Júl.
9
2018

Új autók az utakon

Sokat foglalkoztat a gondolat, mennyi autót bírnak el a magyar utak, mikor mondjuk azt, hogy nem ülök autóba, inkább kerékpárral vagy tömegközlekedéssel utazok. Külföldi ismerőseim magyarországi tartózkodásuk alatt többször is megjegyezték, rengeteg új autót látnak a magyar utakon, szóval „ne panaszkodjunk”. A KSH adatait hívtam segítségül, hogy megnézzem valóban jelentősen nő-e az új autók száma a magyar utakon. Barnával jelöltem azokat a márkákat, ahol előző évhez képest 20% vagy annál nagyobb növekedés látható:

Forrás: KSH

Forrás: KSH

Hosszabb idősoron érdekes, hogy 2003 után csökkenésnek indult az új autók forgalomba helyezése, 2010-ben mélypontra került. 2017-ben elértük a korábbi 2003-as csúcsot és kérdés persze, hogy megfordul-e a trend (2. ábra). Eddig úgy tűnik, hogy nem fordul meg, sőt 18 %-os növekedést láthatunk az előző negyedévhez képest (1. ábra).

Forrás: KSH

Forrás: KSH

A 3. ábra alapján jól látszik, hogy nő a gépjárművek száma az utakon és nagyon felélénkült az új autók forgalomba helyezése is. 3,5 millió gépjármű (kamionok, buszok és motorkerékpárok nélkül). A magyar lakosság száma körülbelül 9,8 millió és körülbelül a lakosság 77 százaléka 20 éven felüli, tehát közel minden második emberre jut egy gépjármű.

Forrás: KSH

Forrás: KSH

Jó hír, hogy újul gépjárműparkunk és köszönhetően az új technikáknak és biztonsági rendszereknek, arányosan csökken a balesetek száma az utakon. A 4. ábrán az látszik, hogy személyi sérüléses balesetek során többségében egyedül utaznak az autóvezetők, 2017-ben 16.489 balesetből 22.077-en sérültek meg.

Forrás: KSH

Forrás: KSH

Mi állhat a növekedés útjába?

Minden gyártónak és forgalmazónak az a célja, hogy növelje a termelést és az értékesítést. Jelenleg a magyar társadalom abban a fázisban van, amikor visszafizette hiteleit, van megtakarítása, nőttek a bérek. Véleményem szerint a növekedést egy újabb gazdasági visszaesésen kívül, hirtelen jelentkező nagy infláció, jelentős forintgyengülés vagy olajár-emelkedés állíthatja meg, melyek hatására a fogyasztói szokások is jelentősen változhatnak.