Lakó- és irodaház építés parkoló nélkül? Nonszensz?! Pedig Londonban ezt tervezik…

Első hallásra őrültségnek tűnik, de mégis érdemes foglalkozni a felvetéssel, ugyanis ezt nem a Greenpeace követeli aktivisták tömegeivel a polgármesteri hivatal lépcsőin, hanem maga Sadiq Khan London polgármestere jelentette be mint tervezett intézkedést. No de mit is pontosan?

Khan terve szerint a jövőben azon Londonban épülő irodaházakba, melyeket tömegközlekedéssel jól meg lehet közelíteni, nem lehetne garázst építeni, továbbá az ilyen társasházakat is belső parkolóhely nélkül kellene tervezni. Ezzel párhuzamosan jelentősen kibővítenék a biciklis parkolóhelyek számát és tovább invesztálnának a tömegközlekedésbe. A fő cél az, hogy csökkentsék a légszennyezést és rávegyék az embereket, hogy többet sétáljanak és biciklizzenek.

London egyébként is élen jár az autós közlekedés ellehetetlenítésében korlátozásában. Napi 4000 forintos dugódíjért hajthatunk be a belvárosba. A múlt hónapban ezt megfejelték további 3500 forinttal, amit a régebbi, környezetszennyezőbb motorral épített autósoknak kell fizetniük. Vagyis egy behajtás egy régebbi autóval 7500 forint a belvárosba, és akkor még a parkolási díjakról nem is beszéltünk…

London polgármestere, úgy tűnik, valóban kitűzte a tiszta levegő igényének zászlaját és robog előre. Ha a fent említett terve valósággá válik, akkor szépen lassan eltűnnek az irodaházak ingázó- és vendégparkolói és új építésű lakóházunkban sem tudunk majd parkolóhelyet venni.

Gondoljunk bele, hogy mit okozhat, ha az ötlet megvalósul és támogatásra talál más városokban is?! Először is jelentősen csökken a városokban használt autók száma, hiszen ha meg is tudjuk fizetni a díjakat, effektíve nem lesz parkolóhely, ahol megállhatnánk. Nem kell tehát második kocsi/városi autó. Ez kevesebb eladott gépjárművet, alkatrészt stb. is jelent, kevesebb benzint, adót… Hosszabb utazási időt a munkahelyre (vagy hosszú távon éppen rövidebbet, ha megszűnnek a dugók). Több sétát, biciklizést, kevesebb légúti megbetegedést, kórházi számlát, betegszabadságot…

A kérdés messze túlmutat Londonon. Egy sor elvi és filozófiai problémát is felvet. Valóban jelentősen csökken a légszennyezés, ha kevesebb autó van a városban? Az embereknek, szolgáltató szektornak, üzleteknek tényleg jobb, ha csak sétálva és tömegközlekedve lehet megközelíteni őket (a bútorboltok például hosszú távon biztosan eltűnnek a belvárosból). Mindez épp akkor, amikor az IKEA úgy döntött, hogy beköltözik a belvárosba

A megvalósulás persze még kérdéses. Lakossági egyeztetésre is szükség van és persze Mr. Khannak is meg kell őriznie a polgármesteri székét hozzá.

Mindenesetre szegény londoniakra tényleg rájár a rúd mostanában, Brexit, dugódíj, környezetszennyezési díj, gyenge font és most még ez is. Nem lennék most a helyükben… :-)