Venezuela; Fedex

Venezuela kapcsán semmi sem lehetetlen: az államosítás miatt annyira lerohadt az olajszektor, hogy az ország a világ legnagyobb ismert olajkészletén ülve olajat kezdett importálni a fő ellenségnek titulált Brüsszelből USA-ból! Hát nem csak egy vicc, hogy ha a Szaharában bevezetnék a szocializmust, hiány lenne homokból…

—-

gyorsjelentésre keményen megtépték az FDX-et, kimozdult egy hosszú bázisból. Amiért általánosan is érdekes a globális szállító esete, a befektetők arra ugrottak rá, hogy a vártnál kicsit jobbat jelentett, de főleg arra, hogy 2017 elejétől 4-5% mértékben árat fog emelni a cég. Egy ilyen lassú/nulla növekedéses és alacsony kamatos világban az áremelési képesség marha nagy szó, a befektetők sokat esetleg hajlandók fizetni érte, épp most minden olyannak a felértékelődése zajlik, amiben még ott van a növekedés morzsája – az e-kereskedelem a gazdaság egészénél nagyobb növekedésével a szállítmányozás is ilyen lehet. Fő kockázat a cégnek egy szabad-kereskedelem ellenes miliő beköszönte, tehát Trump-győzelem nem volna örömünnep.

A FedEx alapítója és CEO-ja amúgy pár hónapja írt egy nagyon érdekes és informatív cikket arról, hogy a kereskedelem liberalizációja mennyire drasztikusan átformálta a világot. Pl. a hajóval történő szállítmányozási költségek a 1960-as évekhez képest az 500-ad (!) részükre csökkentek:

“From less than $50 billion in total trade in 1966, the U.S. now imports and exports over $4 trillion annually in goods and services. Container ships have grown from carrying a few hundred boxes on each trip to the new Triple-E behemoths that transport over 18,000 containers called TEUs, or 20-foot-equivalent units. The cost is 1/500th of the shipping rates per pound of the early 1960s.”