feb.
3
2012

Végre leszállt a Malév

Így olvastam a portfolio.hu tudósítását, amelynek a valódi címe persze nem ez volt, hanem az, hogy "VÉGLEG leszállt a Malév".

Épp itt volt az ideje – gondoltam ezért írják, hogy végre. Ez a cég értelmetlen pénztemetõként mûködik, a 2010-es évben beszámolója szerint több, mint 20 milliárd forintos veszteséget tudott produkálni 88 milliárdos árbevétel mellett. Ezt a pénzt az adófizetõk állják természetesen ki tudja mióta és miért.

Gondoltam, ha már elérhetõ, összevetem a Malév 2010-es eredménykimutatását a WizzAir 2010-es eredménykimutatásával, nézzük mit mutatnak a számok.

Az elsõ érdekesség, hogy míg a sokéves múlttal rendelkezõ Malév 2010-ben 88 milliárd árbevételt ért el, addig az újdonász WizzAir 135 milliárdot. De az igazán komoly meglepetés ezután jött: míg a Malév bérköltsége 13,5 milliárd forint volt, találjuk ki mennyi volt a WizzAir-é (jóval nagyobb árbevétel mellett)?

Kevesebb, mint 3 milliárd! Nem 13, hanem 3.

Feleségem persze rögtön azt mondta, hogy a WizzAir bizonyára sok szolgáltatást külsõ vállalkozóktól vesz igénybe, akik nem munkaviszonyban vannak, és ez ezt jelenti, hogy bár a bérköltségei alacsonyabbak, de az anyagköltségek és igénybe vett szolgáltatások arányosan magasabbak lesznek, nézzem meg. Így hát meg is néztem, hogy az árbevétel hány százalékát költi a két cég el "anyagköltség" és "igénybe vett/közvetített szolgáltatások" címén.

WA vs. Malév, anyagköltség az árbevétel arányában: 24,5% vs 26% és szolgáltatások: 72,5% vs 78,4%.

Ja, és ugye a vége: üzemi eredmény +3 milliárd forint vs -20,5 milliárd forint.

A Malév kisebb árbevétel mellett tehát nemcsakhogy a WA fizetéseinek sokszorosát költötte el, hanem minden más költségnembõl is arányosan többet költött. Ez hogy lehet? A jóindulatú válasz a pazarlás, a rosszindulatút inkább hagyjuk. Van aki azt mondja, hogy az állam is tud nyereséges cégeket mûködtetni, és erre világszerte valóban vannak példák. Itt azonban már régesrég bebizonyosodott, hogy ez nem megy, tehát minden adófizetõ érdeke az, hogy a Malévot és egyéb pénznyelõket, amit piaci szolgáltatásként láthatóan lehet nyereségesen mûködtetni, zárják be, sóval hintsék be a helyét. Nem kell félni, ha lesz igény rá, ide fognak jönni más légitársaságok, és új járatokat indítanak: ez egyetlen nap alatt el is kezdõdött.

http://www.zsiday.hu/blog/v%C3%A9gre-lesz%C3%A1llt-mal%C3%A9v