Black-Friday

Fekete péntek – zöld hétfő (kis jó hír a sok rossz között)

Az USA-ban mindig a hálaadás ünnepének második napja a „black friday”-nek nevezett őrület. Ez a karácsonyi bevásárlás „nyitónapja” 2005 óta. A gazdasági válság ellenére idén ismét költési rekord született.

Komoly mentális pajzzsal kell rendelkezzen a lehangolódás ellen aki rendszeresen olvas híreket, különben valószínűleg naponta vágná fel az ereit. A rossz hírek/jó hírek aránya egy átlagos híradóban (például BBC) kb 4:1, egy magyar híradóban (saját statisztika) inkább 10:1. Kíváncsiságból megnéztem ma egy amerikai (marketwatch.com) és két magyar (portfolio.hu, index.hu) oldalt és a főoldal cikkeiből összeírtam, hogy mi az arány. Ne felejtsük el, hogy tegnap egy zseniális emelkedő nap volt, egy rossz nap után az arány sokkal rosszabb.
Azt találtam, hogy a marketwatch-on 15:5 a rossz hírek javára, a portfolio.hu-n 20:5, az index.hu-n 16:3. Ezt csak akkor lehet hosszú távon épp ésszel elviselni, ha a jók értékét néha felülsúlyozzuk (tovább/többet olvassuk, vagy legalább néha beszélünk róla). Nos hát itt is van egy:

Hálaadáskor úgy tűnik, hogy (2008-ig) a fogyasztás mintaképének számító USA-ban, a másnap nyitó boltok rendkívüli akcióiért (is) mondanak hálát és valószínűleg a legjobban leárazott termékek megszerzéséért külön fohászt is. Ugyanis az átlag amerikai állampolgár másnap boltba megy. Nem egyedül családostól és nem csak nézelődik, hanem jó vastagon költ. Sokan a boltok előtt sátoroznak, hogy övék lehessen az akciós plazmatévé és mint a híradásokból kiderült a boltok erre úgy reagáltak, hogy idén először jó sokan pontban éjfélkor ki is nyitottak, hadd tóduljon be a sok sátorozó vásárolni. Idén, aki kinyitott éjfélkor, jóval nagyobb árbevételt kaszált, mint aki lustán aludt otthon és csak hajnal négykor ne adj isten ötkor nyitott. Jövőre vajon éjfél előtt lesz a nyitás?
Egyébként a nap neve is azért „black friday” mert ezen a napon fordulnak a kereskedők éves könyvei egész éves veszteségről (ami piros színű a könyvekben) profitra (ami az USA-ban nem zöld, hanem fekete színű).

Lássuk az idei évi számokat!

Az idei évben másfél Magyarországnyival többen mentek a fekete pénteki hétvégén boltba, mint előző évben. A 312 millió lakosú Egyesült Államok lakosságának több mint 70 százaléka vásárolt a három napos ünnep alatt. És ebben a csecsemők, nyugdíjasok, hajléktalanok is benne vannak. Gyakorlatilag 10-ből 7 ember biztosan járt valamelyik üzletben a hétvégén. És nem tétováztak. Az átlag költés fejenként (nem családonként!) 398,62 dollár volt. Összesen 52,4 milliárd dollárt költöttek el. A magyar államadósság nagyjából 100 milliárd dollár. Ennek tehát körülbelül a felét elköltötték az Egyesült Államokban 3 nap alatt. Brutális…

Ez egyrészt egy remek hír, termelődik az USA GDP. Nagy akciókkal még mindig lehet fogyasztást generálni. Ugrottak is a tőzsdék a hírre tegnap. A másik, ami azonnal eszembe jut, hogy mi pattoghatunk, hogy megoldjuk a saját növekedésünknek Európa vagy bárki más nélkül is, de azért jusson eszünkbe, hogy mi egyedül alapvetően kicsik vagyunk, nagyon-nagyon-nagyon kicsik….