szept.
1
2015

Miket vett Buffett és miért?

Warren Buffettet senkinek sem kell bemutatni, a világ egyik leggazdagabb embere, sikeres befektető. Nem mellesleg hozzá köthető a Berkshire Hathaway, ami nemrég egy 37 milliárd dolláros felvásárlást hajtott végre, amikor megvette a Precision Castparts-ot. De nem ez volt az elmúlt időszak egyetlen bevásárlása: a motoros körökben itthon is ismert Louis mára már cégcsoportján belül található. Természetesen megvan a maga véleménye az amerikai kamatemelésről is. De mi a „titka” a 85 éves befektetési gurunak?

Közelmúltbeli bevásárlásai

Augusztus 10-én vált nyilvánossá a Berkshire Hathaway történelmének legnagyobb akvizíciója: 37,2 milliárd dollárért (adósságokat is beleértve) megvette a Precision Castparts-ot. Ez egy részvényre vetítve több, mint 21%-kal magasabb ár, mint amin a bejelentés előtt forogtak a papírok. Ráadásul a kifizetett vételár 18-szorosa a cég éves profitjának. Elsőre drágának tűnik az akvizíció, de pár évvel ezelőtt Burlington Northern Santa Fe vasúttársaságot vásárolta fel Buffett cége ennél magasabb prémiummal (a vételár ott több, mint 26,5 milliárd dollár volt). Azóta fellendült a palaolaj-kitermelés, a szállítást tankervonatokkal oldják meg, így a vasúttársaság szekere is jól szalad. Ennek fényében már elég jó befektetésnek bizonyult a Burlington Northern Santa Fe megvétele. Hogy ugyanilyen jó lesz-e a mostani bevásárlás?

Nehéz ezt előre megmondani. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a Precision Castparts is beleillik az eddigi felvásárlások sorába: jól prosperáló vállalat erős piaci pozícióval, illetve könnyen megérthető működéssel. Márpedig Buffett inkább ilyen vállalatokat keres a befektetéseihez, mintsem most induló Google-ökre, IBM-ekre vadászna. A Precision Castparts repülőipari és olajipari beszállító és jelenleg erőteljesen sújtják az alacsony olajárak. Tehát elég jó időpontban sikerült megszerezni ezt a vállalatot, ami nagysága ellenére is mindössze 8 százalékkal emeli meg a Berkshire Hathaway profitját… A felvásárló már olyan nagyra nőtt, hogy egyre nehezebb potenciális célpontokat találnia. Ráadásul eddig főként az amerikai kontinensen kerestek befektetést, ám mostanra már egyre többször néznek szét a nagyvilágban.

Ennek volt köszönhető például legutóbb a Detlev Louis, a hazai motorosok között is ismert német motorfelszereléseket gyártó és forgalmazó cég megvétele. Igaz, ezért a cégért mindössze 400 millió eurót fizettek, ami azért nem kis összeg, de hol van ez a 37 milliárd dollártól? Mindenesetre a motoros cégnek is jók a kilátásai, hiszen a motorkerékpárok értékesítései meredeken emelkednek, ami jót tesz a felszerelések piacának is, ahol megkerülhetetlen a márka.

Közeljövőbeli környezet

Az amerikai jegybanki feladatokat ellátó Fed kamatpolitikája jelentősen befolyásolja a piacokat. Ha elkezdődik a kamatemelés, a kamatozó eszközök árai esni kezdenek, ami magával húzhatja a részvényárakat is. Mindez Warren Buffett szerint nem lesz egy egyszerű döntés. Nehéz kamatot emelni az Amerika Egyesült Államokban, ha Európának alacsony kamatokra van szüksége, ezért alacsonyan tartja azt az Európai Központi Bank. De a Fed bankárai szerint hamarosan bekövetkezhet az amerikai kamatemelés, ami sokak véleménye szerint a W alakú recesszió irányába hat. Erre egy interjúban Buffett így reagált: „Nem látom a (gazdasági) gyorsulást vagy lassulást.” „A részvényárfolyamok magasabban lesznek 10 vagy 20 év múlva, mint most. Lehet, hogy sokkal magasabban lesznek”. A házunkat sem adjuk el, hogy 5%-kal olcsóbban visszavásároljuk. Ez a mentalitás Warren Buffett egyik „titka”.

Warren Buffett befektetéseinek „titka”

Ha egy szóban akarjuk összesűríteni a pénzügyi guru mentalitását, az nem lenne más, mint TIME (IDŐ). Egy mondatban kifejtve pedig: ne időzítsük a piacot, hanem töltsünk időt a piacon. Tehát ne a beszállási pontokat keressük folyamatosan, hanem vegyünk meg egy jó vállalatot és tartsuk sokáig (sokszor elhangzik nála a minimum 10 év is). Persze ennek a gondolatnak inkább csak a második felét kell komolyan venni, hiszen Buffett is szeret jó időben bevásárolni, de nem erre alapozza a sikerét.

Másik fontos tényező annak meghatározása, milyen a jó vállalat. Ezt már említettük a gigabevásárlás kapcsán: a jó vállalat jól prosperál, erős piaci pozícióval, illetve könnyen megérthető működéssel bír, és nem egy most alakuló start-up, ami vagy a jövőbeli Google lesz, vagy nem.

Fontos hozzáállásbeli különbség, hogy nem rest megismerni olyan cégeket, amikről még sohasem hallott. Egyrészt ez segít új lehetőségek feltárásában, másrészt elkerüli, hogy olyanba fektessen, ami számára idegen terep.