Nagy dobásra készül a Tesla

A vállalati felvásárlások közt az utóbbi hetekben talán az egyik legérdekesebbnek az amerikai autógyártó, a Tesla ügylete bizonyulhat. A Tesla vételi ajánlatot tett a SolarCity nevű napenergiával foglalkozó cégre, amivel a Tesla teljesen új területekre evezne és egy integrált tiszta energiával foglalkozó autógyártó vállalatot hozna létre. A felvásárlás számos potenciális előnnyel kecsegtet, de úgy tűnik, legalább ennyi kérdőjel is felmerül a piaci szereplőkben arról, hogyan tudna együttműködni a két cég.

A Tesla Motors neve mint elektromos autógyártó mindenkinek ismerősen csenghet, de a 13 éve alapított kaliforniai autógyártó felől nem csak az elektromos autók terén hallhatunk híreket felröppenni. A cég aktívan azon munkálkodik, hogy egy szélesebb tevékenységi körű tiszta energiával foglalkozó vállalattá váljon. Elsősorban az akkumulátorgyártás szerepel a prioritások között, már most folyamatban van a világ legnagyobb lítium-ion gyárának építése Reno városában, Nevadában. Továbbá ambiciózus tervei vannak az autógyártás felpörgetésében is, elektromos buszok és teherautók gyártását is fontolgatja.

A cég vezetőjének, Elon Musknak az a terve, hogy az autógyártást a napenergia használatával forradalmasítsa, mindenki számára elérhető tiszta energiával működtethető energiahálózatot építsen és amennyire lehetséges, leváltsa a hagyományos járműveket az alternatív energiaforrások segítségével. Itt jön képbe a SolarCity kiszemelt cégként, ami lakossági napenergia technológiával foglalkozik és vezető szereplőnek számít az amerikai piacon. 2012-ben ment IPO-val a tőzsdére a cég, az időszak elején gyorsan nőttek a bevételei, de az elmúlt évben már lassult a társaság pénztermelése, amiért költségcsökkentésbe kezdtek. Érdekesség, hogy mindkét cégben tulajdonos Musk, aki komoly reményeket fűz a tranzakcióhoz.

Hogyan is néz ki a vételi ajánlat?

Vételi ajánlatában a Tesla hivatalossá is tette: 2,6 milliárd dollárt kínálnak az egész cégért, mely tranzakció során teljes mértékben részvénnyel fizetnének. A SolarCity részvényeseinek 0,11 Tesla részvény ütheti a markát 1 SolarCity részvényért cserébe, ami 25,83 dolláros értéket jelent a pénteki záróárfolyam alapján. A cég arra is lehetőséget kapott, hogy ha jobb vételi ajánlatot kapna, 45 napon belül élhet vele, de 26,1 millió dolláros elállási díjat köteles a Tesla részére fizetni. Egyébként a júniusi eredeti ajánlat során 26,50 és 28,50 dollár közti árfolyamsávot jelöltek meg, de ez módosításra került a Tesla befektetőinek és a SolarCity 2016-ra vonatkozó rosszabb kilátásainak hatására. A cég számos nehézséggel néz szembe és figyelmeztette is befektetőit, hogy a tervezettnél rosszabbul alakul a napkollektorok megrendelése és az sem kedvez, hogy szabályozási akadályok is gördültek a napelem-piac elé. A Solar árfolyama kedvezőtlenül reagált a hírekre, mintegy 7%-kal esett, de a részletes gyorsjelentés ma jelenik meg. A Tesla árfolyamában is történt némi esés a felvásárlás utáni bejelentést követően (júniusban), azóta azonban már magára talált az árfolyam.  A Tesla második negyedévi gyorsjelentésében a vártnál rosszabb eredményről számolt be, azonban ennek hatása a bejelentés után nem jelent meg az árfolyamban.

