Termékpaletta a boltokban

Amikor csak tehetem, mindig bemegyek egy külföldi Lidlbe, Aldiba, Tescóba stb., mert nagyon érdekel, hogy az adott országban mennyiben tér el a termékpaletta, sokat elmond a fogyasztói szokásokról és a helyi vásárlóerőről, hiszen ezek a diszkontok az irdatlan versenyben nagyon érzékenyen reagálnak a helyi kereslet változására, és hogy életben maradjanak, minden apró fogyasztói rezdülésre figyelniük kell. Nos, a termékkínálat gerince teljesen ugyanaz, ha összevetek mondjuk egy spanyol meg egy magyar Lidlt. Amiben akad eltérés, az egyrészt a helyi ízlésből fakad, a magyarban van szaloncukor, Túró Rudi, tejföl, téliszalámi meg pacalkonzerv, a spanyolban viszont csomó tengeri hal, polip, kagylók, rákok nagy választékban és szélesebb kínálatú a húsos pult pl. sokkal jobb minőségű sertéshússal, egyrészt azért, mert itt ezeket jobban eszik (az éves halfogyasztás a magyar 10-szerese), másrészt azért, mert a nagyobb vásárlóerőből fakadóan nagyobb a kereslet pl. minőségi húsokra, jobban meg tudják fizetni, ezért van nagyobb kínálat belőlük, ahol a jövedelem kisebb részét költik el kajára, és ezért kisebb az árérzékenység, ott nagyobb arányt tudnak képviselni a magasabb minőségű, drágább termékek.

Mindez persze annak kapcsán jutott eszembe, hogy kelet-európai populista politikusok rákattantak a témára, hogy ide a „multik” rosszabb kaját hoznak be, ami, tekintve a gyilkos versenyt és hogy csomó terméket egyetlen országban gyártanak az egész európai piacra, mert úgy jobban megéri, nagy általánosságban biztosan nem igaz, és sokkal inkább politikai haszonlesésből fakadó hisztériakeltésnek tűnik és a fogyasztónak káros protekcionizmus felerősítésének. Jó, hogy nem azt állítják, hogy a keleti piacra a VW Golf helyett Trabantot hoz be – amit egyébként a régióban gyárt… Persze régebben volt olyan alapmodell, amiből még a hátsó szélvédő fűtőszála is ki volt spórolva, de ez is csak annak volt köszönhető, hogy így lehetett árban versenyképesebb modellt kidobni a kisebb vásárlóerejű piacra. Az überhatékony német diszkontok elleni fújás mögött persze leginkább a hatékonyságban bénább, rosszabb minőséget drágábban adó, politikai kapcsolatokkal bíró helyi konkurencia állhat, szeretnének a fogyasztók kárára valamicske protekcionizmust kicsikarni, mert nem bírják a gyilkos versenyt, belehalnak pl. az egész régióban nagyon durván emelkedő bérekbe. Ami az összenyitott európai munkaerőpiac következménye, csak erről hallgatnak, mint a sülthal.

lidlkicsi