Forrás: Bloomberg
márc.
8
2016

High-tech autóipar

Nem csekély veszteségek érik az Audit a dízelbotrány miatt, mégis csúcsokat döntöget az autóértékesítésük világszerte. A Volkswagen csoport „profitbányáját” jelentő Audi – amint a konszern pénzügyi vezérigazgatójától, Axel Strotbektől megtudjuk – ezt főként azzal éri el, hogy többet költ kutatás-fejlesztésre, mint valaha korábban. A fő csapásirányok: szuper erejű dízel-elektromos hibridek, totálisan elektromos és hidrogén üzemanyagcellás, fullautomatizált autók…
Axel Stotbekkel a tőzsdén jegyzett konszern napokban tartott globális sajtótájékoztatóját követően beszéltünk Ingolstadtban.

Zentai Péter: Reálisnak tartja-e az amerikai üzleti sajtóban megjelent híreket, amelyek szerint a Volkswagen csoport egésze – összességében – harmincmilliárd dollárnyi kárt szenvedhet el a dízelmotorok emissziós értékeinek manipulációja miatt?
Axel Strotbek: Egyrészt megismételni tudom: az egész cégcsoport mélyen sajnálja a történteket. Ilyen drámai hibát soha többé nem követünk el, ezt garantálom. Tanultunk és rendbe hozzuk a dolgokat. Konstruktív tárgyalásokat folytat az ügyről a cégcsoport az amerikai hatóságokkal, ezek befejezéséig a Volkswagen természetesen nem publikál részleteket. Ebből is következik, hogy én végképp nem fogok kommentálni újságokban megjelenő találgatásokat.
Az Audi a maga részéről ugyanakkor nem titkolja, hogy mintegy 228 millió eurót költött eddig a dízelmotorokkal kapcsolatos gépkocsi-visszahívásokra, kártérítésekre, javításokra – világszerte.

Az Audi adózás utáni profitja mindenesetre 4 százalékkal csökkent tavalyelőtthöz képest, az üzemi eredmény 6 százalékkal.
Ez így van. Mint ahogy az is igaz, hogy ennek ellenére mégiscsak 58 milliárd eurós árbevételt értünk el 2015-ben. Ez forgalmazási csúcs a cég történetében. Viszonyításként: 2014-ben 54 milliárdot tett ki a bevétel. A lényeg, hogy még sosem adtunk el korábban annyi autót, mint tavaly.

Ettől függetlenül miért nem növekednek sokkal erőteljesebben az autóeladások világszerte? Elvégre hallatlan mértékben csökkennek az energiaárak.
Azért, mert nem mi, európaiak, nem az energiaimportőr államok polgárai és cégei jelentik az igazi robusztus vásárlóerőt. Önmagában véve már az a tény korlátot szab a globális autóeladások jelentős emelkedésének, hogy Kína gazdasága lassulni kezdett. A másik korlát pedig éppenséggel abból adódóan épül fel, hogy a nyersanyagtermelők, olajtermelők rosszul járnak. Oroszország, az öbölmenti államok, Latin-Amerika vásárlóerejének gyengülése összefügg az olajárak esésével. Márpedig ezt a jelek szerint jobban megérzi a világ autóipara, mint azt, hogy az energiaimportra szoruló országokban a polgárok viszont többet tudnak megtakarítani, tulajdonképpen több pénzük marad az autóvásárlásra.

A dízelmotorok körüli világbotrány a jelek szerint Önöket nem tántorítja el a dízelmodellek további fejlesztésétől – ezen csodálkozom…
Ezen nincs mit csodálkozni: mi büszkék vagyunk arra, hogy mérnökeink képesek voltak kifejleszteni a most bemutatott dízel SUV-t, az SQ7-es modellt, amely pillanatnyilag messze a világ legerősebb szabadidős terepjárója: V-8-as dízelmotor, nyolc fokozatú automataváltó, 435 lóerő, 7,4 literes fogyasztás, a száz kilométeres sebességet öt másodperc alatt éri el, a végsebesség 250 kilométer per óra. Elektromos hajtású kompresszor hajtja a kettős turbófeltöltőt.

A hibrid technológia lett az „aduász” az autóiparban?
Csak az idén hárommilliárd eurót költünk technológiai fejlesztésekre, többet, mint valaha! Digitalizációra, a vezetést kiszolgáló automatikákra, az üzemanyag-ellátásban rejlő alternatívák kidolgozására: hálózatról tölthető hibridekre éppúgy, mint a teljesen villamosított autók tökéletesítésére, arra, hogy hatótávolságukat jelentős mértékben növelni lehessen. Mához két évre bárki megvásárolhatja a totál elektromos SUV-inkat.

Ön szerint a jövő az elektromos autóké? Korábban több szó esett a hidrogénmeghajtású járművekben rejlő fantáziáról is…
A (hidrogén) üzemanyagcellás megoldás igenis óriási potenciállal bír – ezt a leghatározottabban képviseljük továbbra is. A H-Tron néven jegyzett tanulmány-modellünk elektromos meghajtású, de a hozzá szükséges energiát hidrogénből nyeri.

 

Kiemelt kép forrása: bloomberg.com