourcing cégek munkáját egyre egyszerűbben tudják már felhőalapú eszközökkel pótolni. Ez pedig az indiai programozók és adatbázis-kezelők iránti kereslet meredek visszaesésében is kristálytisztán meglátszik már. (Az Information Services Group (ISG) becslése jól mutatja a régi és az új technológia közötti különbséget: míg a tradicionális szolgáltatóknál egy technikus 200 szervert tudott felügyelni, felhőalapú technológiával ugyanez a technikus már 10 ezer szervert tud figyelemmel kísérni.)

Az outsourcing iparág változása számokban

Az outsourcing iparág növekedésének lassulását támasztják alá az alábbi igen figyelemre méltó számok is:

  • A világszerte megkötött outsourcing szerződések értéke 206,8 milliárdról 120,4 milliárdra esett vissza 2010 és 2014 között.
  • A hasonló szerződéseknek nem csak az értéke, a száma is jelentősen, 37%-kal esett vissza. Míg 2010-ben 1805 megállapodás született, 2014-ben ezek száma mindössze 1144-et tett ki.
  • A 10 legnagyobb outsourcing megállapodás 2012-ben még átlagosan 552 millió dollárra rúgott, ez a szám 2014-re 452 millióra esett vissza.
  • 2014-ben kilenc darab 1 milliárd dollárnál nagyobb értékű outsourcing megállapodás született világszerte. Ez az elmúlt évtized leggyengébb eredménye. De nem elég, hogy számuk megritkult, többségük egyre kevesebb cég között oszlik meg. A fenti kilenc szerződésből például öt az IBM nevéhez kapcsolódik.
  • A megbízások számának csökkenése miatt a megbízók egyre keményebben nyomhatják le az árakat. Az indai outsourcing szerződések értéke átlagosan 20-30%-kal csökken azok megújításakor.
  • Az outsourcing vállalatok egyes becslések szerint idén mindössze 200-220 ezer munkahelyet teremtenek Indiában úgy, hogy ez a szám 2011-ben még elérte a 273 ezret.
  • Az indiai outsourcing óriásoknál több mint 50%-kal esett vissza az éves árbevétel növekedése 2008-hoz képest.
Global outourcing deals

Ebbe a folyamatba tökéletesen beleillik az AstraZeneca példája is. Ahogy a Wall Street Journal is beszámolt róla, a gyógyszeripari óriásvállalat a következő két év során felére vágja vissza azt a 750 millió dolláros költségét, amit eddig éves szinten az indiai outsourcing vállalatoknak fizetett. Ezzel párhuzamosan pedig 50%-kal csökkenti az információtechnológiával foglalkozó dolgozóinak számát is.

Mindez pedig a teljes iparágra jellemző lesz, ami súlyosan érinti majd az indiai outsourcing vállalatok árbevételét és profitját is, és egzisztenciális fenyegetést jelent mindazok számára, akik a jövőben nem tudnak alkalmazkodni az új helyzethez.

Az egész indiai gazdaságnak sokat árthat

Az új trend azonban messze túlmutat egyetlen szektor növekedésének lassulásán. Ehhez érdemes tudni, hogy India exportjának 20%-áért az outsourcing felel, ahol indiaiak milliói dolgoznak. Számukra ez nyújt lehetőséget a szegénységből való kitörésre. Az árbevétel csökkenésével együtt viszont az outsourcing vállalatok munkahelyteremtése is visszaesett, és az új munkahelyek száma az előrejelzések szerint 5 éves mélypontra esik vissza az idén. (A Tata Consultancy Services például a márciusban zárult üzleti éve során már alig több mint 19 ezer új munkahelyet teremtett, szemben az egy évvel ezelőtti 24 ezerrel.)

Ha tehát az olyan IT-outsourcing óriások, mint a Tech Mahindra vagy a Wipro nem tudnak változtatni, az az egész indiai gazdaságra tekintve borús képet vetít előre.

De nagy problémát jelent az is, hogy a felhőalapú technológia terjedésén kívül több olyan tényező is felütötte a fejét, ami ennek hatását súlyosbítja. Ilyen például az automatikus kódírás terjedése, az egyre kiélezettebb verseny, illetve a vállalatok informatikai költségeinek folyamatos csökkentése is.

Megvan már az új irány

India tehát folyamatosan veszít abból a vonzerejéből, amit olcsó munkaerejének köszönhetett eddig. Ezzel együtt viszont az új irány is kirajzolódni látszik. Erre az egyik legjobb példát az indiai outsourcing vállalatok egyik úttörője, a Wipro mutatja. Az informatikai óriásvállalat egyrészt a tervek szerint 158 ezer dolgozójától válik meg, ezzel párhuzamosan viszont azért is küzd, hogy azokat a szoftvermérnökeit megtarthassa, akik a felhőalapú fejlesztéseit elvégzik majd.

Várhatóan ez lesz a sorsa az összes hasonló vállalatnak: erős költségcsökkentés, mellette pedig intenzív fejlesztés a felhőalapú technológiák irányába. A fejlődést ugyanis nem lehet és nyilvánvalóan senki nem is akarja megállítani.