Alibaba vs. Magyar Posta

Ma van a kínai Szinglik Napja, ami egyúttal a világ legnagyobb kereskedelmi fesztiválja. 190 országból 500 millió vásárló rohanja meg az online boltokat (is), hogy akciósan bevásároljon Gucci tatyótól a bordói borokon át a leárazott homáron keresztül a luxus japán vécékig mindenből. Az Alibabának nagy üzlet, rengeteget keres ilyenkor, és nagy kihívás is, mert a csúcsidőszakban percenként 250 000 (!) tranzakció fut át a rendszeren. A 90 százaléka mobilról jön, és ennek kiszolgálásához igen sok, felhőbe kiszervezett számítástechnikai kapacitást kell hadrendbe állítani. Ez az a nap, amikor a legnagyobb az efféle igénybevétel egész Kínában – és aztán majd jön a csomagolás meg a sokszázmillió küldemény terítése. (Az Alibaba dominálja a felhő-piacot, főleg azért, mert a kínai hatóságok nem engedik más, pl. amerikai szereplőknek a belépést és az adatközpont nyitást – durva piackorlátozás kínai módra.)

Nos, óhatatlanul adódik a magas labda a honi szocialista nagyvállalat Postával való párhuzamban, amely az év végi vásárlási szezonra korlátozta (!) a feladható csomagok számát: teljesen elképzelhetetlen lenne piaci alapon szerveződő vállalkozásnál, hogy elszalad a profit elől. Tisztára, mint a szocialista hiánygazdaságban: jön a vevő és hazazavarom. Ceterum censeo privatizálni kell az egész kócerájt.

Forrás: Vakmajom a Facebookon