ápr.
10
2012

Kormányzati számvitel

Az Economistban jó cikk van arról, hogy a kormányzatokra  – ellentétben a vállaltokkal – nem nagyon vonatkoznak közös számviteli elvek, így mindenki össze-vissza trükközik, kénye-kedve szerint csoportosítgatva mindenféle tételeket. Emiatt az államok vagyoni-költségvetési helyzetének összehasonlítása eléggé nehéz dió.

http://www.economist.com/node/21552221

Az egyik leggyakoribb trükk, hogy a kormány átvesz valamilyen eszközt és a hozzá tartozó kötelezettséget is, de a kimutatásokban csak az eszközbõl, annak eladásából származó jövedelmet mutatja be, miközben a kötelezettséget – ami gyakran csak több év múlva jelentkezik – nem kell feltüntetni sehol. Pont így járt el például a portugál kormány (http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/8932687/Portugal-raids-pension-funds-to-meet-deficit-targets.html) amelynek úgy sikerült teljesítenie a deficitcélt, hogy átvette a Portugal Telecom nyugdíjalapját. A benne lévõ eszközök azonnal bevételt jelentenek, a kiadások (=fizetendõ nyugdíjak) viszont csak késõbb jelentkeznek. Ismerõs?

Természetesen ugyanezt az (ön)becsapást játszotta el a magyar kormány a magánnyugdíjpénztárak államosításával. Az eszközök azonnal bevételként/adósságcsökkentésként jelentkeztek, de a magánpénztári tagok átvétele azt is jelenti egyben, hogy a magyar kormánynak a jövõben sokkal több nyugdíjat kell majd kifizetnie, mint egyébként kellett volna. A magyar állam helyzete ettõl a valóságban semmit sem javult, habár a kimutatott államadósság és deficit természetesen idõlegesen csökkent (hosszabb távon pedig majd a kifizetések miatt nõni fog!). De vajon mondjuk 2020-ban, 2030-ban mibõl fognak nyugdíjat fizetni? Nyilván semmibõl, korhatáremelés, és nyugdíjcsökkentés lesz, ez teljesen egyértelmû gazdasági szükségszerûség.

Amiért ez az egész eszembe jutott, az a legújabb terv, ami pontosan a fenti receptre épül:

http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/04/10/a_kormany_a_babakotvenyt_is_allamositana/

Ha a kormány maga vezetné a babakötvény-számlákat, akkor nem kellene azonnali kiadást regisztrálnia most, hanem csak 18 év múlva, nincs készpénzigénye, csak ki kell mutatni egy sok év múlvai tartozást egy értékpapírszámlán. 18 év múlva pedig már ki tudja ki lesz hatalmon, addig is sikerül egy kis lyukat betömni vele.

De persze ugyanezért kellett a még magánpénztári rendszerben maradó 100 000 emberbõl is amennyit lehetett visszaterelni az államhoz, mert a vagyont viszik magukkal (amit el lehet költeni, a nyugdíjat meg majd a Jóisten fizesse meg…)

Félreértés ne essék, egyáltalán nem Magyarország az egyetlen, aki hasonló trükkökkel él, egyes számítások szerint az USA valós államadóssága (ha beleszámítjuk az elöregedõ társadalomból adódó TB és nyugdíj valamint egyéb várható kötelezettségeket is) nem 60-70-80, hanem többszáz százalékon lehet! A fejlett államok explicit és implicit adósságai olyan nagyok, hogy egészen biztosan nem fogják tudni visszafizetni õket, ígéreteiket nem tudják teljesíteni (effektíve ez a "default" jelentése) és ennek megfelelõen valószínûleg nem fognak teljesíteni a kötvényesek (csõd, vagy ahol tudják elinflálás) és saját lakosságuk (nyugdíjak, szociális ellátás TB-ellátások csökkentése, fizetõssé tétele, stb.) felé sem.

Persze ez még soká lesz, addig pedig maradnak a trükkök százai, hogy a látszatot fenntartsuk…

http://www.zsiday.hu/blog/korm%C3%A1nyzati-sz%C3%A1mvitel