Kihalhatnak a bankfiókok?

A technológiai fejlődés és a digitalizáció folyamatos térhódításának következtében az emberek is egyre kényelmesebbé váltak. Ha lehet, már mindenki online intézi az ügyeit és óriási tehernek érzi, ha valaminek személyesen kell utánajárnia. Vajon ennek a folyamatnak az áldozatai lehetnek a bankfiókok is? Hamarosan elbúcsúzhatunk a személyes ügyintézéstől, ha például egy számlanyitásról van szó? Ennek jártunk utána az alábbiakban.

Ma még megszokott dolognak tűnik, hogy a városban sétálva akarva-akaratlanul bankfiókokba botlik az ember. Nem is baj ez, hiszen bár a fiatalabbak egyre ritkábban látogatják ezeket, az idősebb korosztály jó részének továbbra is bankfióki ügyintézés szükséges. A jelenlegi helyzet viszont nem maradhat így sokáig. De vajon mi várható a jövőben?

Az amerikai viszonyokat vizsgálták a közelmúltban a BI Intelligence elemzői, és ha lehet nekik hinni, a bankfiókok egyáltalán nem néznek fényes jövő elé. A legnagyobb kihívást pedig nem más jelent számukra, mint az amerikai társadalom legnagyobb szeletét kitevő Y-generáció. Az ő igényeik és szokásaik ugyanis szöges ellentétben állnak a korábbi generációknál megszokottakkal. Nem elég ugyanis, hogy a mai technológiák mellett az emberek egyre nagyobb tehernek érzik, ha valamit személyesen kell elintézniük, egyre több olyan online szolgáltatás jelenik meg, ami tovább ronthatja a bankok és ügyfeleik között amúgy is egyre gyengébb kapcsolatot.

Ezért esik vissza a bankfiókok száma

A fiókok számának visszaesése tehát elkerülhetetlen: elemzői becslések szerint a következő 10 év során 30%-kal fog csökkeni a bankfiókok száma. Az online csatornák erősödésével ugyanis a fiókok látogatottsága folyamatosan esik, ezen keresztül pedig a fiókokban elvégzett tranzakciók fajlagos költségei meredeken nőnek.

A csökkenés azonban nem mindenhol lesz egyforma. Erre utal az is, hogy bár több olyan európai ország is van, ahol a bankfiókok száma a felére esett vissza, az USA-ban egyelőre messze nem ennyire meredek a zuhanás. A 2014-es év végéig például még csak 4,8%-os csökkenést lehetett mérni a 2009-es mindenkori csúcsukhoz képest.

Mi lesz helyettük?

De vajon mi tölti majd be a megszűnt fiókok után maradt űrt? Egyes vélemények szerint a megoldást az ún. mikrofiókok jelentik. Ez utóbbiakat úgy kell elképzelni, mint egy olyan reptéri check-in pultot, ahol mindössze 1-2 ember dolgozik és csak a csúcsforgalmi időben van nyitva.

De érdekes kérdés az is, hogy mi lesz a hagyományos ATM automaták sorsa? Ezek ugyanis a bankfiókoknál jóval alacsonyabb üzemeltetési költségen működnek, így akár a jövőben is jó helyettesítői lehetnek bizonyos banki szolgáltatásoknak. Hosszabb távra előretekintve azonban nem ennyire biztos a fennmaradásuk.

Ahogy a készpénz- és (főleg Amerikában) a csekktranzakciók száma egyre csökken, várhatóan az ATM-ek irányába mutató igény is rohamosan vissza fog esni. Ezzel pedig nem kerülhetik el, hogy előbb-utóbb a bankfiókok sorsára jussanak.

Mindezt összevetve minden jel arra utal, hogy a szűk kiszolgáló képességű mikrofiókok, és a hosszabb távon kihalásra ítélt ATM-ek helyett az okostelefonok lesznek a bankok legfőbb csatornái a távolabbi jövőben. Ez pedig egyben azt is jelenti, hogy a jelenlegiek közül azok a bankok fognak túlélni, amelyek képesek lesznek okostelefonokra optimalizált szolgáltatásokat nyújtani ügyfeleik számára.

A bankfiókok sem tűnnek el teljesen

Az eddigiekből tisztán látszik tehát, hogy a bankfiókok hamarosan elavulttá válnak. Ez azonban nem jelenti egyben azt is, hogy a teljes eltűnésükre kellene számítani. Hasonló következtetésre jutott a bankfiókokat érintő kutatásában a Cognizant is. Ebből kiderült, hogy bár a digitalizáció követeztében a bankfiókok iránti kereslet egyértelműen visszaesett (és várhatóan tovább is fog esni), a lakosság számára a bankfiókok a jövőben is fontos szerepet fognak betölteni.

Nem lehet ugyanis bankot egyedül digitális alapon fenntartani: a virtuális és a fizikai valóságnak valahol mindig találkoznia kell. Erre a találkozási pontra pedig nagy eséllyel a jövőben sem találnak jobb megoldást egy bankfióknál.

Ezzel vág egybe az a tény is, hogy azok a bankok, amelyek eddig megpróbálkoztak fiókok nélkül működni (vagy legalábbis csökkentették fizikai jelenlétüket), gyorsan versenyhátrányba kerültek. Az SNL Final tanulmánya például ki is emeli, hogy a cég felmérésében megkérdezett ügyfelek 80%-a nyilatkozott úgy, hogy bankjuk megválasztásában szerepet játszott annak fiókjainak elhelyezkedése.

Hiszen bár a bankfiókok a többség számára már valóban nem jelentenek alternatívát, ha egy átutalásról, vagy éppen saját devizás pénzfelvételről beszélünk, a bankok ezeken felül is számtalan további szolgáltatást nyújtanak. A megfigyelések pedig azt mutatják, hogy ezek kapcsán az ügyfelek egyből a bankfiókok felé veszik az irányt. Hogy mik is lehetnek ezek a szolgáltatások? Leginkább számlanyitások vagy olyan komplex, nagy értékű tranzakciókhoz kapcsolódó tanácsadás, mint egy hitelfelvétel vagy éppen egy hosszú távra szóló nyugdíjcélú megtakarítás.