Távolinak tűnő nemzetközi kupaporond

A vasárnap délutánra tervezett lovas kirándulás elmaradása arra sarkallt, hogy belenézzek az angol Premier Liga aktuális csúcsrangadójába, mely az Arsenal és a Manchester City között zajlott. Ami a lelátókat illeti, első ránézésre feltűnt, hogy egy gombostűt sem lehetne a nézők között leejteni. A rangadót hatvanezer néző tekintette meg a helyszínen.

Hazánkban egy-egy válogatott mérkőzésen is lehet hasonló képsorokat látni, nyilván fontos szerepet játszik benne, hogy a nemzeti csapatunk 44 év után részt vehetett egy Európa-bajnokságon.

Ezt követően megnéztem, hogy mi is a helyzet a hazai pályákon. Miután a vezető sport napilap egy ideje nem közöl hazai nézőszámadatokat, több helyről kellett összeszedni az információkat. Számításaim szerint egy teljes hazai fordulót, a 2016/2017-es szezonban az eddigi fordulónként, átlagosan 15.557-en tekintették meg, ami 2581-es átlagot jelent mérkőzésenként. Az okokra több szempontot is figyelembe véve megkísérlek választ adni.

Első szempont: Magyarország lélekszáma

Az alábbi táblázat mutatja, hogy a lélekszámban Magyarországhoz közel álló országokban az élcsapatok hány néző előtt játszottak az április 1-jei hétvégén:


Csapatok (tabellán elfoglalt aktuális helyezés) Nézőszám (fő)
Belga bajnokság Gent (4)–Club Brugge (2) 19 999
Holland bajnokság Ajax (2). -Feyenord (1) 51 181 
Cseh bajnokság Slavia Praha (2)–Sparta Praha (3) 19 811

Belgium lakossága 11,2 millió fő, Hollandia lakossága 17 millió fő, Csehország lakossága 10,5 millió fő.

A nézőszámok pusztán egy-egy mérkőzésre vonatkoznak, azonban részben választ is adhatnak arra a kérdésre, hogy miért tudnak piaci alapon működni.

Második szempont: a gazdasági fejlettség

Azt is megvizsgáltam, hogy az egyes országokban mekkora az egy főre eső nemzeti jövedelem. Az adatok azt mutatják, hogy a vizsgált, lélekszámban országunkhoz hasonló vagy kissé nagyobb méretekkel rendelkező országok gazdaságilag relevánsan fejlettebbek nálunk.

Ezt követően rákerestem, hogy a négy kiválasztott országra jellemző átlagbérből, a négy általam kiválasztott klub hány mérkőzésére tudnának jegyet váltani a szurkolók. Az eredmény önmagáért beszél, íme:


Nettó átlagkereset/EUR Átlagos jegyár/EUR** Hány mérkőzést lehet egy hónapban meglátogatni az átlagbérből A vizsgálatra kiválasztott csapat
Magyarország 622 12 52 FTC
Hollandia 2263 20 113 Ajax
Belgium 2091 15 139 Gent
Csehország 824 11 75 Sparta Praha

*Forrás: Wikipedia **Jegyárak az érintett klubok honlapján.

Majd arra próbáltam választ találni, hogy a közelmúltban épült stadionok közül a legkevésbé látogatott (MTK) és a legjobban látogatott (FTC) stadion építési költsége csupán jegybevétel értékesítése alapján hány esztendő alatt térülne meg.


Csapat Bekerülési érték/milliárd HUF Meccsenkénti jegybevétel/millió HUF* Szükséges mérkőzések száma a jegyértékesítésen alapuló megtérüléshez Hazai mérkőzés/szezon** Megtérülés években számítva
MTK 7,5 3,4 2182 20 109
FTC 14,5 33,4 434 23 19

* MTK esetében 2500 Ft/jegyár, FTC esetében 5000 Ft/jegyár
** Becslés hazai bajnoki, hazai és nemzetközi kupamérkőzésekkel számolva.

