„Mi hozzuk meg a befektetési döntéseket”

A privát vagyonkezelés a befektetési szolgáltatások egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense, számos szolgáltatóval, rengeteg ügyféllel és egyre éleződő versennyel. Bilibók Botondot, a privát vagyonkezelést is nyújtó Concorde Alapkezelő vezérigazgatóját többek között arról faggattuk, miért tartja egyedinek a Concorde Alapkezelő portfólió-kezelési szolgáltatását, merre tart a hazai privát vagyonkezelési piac, milyen kihívásokat jelent az új szabályozás és hogyan vélekedik a különböző alternatív befektetési lehetőségekről.

Miben különbözik a Concorde Alapkezelő privát vagyonkezelési vagy más néven portfólió-kezelési szolgáltatása a legtöbb privát banki szolgáltatástól? Milyen ügyfélkört céloznak meg ezek szolgáltatások?
Bilibók Botond: A portfóliókezelés legfontosabb eltérését a privát banki szolgáltatásoktól abban látom, hogy a befektetési döntések kizárólag a vagyonkezelő hatáskörébe tartoznak, az ügyfél rábízza magát a vagyonkezelő szakértelmére. Ha a vagyonkezelő és az ügyfél is egyaránt döntési helyzetben lenne, akkor óhatatlanul fellépnének súrlódások, nézeteltérések, ezért én az ilyen vegyes modellek sikerében nem igazán hiszek.
A privát portfólió-kezelési szolgáltatások tehát azoknak az ügyfeleknek szólnak, akiknek nincs idejük, energiájuk arra, hogy a megtakarításaik kezelésével foglalkozzanak, nem szeretnek vagy akarnak döntést hozni – szakmának tekintik ezt, olyannak, mint amilyet ők maguk is gyakran gyakorolnak, és ebből tudják, hogy más ad hoc tanácsokra lépni, és más szakemberekre bízni a vagyonukat.
Persze ez nem jelenti azt, hogy ezek az ügyfelek nem motiváltak a minél magasabb szintű vagyonkezelési szolgáltatások és hozam elérésében, csak a konkrét döntéseket átengedik a szakembereknek. Vannak olyan ügyfeleink is, akik a megtakarításaik egy részét megtartják „saját hatáskörben”, spekulálgatnak vele, így biztosítják maguknak az izgalmas befektetések nyújtotta intellektuális élményeket, de megtakarításaik nagyobb részét szakértő kezekben tudják.

Hogyan alakult eddig 2007-ben a kezelt vagyon és az ügyfélszám?
Bilibók Botond: Nagyon erős negyedévet zártunk, az alapkezelő által kezelt vagyon meghaladja a 150 milliárd forintot. A vagyont természetesen az árfolyamok emelkedése is növelte, de ez a hatás az első negyedévben nem volt kiugró, nettó beáramlásként mintegy 8,5 milliárd forintnyi friss tőke érkezett. A teljes kezelt vagyonban a privát vagyonkezelés már több mint 15 százalékos részarányt képvisel.
Mindig is nagyon „adótudatosan” viselkedtünk, ezért a befektetési alapok, főként az erre a célra létrehozott alapcsaládjaink az ügyfélportfóliók részeként az adóhatékonyságot segítik. Ezeknek a segítségével az alapokon belül nagyon széles intervallumban tudjuk alakítani a stratégiai eszközallokációt és teljesül az egyenlő elbánás elve is. Ilyen megoldással tudomásom szerint a magyar piacon máshol találkozni nem lehet. Az összes kezelt portfólió száma egyébként túllépte a 300-at, és egyértelműen a privát portfóliókezelés a legdinamikusabban bővülő szegmens.

