Megint egy ballövés vagy tényleg ekkora szám az új üdvöske?

A technológiai cégek tőzsdére való bevezetését mindig nagy érdeklődés övezi a befektetők részéről, de a legtöbbször kiderül, hogy feleslegesen csaptak nagy felhajtást. A technológiai IPO-k többsége nem mondható sikertörténetnek, a legnagyobb amerikai nyilvános kibocsátások szerint a cégek árfolyama lejtmenetbe kezdett. Az elmúlt időszakban a Snapchatnek ugyan sikerült felcsigázni a befektetőket, de nem tudni, hogy azon kevesek közé tartozik-e, akik képesek voltak megcsinálni a szerencséjüket.

Realitás és esélyek: az első év vízválasztó a frissen debütált tech cégeknél

Már a 2000-es évek elejének internet lufija is bizonyította, hogy a befektetők élnek-halnak az érdekes háttérsztorival rendelkező technológiai vállalatokért. Ugyan az utóbbi időben nagy volt a csend, most a Snapchat IPO-ja mégis képes volt megtörni a jeget.

A társaság nemrégen élte át a tőzsdei bevezetését, ami különösen sikeresnek mondható, hiszen részvényeit kiemelkedően nagy érdeklődés övezte az IPO során. Ez jól látszik abból, hogy tízszeres túljegyzés mellett 200 millió darab részvényt bocsátott ki 17 dolláros részvényár mellett, így a cégnek 3,4 milliárd dollárnyi tőkét sikerült bevonnia és a teljes piaci kapitalizációja a tőzsdei bevezetés után már a 24 milliárd dollárt is elérte.

Az már más kérdés, hogy mit látnak bele a befektetők a tartalommegosztásra alkalmas felületet létrehozó cégbe. Minden egyedi tényezőtől eltekintve a statisztikai esélyei nem sok jót sejtetnek a tőzsdén frissen megjelenő technológiai cégeknek, még ha globális szinten vesszük a nyilvános piacra bevezetéseket, akkor sem sok igazi sikertörténetre bukkanunk.

A legtöbb esetben azt láthatjuk, hogy a befektetők igen hamar kiábrándultak a cégekből, így az IPO után eltelt egy évben már a részvény árfolyama hatalmas esést mutatott. A Reuters elemzése alapján a világ 25 legnagyobb bevezetése után eltelt 1 évben 16 cég esetében komoly árfolyamzuhanás volt tapasztalható, és az átlagos egyéves teljesítmény –22,3 százalékra tehető.

A legnagyobb 25 amerikai IPO-ból 14 végződött kudarccal az első év során, ráadásul 15-ből 9 társaság tudott 1 milliárd dollárnál nagyobb tőkét bevonni az induláskor. Ehhez képest a Snapchat igazán nagyszabású tőzsdei bevezetésnek számít, mi több sikerült bekerülnie minden idők 5 legnagyobb tech IPO-ja közé.

A közelmúlt legnagyobb technológiai nyilvános kibocsátásai is igen vegyes érzelmekkel tölthetik el a befektetőket. A legtöbb esetben nagy reményeket fűztek az indulást követően ezekhez a cégekhez, viszont a többségük igen nagy csalódást okozott. Az esetek többségében a cégek már az indulásuktól számított egy éven belül igen komoly veszteségeket értek el, ami akár a 80 százalékot is elérhette. Voltak olyan társaságok, ahol csak néhány hónapig égtek lázban a befektetők, aztán nagymértékben kifulladt az emelkedés.

Ugyanakkor, ha az indulás óta számított teljesítményre vetünk egy pillantást, akkor sem sokkal pozitívabb a kép. Azok a cégek, amelyeknek az első évben sem nőtt az árfolyama, jellemzően a későbbiekben sem voltak képesek pozitív hozamot felmutatni.

Ami közös volt mindegyik esetben, hogy mindig nagy sztorit kínáltak, ami széles rétegek érdeklődését csigázta fel. Persze mindenki szeretne egy újabb Google-be fektetni, de néhány kivételtől eltekintve nagy csalódást okoztak a frissen tőzsdére bevezetett technológiai cégek.

Ugyan a szakértők is megosztottak a Snapchat kilátásait illetően, mindenesetre évek óta ez keltette fel a legnagyobb mértékben a befektetők érdeklődését annak ellenére, hogy semmiképpen sem mondható olcsónak a részvény. Viszont ha azt vesszük figyelembe, hogy a cég a gyorsan fejlődő iparágban működik, tehát a profilja hasonló a Facebookhoz vagy a Google-hoz, így akár jó eséllyel lehet egy sikeres tech sztori is. De ehhez kevés lesz a céget körülvevő „hype”, az árfolyamot a jövőben a cég valós teljesítménye fogja meghatározni.