szept.
14
2013

Dízel Maserati

O tempo, o mores! A Maserati is beáll a globális trendbe, és dízelt hoz a piacra:

http://totalcar.hu/magazin/hirek/2013/09/13/szentsegtores_a_maseratinal/

Miért érdekes ez? Errõl a témáról már régen akartam írni, mert igen érdekes, és sokakat érint(het). Mint tudjuk a dízel üzemanyagot többek között azért kezdték használni teherautókban, mert nem kellett senkinek, mindenki benzinest vezetett, így a dízel olcsó volt. Habár sok szempontból gyengébb minõségû üzemanyag, mint a benzin, de olcsósága miatt érdemes volt traktorokban, tankokban, teherautókban használni. Sokáig bõven a benzin ára alatt volt a dízel ára, s ez felkeltette a személyautógyártók érdeklõdését is. Az áttörés azonban akkor következett igazán be, amikor rájöttek, hogy turbófeltöltõvel egészen normális teljesítményû, és mégis alacsony fogyasztású autókat lehet kihozni dízeles verzióban. Innentõl elindult a dízel diadalmenete, és gyakorlatilag csak turbós dízelek vannak ma már. 1990-ben Európában még csak minden tizedik eladott új autó volt dízeles, 2000-ben már 30%-át, 2012-ben pedig majdnem 60%-át ilyen motorral adták el az új személyautóknak. Mára így 40% körül van a dízeles autók aránya a teljes állományra vetítve, és a fentieknek köszönhetõen folyamatosan növekszik tovább, konvergál  55-60% irányába.

Azonban ezek a változások visszahatottak az üzemanyagoknak a piacára, hogy is ne hatottak volna, amikor a dízel iránti igény egyre nõtt, a benzin iránti igény meg egyre csökkent (különösen ,hogy az elmúlt 10 évben egyébként is 15%-kal csökkent az autók átlagfogyasztása). Míg egykoron a dízel egyértelmûen és szignifikánsan olcsóbb volt a benzinnél, mára ez megváltozott. Nézzük idehaza a benzin-dízel árarányát az elmúlt években (KSH éves átlagárak, egyébként nyilván itt az adóhatások is bejátszanak):

2000: 109% (azaz a benzin 9%-kal drágább, mint a dízel)

2004:109%

2008:95%

2012:98%

MOST: a kutakat elnézve most is 100% alatt vagyunk, drágább a dízel mint a benzin. (Egyébként ez világjelenség, USA-ban is pl. 32 cent volt egy liter benzin és 28 cent egy liter dízel 1992-ben, 2012-ben pedig 97 cent a benzin, és 105 cent a dízel litere) 

Figyelembe véve a jelenlegi trendeket, és azt hogy adott mennyiségnyi nyersolajból nem kényünk-kedvünk alapján állíthatunk elõ bármennyi dízelt vagy benzint, szinte bizonyosnak tûnik, hogy a benzin és dízel közti árrés hosszabb távon nem csak hogy fennmarad, de tovább fog tágulni, és (habár abszolút nem vagyok vegyipari szakértõ, így csak a keresleti oldalt ismerve mondom ezt) a dízel egyre drágább lesz a benzinhez képest – hiszen a dízelt használó autók aránya még mindig nõ. Ráadásul van egy hatalmas változás a benzinesek piacán, ugyanaz, mint ami annak idején a dízelekén: megjelentek az egyre tökéletesebb, kis turbós benzinesek, amelyek már fogyasztásban is versenyképesek a dízelekkel. Így a trend fordulóban van, a dízelek saját sírjukat ássák elterjedésükkel. Mivel egyre több van belõlük, megdrágítják a dízelt a benzinhez képest, így a modern kis turbósokkal szembeni árelõnyüket teljesen elveszíthetik (még akkor is ha a turbós benzinesek kicsit többet fogyasztanak). Úgy tûnik a Maserati a lehetõ legrosszabbkor száll be a dízel-buborékba, pont amikor a fundamentumok a benzinesekhez való visszatérést tennék értelmessé.  

Érdekes statisztikák és grafikák az autópiacról itt: http://www.acea.be/images/uploads/files/POCKET_GUIDE_13.pdf

Mi a fentieknek az értelme? Talán csak a szokásos reflexivitás-elméleti érdekesség: a piaci helyzet (olcsó dízel) kihat a gazdasági szereplõkre (mindenki dízelt vesz), ami visszahat az eredeti helyzetre (megdrágul a dízel), amitõl okafogyottá válik az eredeti válaszreakció, másrészt új válaszreakciókat vált ki a gazdasági aktorokból (kis turbós benzines autók).

A Maserati pedig szégyellje magát ! :)

http://www.zsiday.hu/blog/d%C3%ADzel-maserati