A veszteség színe? Még ez is hatással lehet a döntéseinkre!

Amikor befektetési döntést hozunk, igyekszünk elsősorban fundamentális tényezőkre támaszkodni, például megállapítani az adott vállalat belső értékét, felmérni az egyéb kockázatokat. A döntés végkimenetelét azonban pszichológiai tényezők is befolyásolják, amelyek között még annak is jelentősége lehet, hogy a részvény szimbóluma, az árfolyam mozgását jelző grafikonja éppen milyen színben villog a képernyőn. Egy friss tanulmányban fény derült arra, hogy az árfolyam esését és a veszteséget jelző piros szín is igen komolyan befolyásolhat minket a döntések során, hiszen érzékenyebbé válunk a kockázatokra, pesszimistábban látjuk a jövőt.

A piros szín kultúránkban általánosságban valami negatív dologgal, a veszéllyel, a fokozott éberség szükségességével van összefüggésben, és az averziónak vélhetően evolúciós és a társadalmi tanulással (például piros közlekedési lámpa) összefüggő okai is vannak. Ugyanakkor a pénzügyi világban szintén a hatása alatt állunk, pedig a szín semmit nem változtat a befektetés teljesítménye mögött álló tényezőkön.

A színjelzések által egy szempillantás alatt megérhető mi történt a piacon. Ha a befektetéseink veszteségbe fordulnak, vagy egy cég eredménye negatív tartományba kerül, máris feltűnik a piros szín, jelezve, hogy valami nincs rendben. Ugyanakkor már pusztán a piros láttán elindulnak agyunkban az asszociációk, melyek mintha csak egy vészkapcsolót kapcsolnának be, ami növeli az érzékenységünket a kockázattal szemben. Pontosan emiatt egy átgondolatlan befektetési döntésre is nagyobb eséllyel leszünk hajlamosak (ugyanakkor nem csak a látvány, hanem bizonyos szavak, hangok is kiválthatnak ún. előfeszítő hatást).

Egy új tanulmány éppen azt vizsgálta, hogy lehet-e szerepe a színjelzéseknek abban, hogy egy befektetés vétele vagy eladása mellett döntünk-e. A szerzők úgy ítélik, hogy a színjelzések befolyásolják a pénzügyi információk megítélést, mert a befektetők pesszimistábbá válhatnak a pénzügyi eszközök minőségével és jövőbeli értékével kapcsolatban. Kísérleteik alapján is kimutatható a hatás, persze egyénenként másként működhet, sőt, még kulturális eltérések is felfedezhetők.

25%-kal is növeli a kockázatkerülés mértékét a „veszteség színe”

A szerzők különös hangsúlyt helyeztek arra, hogy a különböző színek milyen befolyást gyakorolnak egy döntés sebességére. Találtak bizonyítékot arra, hogy a veszteségjelző piros szín hatására az egyének döntési sebessége adott feladatoknál 8,6%-kal is csökken. Ugyanakkor egyéb hatásokat is felfedeztek.

Egyik kísérletükben a szerzők befektetési döntések sorozatát egy sorsjátékkal modellezték. Egyszerűek voltak a szabályok, a résztvevőknek olyan fogadást kínáltak, ahol 80% eséllyel nyerhettek 2 dollárt, illetve 20% eséllyel veszíthettek 1,5 dollárt, vagy egy másik csomaggal 80%-20% valószínűséggel rendre 4 dollárt nyerhettek, vagy 5 dollárt veszíthettek. Igen ám, de az egyik csoportnak piros, míg a másiknak fekete színnel mutatták be a potenciális veszteségeket. Meglepő módon a látvány megtette a hatását, ugyanis az első csoportban 25%-kal nőtt a kockázatkerülés mértéke, míg a kontroll csoportban ehhez hasonló hatást nem lehetett kimutatni.

Egy másik feladatban árfolyam grafikonokat mutattak a résztvevőknek, ahol az éppen zuhanó részvények teljesítményét kell megtippelniük az elkövetkező 6 hónapban, ráadásul a kimenetek valószínűsége szerint. Abban a csoportban, ahol grafikonon feketével jelezték az árfolyameséseket, a résztvevők optimistábbak voltak a jövővel kapcsolatban. Tehát, akik pirossal feltüntetve látták a részvényárfolyamot, nagyobb valószínűséggel gondolták, hogy a papír a jövőben is folytatja a zuhanó tendenciát, így a vásárlással kapcsolatban is óvatosabbá váltak (20%-kal is csökkent a vételi hajlandóság).

Természetesen jó ötlet visszavonulót fújni, mikor a kereskedési platformok és a befektetésekkel foglalkozó weboldalak is piros áradatban úsznak, de a túlreagálásnak nincs jó eredménye. A tanulmány is arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen fontos figyelembe venni a pszichológiai torzításokat a befektetési döntések során, és nem feltétlenül az érzésekre hallgatni, amit például egy szín kelt bennünk.

Amikor elhanyagolható a hatás

A tapasztalt befektetők körében a hatás tompított lehet (ők függetleníteni tudják magukat), azonban öntudatlanul a vészjelző inger befolyása még náluk is felfedezhető. Ugyanakkor a befektetői agy kultúránként is kicsit máshogy működik, amit a szerzők kínai alanyokkal végzett tesztje is megmutatott.

A kínai kultúrkörben más a kiindulási pont, ugyanis a piros szín inkább a jó szerencsével párosítható, így pozitív jelentéstartalommal rendelkezik, semmint hogy a veszély, a veszteség jusson az emberek eszébe (és persze politikai jelentéstartalma is van a színnek). Így a hasonló kísérleteknek náluk nem volt kimutatható hatása a veszteségjelző színnek.