Iskolai voucher

Az iskolai voucher-rendszer előnyei: négy évvel az iskolaváltás után javult a diákok teljesítménye. A szisztéma, ami országosan nincs bevezetve az USA-ban sem, leegyszerűsítve és elvileg így nézne ki: vedd a közoktatásra és az oktatás, iskolák szubvenciójára költött összes támogatást, osszad el a gyerekszámmal, és minden gyerek után nyomj a szülő kezébe (tan)évente egy utalványt, amit beválthat olyan iskolában oktatásra, amilyenben akarja. Államiban, egyháziban, magánban, az ő dolga. Nyilván nem tökéletes rendszer ez se, de egészen biztosan hatékonyabb oktatást eredményezne, mert ugyan megtartja az állam esély-kiegyenlítő szerepét, hiszen mindenki ugyanannyi támogatást kap (nem úgy, mint ma pl. Magyarországon, ahol az egyházi iskolák tanulói többszörösen vannak támogatva az állami iskolák tanulóihoz képest), de egyúttal beviszi a versenyt a rendszerbe, az iskoláknak a kezüket kell törni, hogy jól teljesítsenek, mert ha nem lesz rájuk kereslet, nem viszi oda a szülő a gyereket, bezárhatnak. Nem az állam mondja meg, milyen iskolák legyenek és ne legyenek, hanem a szülők.

Forrása: WSJ

Forrása: WSJ

Milton Friedman tömören az elképzelésről. (Nota bene fél évvel a halála előtt, 94 évesen beszél, elképesztő összeszedett volt még ilyen idősen is, csodálatra méltó.):

Forrás: Vakmajom a Facebookon