Észtországból Amerikába

A totál digitalizált észt piaci környezet dobbantó a „fejletlenebb” USA piacra.

Az automatizált csomagátvevő helyeket fejlesztő észt vállalkozás, a Cleveron, amely egyébként online bútorboltnak indult, csak közben váltott logisztikára, mert az jobb üzletnek bizonyult, immár a globális piacra tart, a PackRobot nevű termékét elkezdte felállítani a Walmart az USA-ban. (Imádják a vevők, ha nem kell otthon dekkolni a csomagra várva, és ha már bejönnek a pakkért, hátha vesznek ezt-azt.) Felmerül a kérdés, hogy érdemes-e továbbra is egy észt kisvárosból, Viljandiból (17 ezer lakos) irányítaniuk a globális operációt, de egyelőre nem akarnak telephelyet változtatni, mert a világ egyik leginkább digitalizált gazdaságában működni kifejezett versenyelőny: kiváló tesztpiaca a fejlesztett termékeknek, hogy annyira elterjedtek az online megoldások Észtországban, itt érdemes kipróbálni az ötleteket, hogy működnek-e és megfelelnek-e a fogyasztói igényeknek. Aztán jöhet az új megoldásokat sokkal lassabban adaptáló, „fejletlenebb” USA piac: már 20 tornyot rendelt a Walmart, év végére felállít még 100-at. Észtet. Európait.

“Estonia is the best possible, let’s say, testing ground,” says Oolup. “I think we are one of the most digitalised nation in the world. This provides the possibility to us to develop things faster, prove things faster that this really works in this modern digital society.”

cleveron

Forrás: Vakmajom a Facebookon