Vasút-felújítás

Folyamatban van egy nagyszabású, stratégiai vasúti fejlesztés, a Rail Baltica, ami Tallinnt köti majd össze Varsóval, átvitt értelemben a balti államokat Európa szívével. 85%-os EU finanszírozásban zajlik a projekt, 900 km-t építenek kb. 3,6 mrd eurós költségvetéssel. (Később majd Tallin és Helsinki is össze lesz kötve alagúttal, simán lehet majd egyik városból a másikba ingázni – a világ leghosszabb vasúti alagútja lesz, ha ugyan megépül.)

Nos, ez annak kapcsán érdekes, hogy itthon is van egy minap megszavazott terv minden idők legnagyobb honi vasúti felújítására, a Budapest–Kelebia alig használt, kb. 160 km-es vonalat újítanák fel sokkoló 500 milliárd forintból, azaz 1,6 milliárd euróból, ráadásul kínai hitelből. Vessük össze a két projekt költségeit:

Balti: 900 km, 3,6 milliárd euró, 1 km = 4 millió euró
Magyar: 160 km, 1,6 milliárd euró, 1 km = 10 millió euró

Nos, a magyar adófizetők fajlagosan két és félszer többet fizetnek; ha balti áron lenne felújítva a vonal, nem 1,6 milliárd euróba, hanem csak 0,64 milliárd euróba kerülne, a különbség majdnem 1 milliárd euró, 300 milliárd forint, a GDP 1%-a. Nagyságrendileg ennyi megy itt pocsékba – és a projekt teljes összegével, a GDP 1,6%-ával növeszik a jövőbeli államadósság. Amúgy egy régebbi Figyelő cikk, emlékszem, végzett megtérülési kalkulációkat is, és 2400 év (!) jött ki nekik…

(Nem vagyok vasúti szakember, de mindkét projekt szinte sík területen megy, szóval nagyjából összevethetőnek látszik. A kamatköltségek, a hitel pontos feltételei, melyek nagyban befolyásolják a végösszeget, ismeretlenek.)

Egy kis honi színes általános tanulságokkal. Olvasom, hogy törvénytervezetet nyújtanának be, amiben szabályoznák, hogy a vasárnapi munkavégzésért 200%-os bért kelljen fizetni a kereskedelemben. Nos, a Tesco, hogy az első újra szabad vasárnapon ki tudjon nyitni, 300%-os bért fizetett a dolgozóinak. Teljesen fölösleges az államnak beleszólni ilyen szerződéses viszonyba, majd a piac a kínálat-kereslet aktuális viszonyai alapján maga megoldja, Ahogy a minimálbérnek sincs semmi értelme, ha túl magas, és kevesebbért is lehet munkaerőt találni, akkor csak a munkanélküliséget növeli, ha meg csak többért, akkor minek, írott malaszt: az árakat hagyni kell szabadon alakulni, a szabad áralakulás a piacgazdaság legelemibb lényege, mindenféle beavatkozás ártalmakkal jár.