Warren Buffettnek (is) köszönheted, ha olcsóbb lesz a szállodai számlád

A hotelek gazdaságos működése jelenleg még elképzelhetetlen az árak csúcsidőben történő jelentős emelése nélkül. A közösségi gazdaság azonban ennek a gyakorlatnak is véget vethet. A megnövekedett kereslet esetén ugyanis az Airbnb és társai képesek a kínálatot is lényegesen emelni. Nagy kihívások előtt állnak tehát a szállodák. Arról, hogy mi várható a jövőben, és hogyan is kapcsolódik a témához Warren Buffett, az alábbiakban olvashat.

A szállodák jelenlegi üzleti modelljének szükségszerű megváltoztatását vetítik elő a Warren Buffett nevével fémjelzett Berkshire Hathaway legutóbbi éves közgyűlésekor tapasztalt események. Ezúttal azonban egészen másról van szó, mint amihez Buffett-tel kapcsolatban hozzászokhattunk.

A történetben ezúttal nem is a világhírű milliárdos játssza a főszerepet, sokkal inkább a közgyűlésen résztvevő részvényesek és az omahai hotelek.

1980-ban a vállalat rendezvénye még nem okozott túl nagy feltűnést a városban, hiszen akkor – Buffett-tel együtt – mindössze 12-en vettek részt rajta. Manapság azonban egészen más a helyzet. A közel 447 ezer lakossal bíró nebraskai településen a legutóbbi rendezvény már 40 ezer embert vonzott. A város teljes lakosságának közel 10%-át. Ez pedig oda vezetett, hogy az omahai szállodák a közgyűlés köré kezdték kiépíteni üzleti modelljüket.

Ez bizonyos szempontból érthető is, hiszen a hotelek gazdálkodása mögött egészen egyszerű elvek húzódnak meg:

  • hotelt építeni és fenntartani igen drága,
  • a hotelek iránti kereslet viszont nem egyenletes.

Mindebből már természetszerűleg következik, hogy a szálláshelyek csúcsidőben felemelik díjaikat, hogy a megnövekedett keresletből a lehető legnagyobb bevételt realizálhassák. Csúcsidőn kívül azonban a legtöbb szálláshely az alacsony(abb) árak ellenére is kihasználatlan marad. A hotelek nyereséges működésében tehát a csúcsidőben megemelt áraknak is igen fontos szerepük van.

Mindez pedig az omahai példában is tetten érhető, hiszen a 2015-ös Berkshire Hathaway közgyűlés idején 400 dollárért kínáltak egy vendégéjszakát, ráadásul három éjszakánál rövidebb időre nem is lehetett szobát foglalni. Mindezt úgy, hogy a rendezvény egynapos.

A helyzet annyira felidegesítette a híresen takarékos Warren Buffettet, hogy az összejövetel Dallasba költöztetését is belengette ennek hatására. Buffettnek ezzel sikerült akkora visszhangot adnia a témának, hogy arról az Economist is méretes cikkben emlékezett meg.

A shareconomy ezt is megoldja

A megosztáson alapuló vagy más néven közösségi gazdaság (sharing economy, shareconomy) azonban erre a problémára is gyógyírt jelenthet. A szálláshelyeknél is nagyon hasonló dolgok történnek ugyanis az utóbbi időkben, mint amit a városon belüli személyszállításnál megfigyelhetünk. Ahogy az Uber terjedésével a részmunkaidős taxisofőrök ellepik az utakat csúcsforgalom idején, az Airbnb-nek (és hasonlóknak) köszönhetően ugyanúgy szaporodnak meg a szálláslehetőségek is szükség idején.

Az Airbnb által nemrég publikált adatok is pont ezt támasztják alá. Ezekből tisztán kiolvasható, hogy sok vendéglátó csak a megnövekedett kereslet idején bocsátja kiadásra otthonát (vagy annak egy-egy szobáját). Ilyen időszakos keresletmegugrás pedig számos okból bekövetkezhet, például nagyobb sportesemények, koncertek, konferenciák stb. alkalmával.

Az omahai helyzetet is a közösségi gazdaság tudta megoldani végül. Az összejövetel előtti három héten ugyanis 1 750-nel emelkedett a városban elérhető Airbnb-s szállások száma. Ez megegyezik a város legnagyobb szállodájának, az Omaha Hilton befogadóképességének háromszorosával.

A rendezvény napján végül az Airbnb-n keresztül Omahában elérhető szálláshelyek száma elérte az 5 ezret. Ennek 76%-a foglalt is volt, egy éjszakáért pedig mindössze 209 dollárt kellett fizetni. Ráadásul az Airbnb-s vendéglátók csak 60%-kal emelték meg áraikat a hétköznapi szinthez képest, a hoteleknél ez az arány több mint 200% volt.

Új világ van kibontakozóban

Bár az omahai példa akár egyedi eset is lehetne, sokkal valószínűbb, hogy egy létező tendencia újabb megnyilvánulása volt. Az Airbnb 31 nagyobb eseményt vizsgált meg az omahaihoz hasonló szempontok szerint, ezek azt mutatták, hogy a vendéglátóhelyek száma átlagosan 19%-kal nőtt meg ezek idején. De még ahol a kínálat csak enyhén növekedett, ott is jelentősen nőtt a megosztáson alapuló vendégéjszakák száma.

Ezt támasztja alá például az is, hogy a bázeli Volta Art Fair idején tavaly 268%-kal magasabb volt az Airbnb-s foglalások száma a környező hetekhez képest. Ebben pedig a legérdekesebb az, hogy a kínálat mindössze 6%-kal volt magasabb ekkor, mint általában.

A fentiek azonban még nem jelentik egyértelműen a jelenlegi szállodai árazás végét. Ennek egyik oka, hogy a kiadó szobák és a hotelek nem helyettesíthetik egymást. Az utazók egy része ugyanis igényli azokat a szolgáltatásokat és kényelmet, amit csak egy hotelben kaphat meg.

Az Airbnb-nek és társainak sokkal nagyobb hatásuk van a kisvárosokban, a nagyokban ugyanis a hotelek könnyebben le tudják kötni a látogatók rohamát. Ezt bizonyítja, hogy az Airbnb forgalma a 2015-ös Roland-Garros alatt mindössze 4%-kal nőtt meg Párizsban.

Az Economist is kitér viszont arra, hogy a kiugró kereslet kielégítésével a szobakiadók így képesek lesznek megváltoztatni a hotelek gazdálkodását, ha máshol nem is, legalább a kisebb településeken. Azzal ugyanis, ha a szállodák már nem tudják kétszeresre emelni áraikat a csúcsidőben, a gyenge szereplők sorra ki fognak hullani. Azoknak pedig, akik bent maradnak, az év más időszakaiban is meg kell emelniük díjaikat. Ezzel viszont az olyan kiegészítő szolgáltatásoknak is árthatnak, mint az éttermek vagy a taxik.

Lesznek viszont pozitív következmények is. A fent leírtak ugyanis egyben azt is jelentik, hogy a szobák kiadásán keresztül a helyi lakossághoz is több pénz jut vissza. Az Airbnb ugyanis a vendégek által fizetett díj közel 85%-át hagyja meg a vendéglátónál, a hotelek ezzel ellentétben a bevétel mindössze 30-35%-át költik munkaerőre. Ezért pedig a kisebb önkormányzatok étvágya is könnyen megnőhet a hasonló események megrendezésére.