feb.
26
2016

Ez lenne az ára, ha 100 évig élnénk

Ha a legújabb gyógyszerek az elvárások szerint teljesítenek, könnyen előfordulhat, hogy hamarosan akár 140 évig is élhetünk. Az egyre hosszabb élet azonban mind bennünket, az embereket, mind a minket kiszolgáló vállalatokat új kihívások elé állítja. Mindez pedig olyan területeknek a robbanásszerű fejlődéséhez vezethet, amire jelenleg talán még kevesen gondolnak. Hogy melyik vállalatok is lesznek ezek, és mi várható tőlük a jövőben, az alábbiakban ismertetjük röviden.

Több szinten is tapasztalható, hogy az emberek többsége egyáltalán nem foglalkozik azzal, mi lesz vele idős korában. Elég, ha az egészségtelen életmód következményeinek figyelmen kívül hagyására gondolunk, de ugyanide tartozik az, hogy mennyien élnek bele a vakvilágba bizonytalan időskori pénzügyeik tudatában is. Ez a rövidlátás azonban sokkal súlyosabb következményekkel járhat egy ma már kész tényként kezelhető jelenségnek köszönhetően. Ez pedig a következő: az emberek egyre hosszabb és hosszabb ideig élnek.
A trend pedig egyáltalán nem lassul. Sőt, a PricewaterhouseCoopers által a közelmúltban lehozott cikkben megemlítenek egy olyan ígéretes gyógyszert, ami a kísérleti egereknek a várható életkoruk 1,77-szeresét tudta biztosítani. Ez emberi korban 142 évet jelentene.
Bár ez önmagában örömteli tény, az életkor ilyen mértékű megnövekedése mellett még inkább megengedhetetlen a fenti gondolkodásmód. Ez azonban nem csak a fogyasztóknak jelent kihívást, az őket kiszolgáló szektoroknak ugyanúgy lépést kell tartaniuk a változó társadalom igényeivel.

Mindenre hatással lesz a hosszabb élet

A múltban az öregedésnek nem volt komolyabb hatása a globális gazdaságra. Azzal viszont, hogy a középosztály elkezdett növekedni, és ezzel egyre nagyobb tömegek számára kezdett elérhetővé válni az egészségesebb táplálkozás, illetve a jobb egészségügyi ellátás, milliók kezdtek hosszabb ideig élni.
Többek között ez is szerepet játszik abban, hogy az előrejelzések szerint 2025-re 1 milliárd fővel fog nőni a Föld népessége, és ebből 300 millió ember 65 évnél idősebb lesz. Ez pedig már nem maradhat gazdasági hatások nélkül.
Bár a hosszú élet a modern világ egyik vitathatatlan eredménye, a folyamat könnyen beárnyékolhatja a világ gazdaságának jövőbeli kilátásait. Hiszen mindez magában foglalja az egészségügyi és a szociális szektorra, illetve a nyugdíjrendszerekre nehezedő nyomás növekedését, ezzel együtt pedig a dolgozó népesség fogyását is.

Japán élen jár

A probléma viszont nem csak a jövőt érinti, a világ egyes pontjain már a napjainkban is jelen van. A legjobb példa erre Japán, ahol az ún. Nagy Generáció számára számtalan cég kínálja már most is új termékeit.Ezek közül is kiemelkedik egy szektor: a folyamat egyik nagy nyertese lehet a digitális egészségügyi ellátás. Jól mutatja ezt, hogy már egy 2014-es jelentés szerint csak az év első felében 2,3 milliárd dollárnyi kockázati tőke érkezett a digitális egészségügyi ellátásra épülő start-up cégekbe. Ez több, mint amennyi tőkét az egész 2013-as év során sikerült bevonni a szektorba.
A hordható elektronikai eszközök (az ún. wearables) piaca a jelenlegi (2015-ös) 7,1 milliárdról 3 év alatt 12,6 milliárd dollárra emelkedhet, ami 77%-os növekedési potenciált jelent.Ennek egyik oka, hogy az ilyen eszközök egyre olcsóbbá, ezzel együtt pedig egyre kifinomultabbá váltak. Az általuk szolgáltatott adatok ma már annyira pontosak, hogy fontos szerepet játszanak vásárlóik életében és egészségük megőrzésében.

Minden téren változások jöhetnek

A demográfiai változás alapvető hatással lesz azokra a termékekre és szolgáltatásokra, amelyekkel a vállalatoknak versenyképességük megőrzése céljából elő kell állniuk. A pénzügyi szektornak például a hitelezés mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell majd fektetnie arra, hogyan segítse az idősek pénzügyeit. Ennek még nagyobb hangsúlyt ad, hogy az egyre hosszabb nyugdíjban töltött idő mellett, az emberek számára nyújtott állami támogatások várhatóan egyre alacsonyabbak lesznek.
De más szektorok is alkalmazkodnak a változáshoz. Jó példa erre a Panasonic, aminek olyan termékek jelentek meg a kínálatában, mint a lábmelegítők vagy az extrakönnyű porszívók.
A Fujitsu pedig 2012 augusztusában történt bevezetése óta már 20 millió darabot adott el Japánban a nagyobb gombokkal és egyszerűsített funkciókkal ellátott a Raku Raku nevű okostelefonjából. Különösen szép szám ez abban a tekintetben, hogy a cég 37 millió mobilt ad el évente az országban, és ezzel az eredménnyel Japán negyedik legnagyobb mobiltelefon gyártójának számít. Durva becsléssel tehát az elmúlt 3 és fél évben a Fujitsu által eladott több mint 129 millió mobiltelefonnak 15%-át ez a típus alkotta. A termék európai bevezetése jelenleg is folyamatban van.