Új kihívások a BMW miatt

Az elmúlt hetekben a BMW új debreceni üzeme az egyik fő téma az országban. A hasonló méretű üzemek létesítése szinte már rutin feladatnak számít, hisz nem az első „nagyüzem” jön Magyarországra. Az ekkora méretű beruházások nem csak nagy lehetőséget, de komoly terhet is jelentenek a helyi/kisrégiós vállalkozások számára. A munkaerőhiány a vidéki városokat is elérte, nagyon nehéz szak- és betanított munkást találni. A BMW egyik fontos feladata lesz a munkavállalók toborzása. Vélhetően az oktatási rendszer finomhangolása is elkezdődik, így a fiatalok vidéken tartása is sikeres lehet. A Randstad által alábbi felmérése megmutatja, mi fontos a dolgozók számára. Nem meglepő, hogy a munkabér szerepel az első helyen, de érdemes megnézni a többi kritériumot is.

A fenti elvárások érthetők, azonban egy induló vállalkozásnak nem biztos, hogy egyszerű lesz versenyt tartani a nagyüzemekkel. Magasabb bért kell kigazdálkodni, sokaknak a megújult környezet, extra munkahelyi juttatások (edzőterem, nyugi szoba) is sokat jelent. A felmérésből jól látható, hogy az Audi és a Mercedes figyel a munkavállalói elégedettségre, a dolgozók pedig szavazatuk leadásával megjutalmazták cégüket:

A következő táblázat tartalmaz néhány nagyobb autóipari vagy összeszerelő céget. Zöld színnel jelöltem azokat, melyeknek közelségük miatt leginkább koncentrálni kell a munkaerő-megtartásra a BMW-vel szemben.

Munkavállalók, oktatás, beszállítók, ingatlanspekulánsok abszolút nyertesei lehetnek az új üzemnek.

Nem megerősített hírek alapján a 400 hektáros terület kisajátítása/vétele 12 millió forint hektáronként, azaz körülbelül a jelenlegi ár négyszerese. Azok a gazdák, akik folytatni szeretnék gazdálkodásukat, a környéken szeretnének majd földet venni – így a földárak további emelkedésére számítok.