63810342_s_kiem
ápr.
10
2018

Milyen etika vonatkozik az önvezető autókra?

Az önvezető járművek technológiája már gyakorlatilag átszűrődött a mindennapjainkba, rengeteg helyen hallani arról, hogyan fogják forradalmasítani az életünket. Az nyilvánvaló, hogy a mindennapi közlekedés során más embertársaink élete van a kezünkben és vica versa. De vajon hogyan tudunk megbirkózni azzal a ténnyel, hogy emberek helyett gépek is döntenek?

Az elmúlt időszakban az önvezető autóktól volt hangos a média, főként hogy olyan neves szereplők esetében lehetett hallani balesetekről, mint az Uber és a Tesla. Míg a Tesla esetében személyi sérülés nem történt, addig az Uber esete halállal végződött.

Ilyen hírek után valószínűleg sokan elbizonytalanodnak a technológia megbízhatóságán, sokan azt a véleményt fejthetik ki, hogy nem akarják magukat „utcai kísérletező pályán találni”. Arról, hogy a közúti balesetek milyen gyakoriak, a híradásokból rendszerint értesülni lehet, a KSH adatai alapján évente több százan veszítik a halálukat az utakon hazánkban (az USA-ban 1,3 millióan, ami így az egyik leggyakoribb halálozási ok). Ugyanakkor az is látszik, hogy az Ubernél is tapasztalt eset teljesen más érzéseket vált ki az emberekből, hiszen egy szárnyait bontogató technológiáról van szó.

A technológia a szakértők szerint önmagában mindenképpen ígéretes, habár még rendkívül sok finomításra, fejlesztésre szorul. Gyakorlatilag a teljesen automatikusan működő autók még a kanyarban sincsenek, odáig jutottunk el, hogy ugyan az autók képesek átvenni a volánt, de csak részlegesen automatizáltak, és nyilvánvalóan emberi közbeavatkozást igényelnek. A fejlődés egy magasabb foka lehet, ha az embernek passzív módon sem kell figyelnie az autó működésére.

Pozitív gazdasági hatásokat mindenesetre egyértelműen azonosítani lehet az önvezető autók kapcsán, hiszen jóval olcsóbb lehet a közlekedés, a balesetekből fakadó költségek is lefaraghatók, ráadásul időt is spórolhat.

A technológia feloldja az etikai kérdéseket is?

A közúti balesetek jó részét így is kiküszöbölheti a technológia, ami az emberi figyelmetlenségből ered, sokan amellett érvelnek, hogy a közúti forgalom összességében sokkal biztonságosabbá tehető az önvezető autókkal. Ugyanakkor a jövővel kapcsolatban sokak fantáziáját megmozgatják az olyan esetek, amelyek jelentős etikai színezettel is rendelkeznek. Például hogyan közelítsen meg az önvezető autó egy kereszteződést? Mit csináljon, ha olyan veszélyes szituációba kerül, ahol előreláthatólag elkerülhetetlen az emberi sérülés? Adott esetben kinek az életét mentse meg az autó, az utasokét, vagy éppen a többi forgalomban résztvevő szereplőjét?

A hasonló morális problémákra a filozófiában és a pszichológiában csak „troli problémaként” szoktak hivatkozni. Az eredeti példa úgy szól, hogy egy elszabadult jármű sofőrjének egy adott szituációban helyes lenne-e 5 ember életét megmentenie egy járókelő halálának árán. Ehhez hasonló kérdés lehet az is, hogy például mire költsön többet az állam, egy cukorbetegség elleni prevenciós programra, vagy éppen közmunkaprogramra. Az ilyen kérdésekre adekvát választ nem igazán lehet adni, ezért is nagyon komplex az önvezető autók helyzete is.

Természetesen a fejlesztők is komoly erőfeszítéseket tesznek a technológia finomítása érdekében, például maguk a szenzorok is sokat fejlődhetnek. Ezek az autók egy embernél lényegesen jobban érzékelik a környezetet, a LIDAR technológiának és az egyéb szenzoroknak köszönhetően, gyakorlatilag teljes mértékben fel tudják térképezni, mi van körülöttük. A kifinomult mesterséges intelligenciának köszönhetően az autók az utakon tanulnak vagy akár szélsőséges szituációkat modellezni lehet és azt is, hogy az emberek miként reagálnak az egyes esetekben. Ha magas szintre sikerül eljutni az önvezető autók fejlesztésében, vélhetően a hibázás lehetőségét is nagyon alacsonyra lehet leszorítani. Így a közúti közlekedés nagyságrendekkel biztonságosabbá válhat, mint jelenleg.

De valószínűleg nem fog itt megállni a történet. Alapvetően a közlekedési rendszer megváltozása is elképzelhető, ha eljutunk az igazi önvezető autókig. Az okosvárosok témaköre jó ideje felkapott témának számít, ami az önvezető autók szempontjából lényeges, hogy ebben a közlekedési ökoszisztémában lényegében minden jármű kapcsolatban állna a másikkal. Egy ilyen rendszerben az önvezető autóknak megfelelő szabályokat is lehetne kialakítani, hiszen a mostani közlekedés alapvetően az emberi sofőröknek megfelelően alakult ki. Például a gyalogos közlekedés megváltozásával a városokban sok kockázatot ki lehetne iktatni, de lehet, hogy a közlekedési lámpákra sem sok szükség lenne.