Jövőkép a bankok szemszögéből

Az immár öt év óta húzódó válság jelentősen alakította és még mindig alakítja a hazai és a nemzetközi bankpiacot is. Ez megjelenik egyebek mellett a hitelezési lehetőségek szűkülésében és a szabályozói környezet szigorodásában, de egyúttal felértékeli a befektetési szolgáltatások, így ezen belül is a privát banki szektor szerepét. A szektor más szegmensekhez viszonyítva persze még mindig „válságálló”, vagyis még mindig van tere a növekedésnek, noha ennek üteme természetesen lényegesen alatta maradhat az elmúlt időszakénak.

A hazai piacot illetően meghatározó szerepe lesz a gazdaságpolitikának, illetve a szabályozói környezet esetleges további változásainak. Az is látszik persze, hogy megindult egyfajta lassú konszolidáció, de vannak új belépők is, ezáltal a verseny tovább élesedik. Az átalakuló piacon az lesz hosszabb távon a nyertes, aki nemcsak, sőt nem elsődlegesen termékekben tud személyre szabott megoldásokat nyújtani az ügyfeleinek, hanem hiteles is tud maradni. Ennek kulcsa a minőségi kiszolgálás, amihez a legfontosabb a privát banki terület folyamatos fejlődése, fejlesztése.

A fokozódó verseny következtében egyre inkább át fog alakulni, ki fog bővülni az a szolgáltatási kör, amelyet egyfajta minimumként elvárnak az ügyfelek a privát bankáraiktól. A szűken értelmezett befektetési szolgáltatások mellett a bankárnak képesnek kell lennie vagyontervezésben, örökösödési kérdésekben vagy akár adózási ügyekben is segíteni az ügyfelét. Ez ismételten jelentős invesztíciót feltételez elsődlegesen a privát bankok humán erőforrás oldalán.

Concorde Alapkezelő

A jó hír, hogy a magas magyar kötvényhozamoknak mindenki örülhet. A jelentős megtakarításokkal rendelkezők élvezik mindennek az előnyeit, és ennek tulajdoníthatóan a privát banki szolgáltatók keserédes környezetben működhetnek. A nettó összegek – feltételezve azt, hogy nem veszítenek ügyfelet és az ügyfelek nem vonnak ki számottevő vagyont – a következő években is növekedni fognak. Így (helyi devizában) kifejezetten jól mutatnak majd a számok, ha a nagyvilág privát banki piacához hasonlítjuk magunkat. A valóságban azonban nehéz lesz további erőteljes vagyonnövekedést prognosztizálni, az csak egy növekedő gazdasági környezetben képzelhető el. Igazi érdemi növekedést viszont nagyon nehéz a következő években várni. Ez a kettősség alkotja a jövőkép tervezésének kiindulópontját.

A fentiekből az következik, hogy a meglévő ügyfélállomány megtartása rendkívül fontos, mert nehezen helyettesíthető. Ezt tetézi még az is, hogy egyre többen tervezik a piacra lépést: biztosítók, brókercégek, bankok erősítenek – azaz a verseny intenzívebbé válhat. Az újonnan indulóknak persze nagyon nehéz dolguk lesz. Esélyük azonban az, hogy az elmúlt évek negatív tapasztalatai az új iránti igényt már megteremtették. A verseny tehát megmarad, sőt erősödik tovább.

Többen vannak olyanok, akik az organikus növekedésben látnak még lehetőséget, és elsősorban a vidéket gondolják potenciális célpontnak. Függetlenül attól, hogy ennek van-e létjogosultsága, a szolgáltatók közötti küzdelem mindenképpen erősebb lesz az eddigieknél. A piaci konszolidáció persze esélyt ad még a talpon maradó szolgáltatóknak. Ez tehát röviden annyit tesz: „Business as usual”.

OTP Bank

A világgazdaságban jelenleg végbemenő deleveraging folyamat a bankszektor más szegmenseit jóval erősebben sújtja, a privát banki iparág jóval válságállóbb, mint a szektor egésze. Az is igaz ugyanakkor, hogy a nemzetközi recessziós környezet az ágazat növekedési kilátásait is beárnyékolja. Nem véletlen, hogy az elemzői becslések a globális vagyonos piacra 4-5 százalékos átlagos növekedést várnak a következő 3-5 éves periódusra, amelyből a fejlett piacok kapcsán csak évi átlagos 2 százalék körüli növekedést prognosztizálnak, míg a fejlődő piacok növekedésére 8-10 százalékos CAGR-t számolnak.

Itthon – a régiós átlagnál kedvezőtlenebb növekedési kilátások, az iparágat sújtó extra adózás, illetve a 2014-től a befektetési tranzakcióra bevezetendő, nemzetközi összehasonlításban példátlanul széles bázisú tranzakciós illeték következtében – a vagyonos piac növekedési potenciálja a következő években a fejlődő piacokra prognosztizált átlagos növekedés alsó értéke, azaz valahol 8 százalék körül lehet. A piac telítődik, az a kényelmes helyzet, hogy a lefedetlen piaci potenciálra építkezve lehet ügyfélkört növelni, lassan már a múlté, egyre közeleg az idő, amikor csak egymás kárára tudnak a bankok új ügyfeleket szerezni.

Ez azt is jelenti, hogy a verseny egyre élesedik, és minden piaci szereplőnek különös gondot kell fordítania az ügyfélmegtartásra és az ügyfél-akvizícióra. Így az ügyfélszerzésen túl a szolgáltatások színvonalának emelése, az innováció és az ügyféligényekhez igazított termékfejlesztések jelölik majd ki a stratégia tervezési irányait. A következő évek – a 2008 előtti időszakhoz képest – erősen visszafogott növekedési potenciálja pedig arra kényszerít minden piaci szereplőt, hogy a költségek terén a lehető legjobban gazdálkodjon, tovább növelve a hatékonyságot. Ennek egy megnyilvánulási formája akár az iparági koncentráció is lehet, és folytatódhatnak a kivonulások és felvásárlások az iparágon belül.

MKB

Az MKB stratégiája nem változik jövőre sem, fő cél a legmagasabb szintű ügyfélkiszolgálás lesz. Ez tartalmazza a kényelmi szolgáltatások kiterjesztését új területekre, a működési modell finomítását, valamint az elérhető termékkör további bővítését. Az értéknövelt szolgáltatás véleményünk szerint egyre népszerűbb lesz, a még bizonytalankodó ügyfelek esetében is lépni lehet majd ebbe az irányba. A növekedés bázisa ez az ügyfélkör lesz, illetve továbbra is számítunk a külföldi befektetőkre, ugyanis Svájc egyre inkább veszít privát banki pozíciójából, ráadásul a költségstruktúra szempontjából sokkal versenyképesebbek vagyunk. A növekedés mértéke nagymértékben függ a kiszámítható jogi szabályozástól és a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel folytatott tárgyalásoktól. A csökkenő kamatok felértékelik a befektetési tanácsadást, amit magas színvonalon és a banki termékkínálattól függetlenül tervezünk folytatni, úgy, hogy ennek az ügyfél-életpályaciklus és hozamelvárás legyen a fő motorja.

Forrás: Napi.hu – 2012. november 30.

               Napi Gazdaság – 2012. november 30.