Amazon Go

A virtuális kereskedőóriás megjelenik a fizikai térben: megnyílt az első Amazon Go élelmiszeráruház, egyelőre tesztjelleggel az alkalmazottaknak, ahol okosmobillal, amazonos számlával és applikációval felszerelkezve lehet vásárolni, sorok és pénztárak nélkül, fogod a cuccot és kimész, a számlád meg beterhelődik. 2000 ilyen áruházat tervez a cég, és mivel sokkal kevesebb munkaerőt fog alkalmazni, mint a konkurensek, ráadásul gyorsabb vásárlást tesz lehetővé kiiktatva a mindenki által utált pénztárnál való sorbanállást, versenyképes lehet. Nem hogy nem jönnek vissza a „Kínába telepített”, pusztán repetitív képességeket igénylő munkahelyek, hanem még az otthoniak is automatizálásra kerülnek. És ez ellen semmit nem használ a populizmus, csak az oktatás.

Természetesen még nem lehet tudni, hogy ezzel a modellel az Amazon letarolja a piacot vagy bukta lesz. De ha nem próbálja meg, nem fog kiderülni, ennek kapcsán érdemes felidézni azokat a sorokat, amelyeket Jeff Bezos írt a kockázatvállalásról, a bukásról és sikerről, nincs siker számos kudarc nélkül. Ha csak 10%-os esély van 100-szoros megtérülésre, azt akkor is be kell vállalni, ha 10-ből 9-szer bukta lesz.

„Outsized returns often come from betting against conventional wisdom, and conventional wisdom is usually right. Given a ten percent chance of a 100 times payoff, you should take that bet every time. But you’re still going to be wrong nine times out of ten. We all know that if you swing for the fences, you’re going to strike out a lot, but you’re also going to hit some home runs. The difference between baseball and business, however, is that baseball has a truncated outcome distribution. When you swing, no matter how well you connect with the ball, the most runs you can get is four. In business, every once in a while, when you step up to the plate, you can score 1,000 runs. This long-tailed distribution of returns is why it’s important to be bold. Big winners pay for so many experiments.”