Donald Trump első oldtimere – Rolls-Royce Silver Cloud (1956)

Olyan sokat és annyiféle aspektusból írtunk már az utóbbi időben Donald Trumpról, ugyanakkor egy fejezet eddig kimaradt. Az autók. Trump és az autók. Újak és régebbiek, luxus- és sportautók, széria- és egyedi gyártmányok. Az Elnök Úr ugyanis autók terén mindenevő.

Rengeteget lehet olvasni gyűjteményéről, aminek minden titkát – érthetően – nem akarja nyilvánosságra hozni. Ezért természetesen nem tudni, hogy jelenleg pontosan milyen flottával rendelkezik. A gyűjteménye néhány érdekességének viszont híre ment és ebből az derül ki, hogy egyáltalán nem kötelezte el magát kizárólag az amerikai autóipar termékei mellett, bár néhány helyi gyártmányt is begyűjtött az évek alatt. Ilyen autó például az innovatív amerikai gyártó első szériaautója, a Tesla Roadster. Trump egy, a gyártás első évéből (2008) származó példány büszke tulajdonosa.

Köztudott, hogy az Egyesült Államok 45. elnöke apai ágról német ősökkel rendelkezik (apai nagyapja, született Friedrich Trump 1885-ben német bevándorlóként érkezett az Újvilágba), nem meglepő tehát, hogy a Mercedeseket is kedveli, legalábbis ami a csúcsmodelleket illeti. 2003-ban rögtön vásárolt is egyet a frissen megjelent – német–angol koprodukcióban és összesen alig több mint 2000 példányban gyártott – Mercedes SLR McLaren Coupe-ból. Azt hiszem, erre mondják, hogy halad a korral.

Trump szereti a luxust. Nincs ez másként az autók terén sem. Mivel nagy rajongója a Rolls-Royce-nak, elsőként vásárolt oldtimere is egy ilyen luxusautó volt. Egészen pontosan a történelmi brit autómárka 1950-es évekbeli korszakának ikonikus zászlóshajója, egy 1956-os Silver Cloud. Hogy’ is mondjam, első autónak mindenképpen stílusos választás.

A Silver Cloud volt a márka legfőbb modellje annak gyártási időszakában. A Rolls-Royce megtörte a korábbi hagyományt, amikor 1955-ben bemutatta legújabb modelljét. Habár az autó továbbra is alvázas volt, ami – mint elődei esetében – továbbra is lehetővé tette volna „külsős” karosszériagyártók alkalmazását, a Rolls-Royce az elkészült gyári alvázakat maga „öltöztette fel” a Silver Cloud (és vállalati testvére, a Bentley S1) esetében. Ez a gyártási mód lehetővé tette, hogy a brit autógyár sokkal nagyobb számban gyártson autókat, mint korábban, ami segített megalapozni a márka jövőbeli fejlődését.

A J. P. Blatchley  kreálta design jelentős változást hozott a háború előtti modellekhez, így az előd Silver Dawnhoz képest is. A Silver Cloud teste egy gyönyörűen tagolt, módosított „borotvaél” design, ami megjelenésekor hatalmas sikert aratott.

A modellt egy bevált, de modernnek nem mondható 4887 köbcentiméteres hathengeres motorral szerelték, amelynek eredete egészen az előd modellekig nyúlik vissza. A General Motors-féle négyfokozatú Hydramatic váltó viszont széria volt már 1956-ban, amikor a szervokormány és a légkondicionáló is felkerült a rendelhető extra felszereltségek listájára.

A típust, gyártásának tizenegy éve alatt kétszer modernizálták, először 1959-ben (Silver Cloud II) – amikor többek között bevezették az új, alumínium hengerfejes 6230 köbcentiméteres V8-as motort –, majd másodjára 1963-ban (Silver Cloud III). A Silver Cloudot utóda – a márka első önhordó karosszériával készülő modellje –, a Silver Shadow nyugdíjazta 1965-ben.

Napjainkban a Rolls-Royce Silver Cloud egy arisztokratikus megjelenésű, egyedi kisugárzású, elegáns luxusautó. Igazi gyűjtői kedvenc.

Az már az előzőekből is kitűnik, hogy Donald Trump nem ismer tréfát, ha autóválasztásról van szó. Legfrissebb szerzeménye is elkészül lassan. Ennek megfelelően az a példány is egy rendelésre gyártott, mondhatni egyedi autó lesz. Azon túl, hogy egyedi, egyetlen is, hiszen a „The Beast” (A Szörny) néven elhíresült, korábbi elnöki limuzin frissített verziójáról van szó.

Akit érdekel, itt és itt olvashat róla.