Mennyiért?! – Lada Niva (1980)

Azt hiszem, hogy közel 40 évvel ezelőtt, amikor 1977. április 5-én elindult a Volga-menti Autógyár (VAZ) 2121-es típusának sorozatgyártása, maguk a gyár alkalmazottai sem gondolták, hogy mekkora siker lesz a modell. A Nivát ugyanis a mai napig gyártják, igaz a típusnév – a két autógyár közötti együttműködés következtében – jelenleg a Chevrolet tulajdona. Éppen ezért az autóit 2006 óta 4×4 néven árulja a Lada – 2015 decembere óta pedig (újból) hazánkban is. Ekkor tért vissza ugyanis az európai piacra a – 2008 óta már a Renault-Nissan konszern „hátszelét” is élvező – márka, elsőként tehát éppen Magyarországra.

A Lada többi típusával ellentétben Nivából a gyártott mennyiség többsége (nagyságrendileg 80%-a) exportra ment. Fénykorában több mint 100 országban árulták, és hat országban (Brazília, Chile, Ecuador, Görögország, Kanada, Panama) gyártották vagy szerelték össze. Példátlan népszerűségét kiválóan mutatja, hogy az 1980-as években az Új-Zélandon, illetve Ausztráliában eladott terepjárók 80-90%-a Lada Niva volt.

És hogy a 40 éves évfordulón túl miért ennyire érdekes téma ma a Niva? A képen szereplő autó, illetve annak eladási ára miatt.

Minden bizonnyal emlékeznek még a múlt heti cikkünkben bemutatott Aston Martin DB4-re. Az autót végül a szakértők által várt árnál picit alacsonyabban, de így is hihetetlenül magas áron, 330 ezer amerikai dollárért ütötték le.

De vajon mennyiért szeretné eladni tulajdonosa a világ minden bizonnyal legdrágább Niváját? Elárulom. 5 millió rubelért. Büszke 24 millió forintért. Alku nélkül! Igen, jól olvasták, pontosan ennyiért. Talán lesz is majd valaki, aki beleszeret ebbe a – nem elírás – mindössze 201 km-t(!) futott, restaurált, exportra gyártott példányba és kiad érte ekkora összeget. Persze hosszasan lehetne elmélkedni arról, hogy mi mindenre lehetne ezt a pénzmennyiséget elkölteni – akár csak „autók” témakörön belül is –, de ez már egy másik történet.

Az viszont egészen biztos, hogy napjainkban a Lada reneszánszát éli hazánkban, köszönhetően az új autó piacon való újbóli megjelenésnek, illetve a márka hagyományait évek óta lelkesen ápoló rajongótábornak.

És talán az sem véletlen, hogy az európai piacra Magyarországon visszatért orosz autómárka elsőként értékesített autója éppen egy Niva, akarom mondani egy 4×4 volt. Szép történet ez is, érdemes elolvasni.