46806718 - store owner turning closed sign in shop doorway

Készüljünk a tömeges boltbezárásokra? Amerikában már elkezdődött

Az biztos, hogy a technológiai fejlődés rengeteg változást hozott az életünkben és gazdasági szektorokat formált át alapjaiban. A legújabb trendekre a kiskereskedelmi szektorban lehet felfigyelni, legalábbis Amerikában az idei évben sorra zárnak be a különböző boltok és plázák, a becslések szerint az év végéig pedig a 9 ezret is elérheti a bezárt üzletek száma. Sokan az e-kereskedelem, vagyis az interneten történő vásárlás tömeges elterjedését teszik felelőssé, azonban könnyen találni más okokat is.

Az utóbbi időszakban sokan egyenesen temetik azokat az üzleteket, amelyek fizikai árusítóhellyel működnek, ami olyan szempontból nem alaptalan, hogy az elmúlt fél évben iszonyatosan megugrott a boltbezárások száma Amerikában. Már az év eddigi részében is több nagy kereskedőlánc jelentett csődöt, és a becslések szerint 2017 egészére nézve a 9 ezret is elérheti az üzletbezárások száma. Ez jóval magasabb lenne, mint ami a válság alatt volt, hiszen akkor 6 ezer bolt ajtajára került végleg lakat. Természetesen az üzletbezárási hullámban nagymértékben érintettek az amerikai munkavállalók is, hiszen az amerikai lakosság igen széles tábora, megközelítőleg 5%-a dolgozik a kiskereskedelemben.

Ugyanakkor emellett látni kell, hogy az amerikai kiskereskedelem összességében jó formában van, legalábbis a kiskereskedelmi forgalom folyamatosan bővült az elmúlt időszakban. Azonban az üzletbezárások nagyon lényeges folyamatokra hívják fel a figyelmet, amely néhány új trendnek köszönhető:

  • E-kereskedelem. Egyértelmű, hogy ma nagyon fontos szerepet játszik az emberek életében az internetes, mobilos vásárlás, gyakorlatilag ma már mindent be lehet szerezni online. Jól mutatja ezt, hogy az online értékesítéssel foglalkozó cégek forgalma nagyon megnőtt az utóbbi években, elég az Amazont, vagy az Alibabát alapul venni. Intő jel az is, hogy egy tanulmány szerint az amerikai háztartások fele is Amazon Prime használó lehet.
  • Amerika a bevásárlóközpontok, plázák országa. 1970 és a 2000 között gombamód kezdtek szaporodni a plázák, a becslések szerint kétszer gyorsabban nőtt a számuk, mint a lakosságé. Ezzel együtt a népességre vetítve is jóval több a pláza, mint a világ bármely pontján (közel 6-szor több, mint az angoloknál, vagy 10-szer több üzlet jut egy emberre, mint a németeknél). Azon kívül, hogy sok bevásárlóközpont van, már a célközönségüket sem képesek elérni, hiszen drámaian csökkent a látogatottság.
  • Változó ízlések. Érdekes módon az amerikaiak egyre kevesebbet költenek bizonyos fogyasztási cikkekre (például ruházkodás, háztartási cikkek), mint a válságot megelőzően. A hangsúly főként a szolgáltatásokra, a szórakozásra és az utazásra tolódott el. Nem véletlen, hogy a légitársaságok is rekord mennyiségű utasszámról számoltak be. Külön érdekesség, hogy az éttermi étkezés is kihalóban van, amiért szintén az online vásárlás elterjedése lehet felelős.

Az tisztán látszik, hogy az e-kereskedelem aránya a teljes kereskedelmen belül a 2000-es évek elejétől nagyon dinamikusan nőtt, jelenleg 10% körül van az aránya (nagyjából világszerte is 5-10% között lehet), így nem véletlen, hogy sokan félnek a munkájuk elvesztése miatt. Várhatóan az online értékesítés aránya az elkövetkező években is növekedni fog az USA-ban, azonban a becslések szerint még 2022-ig 20% alatt maradhat.

Emellett arra is felhívják a figyelmet, hogy korai még temetni a fizikai árusítóhellyel rendelkező üzleteket. Példaként felhozható, hogy vannak olyan nagyon jól menő globális üzletláncok, melyek még ma is terjeszkednek, és többeknél Amerika is ott van a térképen (ilyenek a különböző diszkontláncok, mint az Aldi, H&M). Érdekes adalék, hogy még az Amazon is egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz azért, hogy az online hálózat mellett offline, fizikai üzlethálózattal is megjelenjen. A cég szerint szükség van, még ha kismértékben is, a valódi boltokra is, amivel az online értékesítést lehet erősíteni.

Egyelőre még az látszik, hogy az Amazonon kívül a top 10 amerikai kiskereskedelmi cég fizikai üzletlánccal rendelkezik. Ilyenek például a Wal-Mart, a Kroeger Co., Costco, Home Depot, amelyek erőteljes ütemben növekedtek még tavaly is.

Rövid távon valószínűleg még kár temetni (Amerikában is) a fizikai üzletláncokat, hosszú távon azonban nagy valószínűséggel még inkább háttérbe szorulhatnak. Jó néhány technológiai újítás elterjedtté válhat, aminek köszönhetően nem fognak az emberek tömegesen boltba járni (például az önvezető autók).