Forrás: www.magyarfutball.hu

Természetesen azzal is tisztában vagyok, hogy a becslésemből kimaradt az amortizáció mértéke, a stadion fenntartásának költségei. A beruházás bekerülési értékét csökkenti az áfa összege, ami befolyik a költségvetésbe, a járulékok és adók, melyek az építéssel szorosan összekapcsolódnak. Bevételi oldalon megjelennek a stadionok által generált egyéb bevételek (rendezvények, koncertek, konferenciák, szponzoráció). A csapatok piaci működése végett tartom fontosnak a jegy- és bérletértékesítések által generált bevételeket. Az FTC stadion üzemeltetése egyébiránt nemzetközi gyakorlat szerint történik, ugyanis profi, üzemeltetésre szakosodott nemzetközi cég feladata, hogy nyereséget lehessen előállítani a létesítmény hasznosításából. Vannak azonban állami és önkormányzati hatáskörbe vont üzemeltetésre is példák.

Harmadik szempont: minőség a pályán

Az elmúlt 30 évben a labdarúgás egy globális iparággá nőtte ki magát. Mára a vezető klubok márkanévként jelennek mag a globális piacokon, így Ázsiában, Latin-Amerikában, az Amerikai Egyesült Államokban és Európában. A piac mérete több milliárd potenciálisan megszólítható fogyasztó, akik számára értékesíthetők a sálak, a kedvenc játékosok mezei, bögrék, babaruhák, saját márkás élelmiszerek és italok. Természetszerűleg saját televízióval rendelkeznek a klubok, így csatornáikon keresztül meg tudják szólítani szimpatizánsaikat.

Miután mára egy klub egy brand, egy márkanév, elengedhetetlen a pályán leadott minőség ahhoz, hogy értékesíthető legyen. A pályán leadott színvonalhoz értelemszerűen jó minőséget képviselő játékosokra van szükség, vagyis élvezetes játékra. Ezért megvizsgáltam a négy kiválasztott klub játékoskeretének értékét és a legutóbbi átigazolási szezon nettó egyenlegét.


Vizsgált klub A játékoskeret aktuális értéke (millió EUR) Legutolsó transzfer szezon nettó egyenlege (millió EUR)
FTC 11,23 +3,9
Ajax 103,93 +45
Gent 58,9 +10,46
Sparta Praha 30,88 +14,8

Forrás: Transfermarkt.com

Összegezvén a tapasztalatokat elmondható, hogy országunk lélekszáma nem ad okot a kevés nézőre. A pályán látott minőség annál inkább…. Úgy vélem, hogy hazánk gazdasági helyzete is összefüggésben van a kevés nézővel. Valószínűnek tartom, hogy a nyugat-Eeurópai országokhoz viszonyítottan kirívóan alacsony átlagbérből kevéssé telik szórakozásra, azonban ha telik, a vásárlók racionálisan gondolkodva megpróbálják számukra a maximális élvezetet nyújtó szolgáltatás(ok)ra elkölteni a rendelkezésre álló keretet. Gazdasági konvergenciáról nem igazán beszélhetünk. Marad a 22-es csapdája, a minőség akkor nőne, ha a magyar kluboknak több esélye lenne a nemzetközi kupák csoportköreibe való bejutásra, ezáltal a nemzetközi márkaépítés felé nyithatnának, megnőne a saját nevelésű játékosok eladási értéke, ezáltal még több forrás jutna az utánpótlásra. Ennek okán jobb saját nevelésű játékosok kerülnének csapatokba, mindeközben nőne a látogatottság, megjelennének újabb támogatók, növekednének a televíziós jogdíjakból származó bevételek és ismét jöhetne a nemzetközi megmérettetés. A 2016 nyarán mutatott nemzetközi kupaszereplések alapján bizton állíthatom, a jövőkép borús. Addig is sokak számára marad a globalizált világ vívmányaként hétről hétre elénk táruló top bajnokságok izgalmas mérkőzéseinek tömkelege!