Hosszú az előnyök listája, de kérdéses a megvalósítás

A két cég egyesülése számos kiaknázható szinergiát ígér, az persze kérdés, hogy ebből mit lehet megvalósítani. A SolarCity jelenlegi vezérigazgatója Lydon Rive (aki egyébként Musk unokatestvére) szerint az ügylet segítheti a tiszta energia piacának fejlődését. Musk szerint is mindkét cég számára üzleti jelentőségeket teremthet a tranzakció, ha kezelhetők az érdekkonfliktusok.

Musk az támogatná, hogy a két vállalat vertikális integráció révén olvadjon össze, a közös vállalat így mintegy 150 millió dollár költségmegtakarítást élvezhetne az első évben. Az ügylet megduplázhatja a Tesla munkavállalóinak számát, ami közel 30 ezer dolgozót jelent. Az egyesült vállalat révén sajátos kombinációja alakulhat ki a napkollektorok, energiatárolás, akkumulátorok és autógyártás kínálatának, amivel a Tesla szerint a világ egyedüli integrált, fenntartható energiával dolgozó autógyártó cégévé válhat. A Teslának nagyobb mérethatékonyságot jelenthet az elektromos energia vezérlőrendszerek, akkumulátorok gyártása terén a frigy. A SolarCity terveiben az áll, hogy a kezdetekben a Tesla számára a karosszéria bizonyos elemeire naptelepeket rak, valamint a töltőállomások energiaellátását napkollektorokkal oldja meg és akkumulátorokat telepít.

A legnagyobb előny a SolarCity számára abból fakadhat, hogy kihasználja a Tesla erős márkanevét, illetve kiskereskedelmi árusító egységeit, mivel a cégnek eddig is problémái voltak az új ügyfélszerzéssel. A Tesla pedig olyan szerelő csapatokkal gazdagodhat az USA több államában, akik elektromos autótöltőket telepíthetnek napelem panelekkel és akkumulátorokkal vagy azok nélkül.

Mit mondanak a szakértők?

A vélemények megoszlanak a felvásárlási szándékról, vannak, akik nem tudják hová tenni, mi sülhet ki az autóipari szereplő és a napenergiával foglalkozó cég együttműködéséből, ugyan volt, aki szerint nagyon is jó lehet a két cég kombinációja. A Tesla autóinak népszerűsége nő, de még annak a 17,5 millió autónak, amit idén összesen várnak az USA piacán értékesíteni, mindösszesen az 1%-a lehet Tesla autó, bár a Model 3 előrendelései különösen jól alakultak. Továbbá az amerikai lakóházak mindösszesen 1,4%-a van felszerelve napkollektorokkal.

Így az ígéretes tervek ellenére mindkét cég körül sok még a bizonytalanság. Egyelőre az energiatárolás kérdése is aggályokat vet fel, mivel nagyon költségesnek számít a technológia, így ebből csak hosszú távon lehet jövedelmező szolgáltatás. A kockázatok között az is szerepel, hogy a közműszolgáltató cégek is elmozdulnak az alternatív energiák irányába. Az is kérdéses hogyan sikerül a két eltérő profilú céget összehozni és sikerülhet-e jövedelmezően együttműködni.

Az S&P szerint az összeolvadás komoly kockázatot hordozhat magában, mert veszélyezteti a cég tőkeszerkezetének fenntartását. A Tesla így is komoly gondokkal küzd, hogy az autófejlesztést és -gyártást finanszírozza. Dollár milliárdokat költ a Gigafactory nevű projektére is, mely által az autókhoz szükséges akkumulátorok gyártását oldaná meg. Mindkét cég jelenleg csak viszi a pénzt és csupán jövőre várható, hogy pozitív cash flow-t érjenek el az elemzői várakozások alapján. Egyes elemzők azért is szkeptikusak, mivel két magas tőkeáttételű cég egyesül, így nem gondolják, hogy erősebb cég jönne létre, továbbá tőkeemelés is szükséges lehet az új formációban. Van, aki szerint egyfajta „csődmentésről” van szó, mivel a SolarCity-nek számos nehézsége van a finanszírozás megteremtésével, amit a Tesla megoldhat, és az év eleje óta a cég árfolyama is sokat esett.

 

Kiemelt kép forrás: www.tesla.com