Fenntartható-e a privát vagyonkezelés kiemelkedő növekedési üteme idén is? Várható, hogy új szereplők jelennek meg a piacon?
Bilibók Botond: Nem az a legfontosabb, hogy fenntartsuk a piac tavalyi erőltetett növekedését, amiben nyilvánvalóan egyedi hatások játszottak nagy szerepet. Természetesen szükség van egy kiegyensúlyozott növekedési ütemre ahhoz, hogy üzletileg megérje fenntartani a szolgáltatást, de nem szabad mindent feláldozni a növekedés oltárán. Tavaly 43 százalék volt a bővülés, de én elégedett lennék közép–hosszú távon évi 15-20 százalékos ütemmel is.
Azt is látni kell, hogy az ügyfélszám erőltetett növelése is komoly kihívások elé állít egy szolgáltatót, ha a szolgáltatása színvonalát is tartani akarja. A privát vagyonkezelésben rendkívül fontos a kommunikáció, a bizalom a vagyonkezelő és az ügyfél között. Ehhez elengedhetetlen a humán erőforrás tudatos fejlesztése, de egy-egy új munkatárs integrálása hosszú hónapokat vesz igénybe, már csak ezért sem szerencsés erőltetetten növelni az ügyfélbázist.
Új vagyonkezelői szereplők megjelenésére számítok, ha nem is azonnal, de középtávon biztosan. A külföldiek már bontogatják szárnyaikat, van, aki már itt van, van, akiről tudjuk, hogy nemsokára indul, de lesznek magyarok is, ez meggyőződésem. Persze nem feltétlenül kereskedelmi bankokra kell gondolnunk, hanem úgy vélem, a piac fejlődésével nálunk is megjelenhetnek azok a kicsi, fókuszált vagyonkezelők, akik egy kisszámú ügyfél igazán magas szintű kiszolgálását tűzik ki célul.
Semmilyen nóvum nincs ebben, tudni kell, hogy az ún. private wealth management piacon – ezt hívom én privát vagyonkezelési piacnak – nem jellemző a magas koncentráció, sőt! Publikus felmérések szerint a globálisan tíz legnagyobb mérlegfőösszegű bank a privát vagyonkezelő, a teljes vagyonnak csupán 12-15 százalékát kezeli. Sok ezer szereplő van jelen ezen a piacon, akik sikeresen működnek, és ez nem véletlen.

Jellemzően milyen kockázatú ügyfélportfóliókat kezeltek, és milyen gyakori, hogy egy-egy ügyfél változtatni szeretne a portfóliója kockázati szintjén? Milyen gyakran tájékozódhat az ügyfél a befektetések alakulásáról?
Bilibók Botond: Kockázati szempontból, a befeketetési politika szempontjából sokszínű a paletta, elvileg a maximális, 100 százalékos részvényaránytól kezdve a minimálisig mindenféle portfólió kialakítására lehetőség van. Ezzel együtt a maximálishoz közeli részvényarány nem jellemző, inkább a kiegyensúlyozott, illetve az alacsonyabb kockázatú portfóliók a jellemzőek.
Az ügyfelek, főleg ha több éve ismernek, általában ritkán élnek a változtatás lehetőségével, pedig mi semmilyen akadályt nem gördítünk ez elé, egyébként is az a filozófiánk, hogy ha valaki ránk bízza a megtakarításait, akkor a lehető legrugalmasabbnak kell lennünk. Évente legalább egyszer minden ügyféllel részletesen is konzultálunk, főként ilyenkor szokott ez a kérdés felvetődni.
Úgy látom, hogy a hazai befektetők a portfóliójuk kockázatát elsősorban habitusuk alapján határozzák meg, és alig van jele például az életpálya-ciklusokkal kapcsolatos kockázattudatosságnak. Aki elviseli a magasabb kockázatot, az hatvanévesen is részvénytúlsúlyos portfóliót tart, de vannak fiatalabb ügyfeleink, akik kifejezetten kerülik a kockázatosabb eszközöket.
Információt bármikor kérhetnek az ügyfelek, de az a tapasztalatom, hogy elsősorban az új ügyfelek igénylik a gyakori, havi szintű vagy sűrűbb tájékoztatást. Ez természetes, hiszen egy kapcsolat elején a megismerés a legfontosabb. Ebben a jellemzően egy-két éves időszakban van a legtöbb változtatás a befektetési politikában. Aztán az ügyfél megismer bennünket, látja és érti is, hogyan működik ez a világ, és egyre kevésbé igényli a, sűrű, rendszeres tájékoztatást. Van, aki évente egy-két alkalomnál gyakrabban nem is akar minket látni. Igaz, velük/nekik tíz éve dolgozunk.

Forrás: Portfolio.hu – 2007. május 16.