vw scandal
szept.
30
2015

Minden hazugság volt – Volkswagen, a globális autóipar Lagzi Lajcsija

A papír mindent elbír: “Our pursuit of innovation and perfection and our responsible approach will help to make us the world’s leading automaker by 2018 – both economically and ecologically.” 

PROF. DR. MARTIN WINTERKORN, CHAIRMAN OF THE BOARD OF MANAGEMENT OF VOLKSWAGEN AKTIENGESELLSCHAFT, Annual Riport 2014

Adott egy piaci szereplő, aki elhatározza, hogy jövedelmét úgy emeli, hogy bizonyos áruknak, szolgáltatásoknak nem fizeti ki az árát. A lebukás kockázatát csökkentendő, pénzügyi juttatásokat biztosít az ellenőrzésre kijelölt szereplőknek.

Az elmúlt héten két ilyen eset került az újságok címlapjára. Az első főszereplő az egykori magyar szórakoztatóipari vállalkozó, Lagzi Lajcsi volt, aki a rendőrség szerint az egyik kiemelt kormányzati célkitűzést, jelesül a rezsicsökkentést hatékonyan, de sajátos módszerekkel valósította meg. A különböző közmű szolgáltatásokat egyszerűen ellopta. Már a tervezés és a kivitelezés során beépítette ingatlanjaiba azokat a megoldásokat, amelyek a későbbi csalást voltak hivatottak leplezni. Mikor az ellenőrök mérése alapján kiderültek a stiklik, lefizette a szolgáltatók alkalmazottait. „Tipikus magyaros megoldás”, mondhatnánk…

A másik főszereplő nem más, mint a 600 ezer embernek munkát adó Volkswagen konszern, aki Audi  leányvállalata szlogenjét (Vorsprung durch Technik, azaz „előny a technika révén”) értelmezte meglehetősen sajátosan.

Tudnunk kell, hogy ma már a környezetszennyezés is egy olyan áru, amelyért fizetni kell, széndioxid-kvóta, bírság, drága katalizátor vagy egyszerűen drága technológiai fejlesztés formájában. Aki a szennyezése után nem fizet, az ugyanolyan lopást/csalást  követ el, mint aki lopja a gázt vagy nem fizeti be az adóját.

Mint kiderült, a VW már a tervezés és a kivitelezés során beépítette ingatlanjaiba motorjaiba azokat a megoldásokat, amelyek a későbbi csalást voltak hivatottak leplezni. (Ismerős a szöveg?) Valamilyen csoda folytán az autókat atomjaira szedő felügyeleti szervek vagy a nagy tekintélyű és hitelesnek tartott ADAC (Német Autóklub, azaz Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) nem akarták hivatalosan észrevenni a trükköt, pedig mint kiderült, már korábban tudtak róla.  A botrány egyébként az USA-ban robbant ki.

Míg Lajcsi primitív trükkjei néhány vidéki ingatlanra vonatkoztak, addig a VW szofisztikált csalása sokmillió autó többlet levegőszennyezettségét próbálta elrejteni szerte a világban. Lajcsit a hírek szerint több év börtön fenyegeti, a Volkswagen cég távozó igazgatója esetében pedig sokáig a végkielégítésül kapott hétjegyű szám első száma volt csupán a vita tárgya. (A folyamatosan napvilágra kerülő részletek alapján ez úgy tűnik, változhat. Most már annak a bizonyos számnak az előjele is kérdéses.)

Megdöbbentő és elgondolkodtató, hogy a magyar GDP duplájának megfelelő árbevétellel bíró cég, a német ipar zászlóshajója, tekintélyes felügyelő bizottsága, a világ legnagyobb presztízsű minőségellenőrzési partnerei, sok ezer oldalas belső szabályzatai, előszeretettel hirdetett társadalmi felelősségvállalása, erősen hangoztatott környezetvédelmi elkötelezettsége ellenére véleményem szerint végül is csak egy közönséges piti csaló.

Kiemelt kép forrása: Businessinsider.com