Zsír!

A „Zsír visszatér” mondja a Credit Suisse az „Alapblogján”, a The Financialisten. A cikk lényege, hogy a svájci pénzügyi szolgáltató – összegyűjtve az elmúlt évek tudományos eredményeit arról, hogy a telített zsírban és a koleszterinben gazdag ételek fogyasztása valójában nem káros az egészségre – arra a következtetésre jut, hogy ez még egy lökést adhat a szénhidrátok felől amúgy is ebbe az irányba tolódó étkezési szokásoknak.

Leegyszerűsítve, a gyerekkorom óta zajló margarin vs. vaj csata egy újabb felvonását látjuk, ahol most éppen a vaj áll nyerésre. Amin valójában mindig is csodálkoztam. Miért jönnek állandó jelleggel az újabb és újabb forradalmi, gyakran egymásnak ellentmondó, de természetesen tudományos oldalról mindig alaposan megtámogatott dietétikai felfedezések?

E kérdés megválaszolásakor nem tudom nem megvonni az adódó tőzsdei párhuzamot. Úgy jönnek a menetrendszerű és meglepő elméletek azzal kapcsolatban, hogy mit, mivel és mikor kellene ennem, mint ahogy a menetrendszerű és meglepő tőzsdei jóslatok bármely kellően mainstream pénzügyi portál kezdőoldalán.
A válasz pedig nagyrészt a következő: ha az ember nem mond kellően meghökkentőt (legyen szó diétáról vagy tőzsdei ármozgásokról), akkor nehéz áttörni a tolongáson és a zajon – nehéz címlapra kerülni. Pedig érdemes, mert ha valaki – most már tőzsde témára szorítkozva – kivívja az „Ember, aki megjósolta a 2008-as összeomlást” titulust, akkor még évekig számíthat a szakmédia kiemelt érdeklődésére. Ilyen titulus pedig nem jön össze „egyrészt-másrészt” típusú, nem kellően megrázó elemzésekkel. Sőt, általában még azt a kérdést se teszik fel neki, hogy mióta jósolgatta ezt az összeomlást.

A cikkből tehát számomra kevésbé az a tanulság, hogy Parmalat long, Kellogg’s short. Ezek árfolyamára egy jüan leértékelés, vagy a Volkswagen dízelmotorjainak emissziója is nagyobb hatással lehet, mint az egy főre eső telített zsír/szénhidrát bevitel mutató alakulása a következő évtizedekben. Sokkal inkább azt a következtetést vonnám le, hogy ehetünk bármit, előbb-utóbb jön egy dietetikus, aki minket állít az egészséges étkezés piedesztáljára. Miközben pedig ezt várjuk, kellemesebben telik az idő, ha azt esszük, amit szeretnénk – a cékla-csalán kombináció helyett.