Vasúton érkezhet meg a gazdasági fejlődés Indiába

Aki egyszer látta, nem felejti el, hogyan vonatoznak az emberek Indiában. A roskadozó szerelvényeknek még az oldaláról is emberek lógnak, miközben az egy kocogó sebességével araszol. Ez a helyzet azonban alapjaiban változhat meg a jövőben. Az indiai vezetés ugyanis elhivatott a vasútfejlesztésében, amire 132 milliárd dollárt szánnak a 2019-ig tartó időszakban. Mindennek azonban nem a kényelmesebb utazás lesz a legfontosabb hozadéka, az egész ország gazdaságát fellendítheti a vasút fejlődése.

Közel 7%-os gazdasági növekedésnek nézhet elébe India a következő években a Morgan Stanley elemzése szerint. A növekedés egyik motorját pedig nem más jelentheti majd, mint az országra még leginkább a gyarmati időkből rámaradt 66 ezer kilométernyi vasútvonala. Az indiai vezetés ugyanis az indiai vasút 132 milliárd dolláros fejlesztését jelentette be, aminek 2019-re kell befejeződnie.

Mindez nem csak a meglévő vonalak helyreállítását érinti majd, hanem egyben új kapacitások fejlesztését is. Ennek köszönhetően pedig eddig kieső területek kapcsolódhatnak be az ország vérkeringésébe. Mind az állam, mind a magánvállalatok üdvözlik a vasút várható felemelkedését, ami egyben az ország globális versenyelőnyét is magával húzhatja majd felfelé.

Nem mindig volt ennyire rossz a helyzet

A mai helyzetet látva nehéz elképzelni, hogy nem is telt el olyan sok idő azóta, hogy India még büszke lehetett vasúthálózatára. 1952-ben például az ország még több mint kétszer olyan hosszú vasúthálózattal rendelkezett, mint Kína (India: 54 ezer km, Kína: 23 ezer km). A fejlesztés elmaradásának azonban meglett az eredménye. Kína szépen felzárkózott és végül 1997-ben le is hagyta Indiát, jelenleg pedig közel 40 ezer km-rel vezet is.

A fejlődés ütemét talán még jobban mutatja, ha azt nézzük, hogy míg az 1952 óta eltelt 64 év során Kínában 80 ezer km-nyi vasútvonal épült, Indiában mindössze 11 ezer. Csak nagyságrendi összehasonlításképpen: Magyarországon 2010-ben 8 057 km volt a teljes vasúthálózat hossza a CIA – The World Factbook szerint.

Nem csak a hossz a probléma

De nem csak a hálózat kiterjedésével van probléma. Gondot jelent az is, hogy a teherszállítást magasabb díjakkal sújtják, mint a személyszállítást, ráadásul a tehervonatok csak a személyvonatok sebességének felével haladhatnak. Ezért az – egyébként költséghatékony – vasúti teherszállítást, amikor csak lehet, mellőzik. Ennek következtében azonban India ipari cégei versenyhátrányba kerülnek a külföldi riválisaikkal szemben.

A fejlesztést indokolja az is, hogy az állam jelenleg nyolcad részét költi az infrastruktúrára Indiában annak, amit például Kína beruházásra szán ugyanebben a szegmensben. Ráadásul ebből is ötször több megy utakra, mint vasútra. Indiában 2014-ben 111 milliárd dollárra becsülték az infrastruktúrára szánt állami kiadásokat, ugyanez Kínában közel nyolcszor nagyobb, 835 milliárd dollár volt.

De nem csak Kínához képest nagy a különbség, a világszerte mért átlagnál is sokkal kevesebb jut a költségvetésből vasutakra. Ennek következtében az indiai logisztikai költségek kétszer-háromszor magasabbak, mint a Világbank által megalkotott benchmark, ami megint csak az ipari termelőknek jelent terhet.

Ezt hozhatja magával a fejlesztés

Nagy kérdés persze, hogy a beígért fejlesztések megvalósulnak-e a jövőben. A meglehetősen erős politikai hátszél (a fejlesztés fontos része a Narendra Modi által bevezetett gazdasági reformoknak), illetve az anyagi támogatás azt mutatja, hogy valóban megtörténhet a változás. Ez utóbbi olyan eddig nem látott módokat (is) fed, mint a Life Insurance Corp. of Indián, illetve ún. masala kötvényeken keresztül történő finanszírozás. (A masala kötvények kedvező adóvonzatú, rúpiában denominált kötvények, amelyeket kimondottan külföldi befektetők számára bocsátanak ki.)

Mindennek pedig az eddig nehéz helyzetben lévő ipari termelők lehetnek a legnagyobb nyertesei. A Világbank becslése szerint a szállítási költségek 20-30%-os csökkenése 2-3%-kal növelheti meg a vállalatok profitját, ami a gazdasági növekedés fokozódása mellett a munkanélküliség csökkenésében is szerepet játszhat majd. De ez még nem minden: a logisztikai költségek mindössze 0,5%-os visszaesése 2%-kal növelheti meg a kereskedelem volumenét.

Arról nem is beszélve, hogy ilyen mértékű vasúti fejlesztések a nyersanyagok iránti keresletben is szemmel láthatóan meg fognak látszani. Végül, de nem utolsósorban pedig azzal, hogy a vasúti személyszállítás volumene emelkedni tud, a regionális mobilitás és a turizmus is növekedhet, eközben pedig csökkenhet az utak torlódottsága is.

Mindezt összevetve tehát egyedül a vasút fejlesztésének hála 2019-ig 20%-kal emelkedhet a gazdasági növekedés a korábban várthoz képest. Legfrissebb elemzésében a Goldman Sachs is az indiai részvények felülsúlyozását ajánlotta a többi ázsiai versenytársához képest. Ezen belül pedig a Goldman is az infrastruktúrafejlesztéshez kapcsolódó vállalatokat ajánlja az elsők között.

Bár azt is jó fejben tartani, hogy az elemzői vélemény szerint az indiai részvények még így is drágák, jelenleg 30%-os prémiumon forognak a régiós versenytársakhoz képest. Ez az arány viszont néhány hónappal ezelőtt még 50% volt.