Ki a független pénzügyi tanácsadó?

Nem egészen két év múlva, 2013-tól Nagy Britanniában a befektetési alapkezelő és a biztosító társaságoknak tilos a (független) tanácsadóknak díjat fizetniük a termékeik népszerűsítéséért (értsd: eladásáért). A szabályozás a válság legsúlyosabb hónapjaiban született. A buzgó szabályozó felismerte, hogy a tanácsadó nem az ügyfél hanem az alapkezelők és a biztosító társaságok érdekeit képviselte. A díjait nem az ügyféltől, hanem az említett cégektől kapta úgy, hogy ennek mértékéről az ügyfélnek fogalma sem volt.

Születendőben van egy régi-új iparág, az ún. regisztrált független pénzügyi tanácsadóké. Ahol ez már korábban elkezdődött jelentős eredményeket értek el. Az USA-ban a dot-com válságot követően az amerikai felügyeleti engedéllyel rendelkező püi tanácsadók által “segített” ügyfél vagyon megháromszorozódott (!), 1,7 billió dollárra emelkedve.

Az ügyfél nagyon sok esetben nincs is tisztában azzal, hogy pontosan mennyi díjat is fizet ki a kapott szolgáltatásokért. Nem is lehet, hiszen számos esetben a “bújtatott” költségek nem is tették-teszik ezt lehetővé. A válságok jótékony hatásai között említhetjük azt is, hogy a rendszer elkezd tisztulni. A (vég)eredményt csak évek múlva értékelhetjük.

Az USA-ban jól láthatóan már elkezdődött és sikeresen működik, a briteknél két év múlva indul az új rendszer. Számos jel mutat arra, hogy Európában is hasonló szabályozás léphet életbe (igaz, az ellen-lobbi is dolgozik) . A tengerentúli tapasztalatok azt mutatják, hogy van igény a valóban független tanácsadókra és ilyen körülmények között az ügyfelek hajlandóak kifizetni vagyonarányos (tanácsadói) díjat. A befektetési termékek, a brókeri jutalékok még e fölött terhelik az ügyfél portfólióját (de ebből a tanácsadó már nem kap “vissza” semmit). Az, hogy az ügyfél által fizetett díjak ne vigyék el a hozamok jó részét (amire sajnos Magyarországon is sok példával lehet találkozni) két dolog szükséges: i) legyenek “jó” hozamok; ii) a díjak ne legyenek indokolatlanul magasak.

A díjak mértékét pedig csak úgy tudjuk megítélni, ha a rendszer transzparens – ha tudjuk, hogy a díjak mértéke mekkora.

Független tanácsadó az, aki az ügyfél érdekeit képviseli, a díját az ügyféltől kapja.

www.bloomberg.com