8960880 - concept alternative electric vehicle on isolated background

Így végzik ki a hagyományos autózást a világ országai

Az elektromos járművek az előrejelzések szerint néhány évtizeden belül rendkívüli módon elterjedhetnek, amit a világ számos országának intézkedései is támogatnak. Több ország számára is egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy ideje haladni a korral, így a hagyományos benzin- és dízelhajtású autók szép lassan eltűnhetnek a forgalomból. Az ambiciózus országokban voltaképp 2050-re nagy esély van rá, hogy jórészt csak elektromos autók szeljék az utakat.

Az elmúlt időszakban több országról (sőt autógyártóról) is lehetett hallani, amely a káros gázok kibocsátását a hagyományos autók drámai csökkentésével, bizonyos szabályok felállításával szeretné korlátozni. Kulcsfontosságúnak tartják az elektromos autók elterjedését is, aminek köszönhetően a részesedésük hamarosan igen nagy mértéket ölthet, sőt vannak olyan országok, amelyek már most is az élen járnak (például Norvégia, Hollandia). Egy csokorba gyűjtöttük az egyes országok intézkedéseit, amelyek alapján jól látszik, hogy mi a tendencia.

Kína

Kína köztudottan a világ egyik legnagyobb károsanyag-kibocsátója, ahol az ipari városokban gyakran extrém szintű légszennyezettséget mérnek. Persze az ipari létesítményeken kívül az autóforgalom ennek csak egy részét okozza, még így is jelentős a hozzájárulás. Ugyan a kínai vezetés konkrét dátumot nem határozott meg, hogy mikor tiltaná ki a hagyományos autókat az utakról (a szakértők szerint 2030 lehet), viszont kiemelt figyelmet szentel a kérdésnek. Többek között nagy erővel vetik bele magukat az elektromos járművek gyártásába, már jövőre is 1 millió autó előállítását tervezik, 2020-tól pedig évi 7 millió elérése a cél.

India

A világ második legnépesebb országa szintén súlyosan érintett a légszennyezésben, a becslések szerint évente 1,8 millió ember hal meg emiatt. Az indiai kormány nagyszabású tervének keretében azt határozta el, hogy az egész gazdaság működését a megújulók felé viszik el a párizsi klímaegyezmény értelmében. Ennek a lépésnek egy része, hogy 2030-ra teljesen megszüntetnék a hagyományos autóforgalmat és áttérnének az elektromos autókra. Ehhez azonban még a szükséges infrastruktúrát is létre kell hozni, amihez a kormánynak jelentős anyagi forrásokat kell biztosítani.

Franciaország

A franciák a nyáron jelentették ki, hogy annak érdekében, hogy az elektromos járművek elterjedését támogassák, 2040-re a benzin- és dízelhajtású autók értékesítését teljesen megszüntetik. Ez egy újabb törekvés a tisztább energiákra való áttérésre, bár az ország 80%-ban nukleáris energiából fedezi az energiaellátását (2022-re a szénnel fűtött hőerőműveket is teljesen leállítják).

Hollandia

A holland vezetés is a közelmúltban határozta el magát amellett, hogy 2030-ra az autóforgalomnak teljesen károsanyag-kibocsátásmentesnek kell lennie. Habár a szakértői vélemények szerint ez inkább azt jelenti, hogy a 2030 után eladott autóknak kell környezetkímélőnek lenniük, és nem azt, hogy a már meglévő gázüzemű autók is eltávolításra kerülnének az utakról.

Egyesült Királyság

Theresa May kormánya is ígéretet tett arra, hogy 2050-re száműzik a benzin- és dízelhajtású járműveket. Vagyis, ha ebből a dátumból indulunk ki, akkor már 2040-től csak elektromos autókat lehetne értékesíteni az Egyesült Királyságban.

Norvégia

Gyakorlatilag a norvégok voltak az elsők között az elektromos autók felé való nyitásban, ráadásul ők még a tavaly konkrét tervet tettek le az ügy érdekében. Ezek szerint 2025-től teljesen kivezetnék a hagyományos járműveket, és ezeket külön megadóztatnák, ugyanakkor a másik oldalon kedvező feltételeket teremtetnének annak érdekében, hogy az elektromos társaik elterjedését ösztönözzék (bár a 2 tonnánál többet nyomó elektromos autókra külön adót terveznek bevezetni).

1990-től kezdődően a norvég kormány fokozatosan adózási ösztönzőket és támogatásokat léptetett érvénybe az ország károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében és ez az oka, hogy az elektromos autók több mint 20%-os piaci részesedéssel rendelkeznek az országban. Ugyanakkor fontos azt is megjegyezni, hogy ezek a törekvések egy olyan országban fogalmazódtak meg, amely jelentős olajexportőr is.

Németország

Európa legnagyobb gazdaságában is kezd körvonalazódni a szabályozás a hagyományos autókat illetően. Még konkrét törvényről nem beszélhetünk, de várhatóan 2030-tól kerülhetnek az utakról kitiltásra a hagyományos hajtású gépjárművek.