feb.
9
2016

Az élelmiszerboltokat is elsöpörheti az e-Commerce

Az online kereskedelem hatalmas lendülettel terjed világszerte, az idei év során pedig egy újabb területet hódíthat meg. Egyes várakozások szerint világszerte tízből három online vásárló az élelmiszereit is az interneten keresztül fogja megvenni. Ez olyan ugrásszerű növekedést jelent, ami a vásárlói gondolkodás alapvető megváltozását vonhatja maga után. Hol várható a legnagyobb növekedés és mi is indokolhatja mindezt?

Az online kereskedelem (eCommerce) világszerte számos területen előretört már, az idei év során pedig az élelmiszerboltok kerülhetnek sorra. Így gondolják legalábbis a Morgan Stanley elemzői, akik szerint az év végére az interneten keresztül vásárló emberek harmada már ételeiket is ezen a csatornán keresztül szerzi majd be.

Az Alphawise nemzetközi kutatása szerint 2015-ben az interneten vásárló embereknek a 21%-a tett így, az idei év végére ez az arány ugrik majd várhatóan 34%-ra. Tekintve pedig, hogy az élelmiszerboltok éves szinten 675 milliárd dolláros forgalmat bonyolítanak le csak az USA-ban, egy ekkora növekedés az egész eCommerce-nek nagy lökést adhat.

A tendenciát számos tényező támogathatja. Az egyik, hogy maga az online vásárlás folyamatosan terjed, az emberek egyre inkább hozzászoknak ahhoz, hogy ha valamire szükségük van, akkor azt az interneten keresztül vásárolják meg. Emellett az elmúlt években működő csak online csatornán keresztül elérhető élelmiszerboltok bebizonyították már, hogy ez a modell is működőképes. Ez azt jelenti, hogy a logisztikához, illetve a vásárlói viselkedéshez kapcsolódó akadályokat sikerült leküzdeni, és a szolgáltatás iránti bizalom is folyamatosan erősödik.

Ezt látva a nagy tradicionális szereplők is versenybe szálltak, ezzel még nagyobb választék, még több szolgáltatás, és még vonzóbb árak váltak elérhetővé. Az online kereskedelem ezzel egy eddigieknél is szélesebb kör számára válhat vonzóvá.

Az élelmiszerek online megvásárlása azonban jelenleg még csak kis részét teszi ki a teljes élelmiszer kereskedelemnek, Európában 6%-át, az USA-ban mindössze kettőt. A fentiek alapján viszont ez alapvetően változhat meg, hiszen óriási növekedési potenciált rejt ez a terület.

Amerikában hatalmas fejlődést várnak

A legnagyobb fejlődés az USA-ban várható, főként a friss élelmiszerek terén. 2015-ben az amerikai vásárlók ezeknek mindössze 8%-át vették online, az idei év során viszont már 26%-ra ugorhat ez az arány. Ez is közrejátszhat abban, hogy az online élelmiszer vásárlás az idei év során már több mint 42 milliárd dollárra tud rúgni, ami több mint 26 milliárdos emelkedést jelentene a tavalyi év eredményéhez képest.

Ez az ugrás vízválasztó lehet, és az emberek élelmiszervásárláshoz kapcsolódó gondolkodásmódja alapjaiban változhat meg. Ennek jelentőségét pedig még fokozza a tény, hogy a fogyasztói kiadások 19%-át élelmiszerek teszik ki, így messze ez lehet a legnagyobb olyan terület, amihez eCommerce kapcsolódik.
Az online vegyesboltok nem csak Amerikában, más piacokon is széles körben elterjedhetnek. Főként Németországban várható további terjeszkedés, de továbbnövekedhet a népszerűsége olyan országokban, ahol már most is nagy népszerűségnek örvend. Ilyen például Franciaország és az Egyesült Királyság. Magyarországon is szépen terjed az online élelmiszer-vásárlás.

Vannak még akadályok

Érdekes viszont, hogy például Kínában, ahol az eCommerce amúgy nagy népszerűségnek örvend, az online élelmiszerboltok még komoly kihívásoknak néznek elébe. A legfőbb probléma a friss ételekkel van, aminek a megfelelő kézbesítését a szállítás minőségének lassú fejlődése akadályozza egyelőre.

A mobiltelefonoknak is egyre nagyobb szerepük van az eCommerce-ben. Kimondottan igaz ez a fejlődő országokra, ahol az online vásárlás nem asztali számítógépekről, hanem jellemzően mobiltelefonon keresztül történik. Az online élelmiszeráruházak éppen ezért mindent megtesznek, hogy kiaknázzák a mobilok terjedése által nyújtott lehetőségeket, ezzel pedig növeljék az olyan piacokon való befolyásukat, mint Kína vagy India.

Az online élelmiszervásárlás természetesen még számos akadálynak néz elébe, többek között az emberek vásárláshoz való jelenlegi hozzáállása miatt. Egy felmérés szerint a leggyakrabban emlegetett indok az volt, hogy az emberek szeretik saját maguk kiválogatni a megvásárolandó termékeket. A bevásárlás tehát sokaknak egy olyan személyes élmény, amin nem szívesen változtatnának.

Ne felejtsük el, hogy korábban ugyanez volt a helyzet például a ruhákkal és cipőkkel is, amiket ma már online vásárolnak meg emberek tömegei.