Már.
13
2018

Választások és napsütés

Mennyire befolyásolja az időjárás a választásokat? Kutatók sokat foglalkoznak a depresszió lehetséges okaival, fázisaival. Hogy mikor is beszélünk depresszióról, érdemes itt elolvasni.  Úgy tűnik, az időjárásnak is szerepe van a depresszió kialakulásában. A hosszú hideg esős hónapok után az emberek többsége lehangolt, fáradt, elégedetlen mindennel és hajlamos arra, hogy mindenért mást hibáztasson – például a politikát.

A következő táblázat azt szemlélteti, mi történhet április 8-án jó és rossz idő esetén:

Napos idő esetén Esős idő esetén
Növénytermesztésben dolgozók A földeken lesznek, vélhetően nem tudnak elmenni szavazni. Van lehetőségük szavazni menni.
Sportolni vágyók Szabadtéri programokat választják, inkább sportolni, töltődni mennek. Van lehetőségük szavazni menni.
Építőiparban dolgozók Dolgoznak, megpróbálják behozni a lemaradást. Van lehetőségük szavazni menni.
Természetesen a fenti adatok nem hivatalos közvélemény-kutatás eredményei, szimplán a környezetből vett tapasztalatoké – mégis elgondolkodtató. Kinek mennyire fontos, hogy elmenjen szavazni, miért megy vagy nem megy el, és milyen tényezők befolyásolhatják döntéseit.

Egy pénzügyi döntés meghozatala előtt mi befolyásolja a befektetőt, hogy bizalmat szavaz-e egy befektetési alapnak, portfóliókezelőnek? A lakossági befektetők jelentős része múltbeli adatok alapján dönt, például az alapján, milyen volt a teljesítménye a kiválasztott alapnak az elmúlt néhány évben. Ha jó, szívesen választja, akkor is, ha a piaci környezet változott, változhat és az új típusú környezetben a portfóliókezelő még nem bizonyított; vagy ha kötvényhozam-emelkedéskor biztosan árfolyamveszteséget szenved el a választott kötvényalapon.

Mi alapján hoz az átlagpolgár döntést választáskor? Ki számít átlagpolgárnak a választások tekintetében? A második kérdésre egyszerűbb a válasz, a központi névjegyzékben szereplő választópolgárok száma 8.297.657 fő, választások szempontjából egyenlők, átlagpolgárok. Az első kérdésre természetesen sokan kutatják a választ és célzott kampányok születnek az emberek megszólítására.

Fontos kérdés, ki hogyan éli meg, bizonyított-e számára a jelenlegi kormány, elégedett-e a múltbeli teljesítménnyel, akárcsak a befektetési alapok esetén. A válságkezelési képességgel kevesen foglalkoznak, pedig nagyon is fontos, miként viselkedik egy szakértő kormány recesszió idején. A környezet, okosabb vagy okosabbnak vélt ismerősök gondolatai, iránymutatása is nagy hatással van a döntésre, ahogy az is, milyen üzenetek jutnak el a pártoktól a választópolgárokig a médián keresztül.

Természetesen az aktuális közérzet (és itt az időjárásra gondolok), hangulat is befolyásolja. A napsütés jó hatással van az általános közérzetre, orvosmeteorológiai portálokon gyakran lehet erről olvasni. Ha április 8-ig folyamatosan rossz idő lesz, csökken a napsütéses órák száma, sokat esik az eső, akkor nő az általános elégedetlenség, a rossz közérzet, a választópolgárok inkább okolhatják jelenlegi kormányukat minden bajukért és jöhet a kormányváltás. Persze ez csak csepp a tengerben, de mégis hatással van mindenkire, tanulmányok alapján leginkább a hölgyekre. Kampányszakértő nem vagyok, de mégis úgy vélem, a várható időjárással összhangba kellene hozni a pártoknak kampánystratégiájukat.