2014, Szlovákia – láttunk már ilyet

Miután a korrupciós szálakkal a kormányhoz köthető befektetői csoport megvásárolta a Dennik c. vezető lap irányító csomagját, lemondott a szerkesztőség, és saját online oknyomozó médiát alapított, ami főleg előfizetéses üzleti modellen alapult, részben pedig külső befektetőktől kapott induló tőkét. 23 000 előfizetést gyűjtöttek igen hamar. Azóta a mádiavállalkozás nem csupán bőven nyereségessé vált, de Csehországban is terjeszkedett, és az előfizetői száma lassan közelíti az 50 000-et, az alap díj havi 5 euró. Két korsó sör ára. Viszont az évi majd 3 millió euró bevétel, abból el lehet működni.

1. Nyereséggel kecsegtető hiteles üzleti modell nélkül nincs vállalkozás, így nincs médiavállalkozás sem. Csak profitkilátásért találni befektetőt.

2. Ha egy közösség akar szabad sajtót, azért áldozni, fizetni kell. Ingyen nincs semmi. A legtöbb magyaroszági hasonló kezdeményezés eddig elhasalt valahol 3000 előfizetőnél, amikor a fele akkora lakosságú Szlovákiában induláskor, vakon volt 23 000.

P.S.: Nemrég pl. azt bányászta ki a Dennik, hogy a szlovák kormányfő plagizálta a diplomamunkáját. Ilyen “őrkutya” munkáért szívesen fizet az ember havi két korsó sört. Többet is.