jan.
17
2019

Élet a www.szallas.hu után

A Szallas.hu oldal alapítói, Dorcsinecz József és Varga Zoltán új szolgáltatást indítottak, Pepita.hu néven. Beszélgetésünkben azt szerettem volna megtudni, hogy egy első üzletében nagyon sikeres vállalkozók képesek lehetnek-e megismételni a jó teljesítményt, vajon a Szallas.hu csak egy szerencsés kivétel volt, vagy életképes a következő üzlet is.

Alapblog: Honnan jött a baba/gyerek téma? Szerintem ez már egy telített piacnak mondható, van ott hely számotokra?

Dorcsinecz József: A Szallas.hu elhagyása után volt több ötletünk, de azt láttuk, hogy a „baba-gyerek” témában nincs olyan szereplő a piacon, aki technológiailag eléggé fejlett. Egyrészt jelen vannak a nagyáruházak, amelyek erős márkák, fizikai megjelenésüknek köszönhetően, iszonyat jó forgalmat generálnak, másrészt vannak online boltok, ahol tudunk venni babakocsit, gyerekjátékokat, babaholmikat, gyerekruhákat, azonban azt éreztük, hogy komplexebben látjuk ezt a helyzetet.

Varga Zoltán: Úgy gondoljuk, hogy a Pepitának nagy előnye a nagyobb szereplőkhöz képest, hogy más termékkört kínál. Ez hátrány is lehet, de azáltal, hogy közvetlenül a gyártókkal, illetve nagykereskedőkkel, importőrökkel (és természetesen kereskedőkkel is) állunk kapcsolatban olyan termékek is elérhetőek (lesznek) Magyarországon, amelyek eddig ismeretlenek voltak termék és márka szinten egyaránt.

A Szallas.hu esetében olyan rendszert építettünk ki, hogy idővel tudtuk mire van szüksége a vásárlónak, mit keres, de ott alacsony volt vásárlási frekvencia. A Pepitánál viszont ez megváltozik, sűrűbbé válik a vásárlási frekvencia, mert egy ilyen oldalnál lényegesen kiszámíthatóbb a vásárló vásárlási szokása. Például a gyerek növekedésével abszolút előre jelezhető például az anyuka pelenka vásárlási szokása, a gyerek fejlődésével előre jelezhető a vásárlói igény. Emellett mi nemcsak a gyerekekre koncentrálunk, hanem ha tudjuk, hogy a szülők fent vannak az oldalon, akkor számukra is kínálunk lehetőséget, például ha a gyereknek vesznek biciklit, akkor vehetnek maguknak is.

Alapblog: Lesz azért hagyományos üzlethelyiségetek is, vagy kizárólag webshopon keresztül működik majd a forgalmazás?

Dorcsinecz József: A jelenlegi ingatlan piaci folyamatok arra ösztönöznek minket, hogy ne tartsunk eszközeink között nagy értékű ingatlanokat, raktárakat, mert nem biztos, hogy jó befektetés most ezeket megvásárolni. Szerintünk az online kereskedelem további teret nyer a fizikai kiskereskedelemmel szemben, ugyanis csak az igazán kiváló helyeken lévő fizikai üzlethelyiségek forgalma fog megmaradni, a többi helyen jelentősen csökkenés lesz realizálható. Az emberek egyre inkább az interneten fognak vásárolni, szerintünk például a plázák egyre inkább szolgáltató központokká alakulnak majd, így jelentősen veszíteni fognak kiskereskedelmi jelentőségükből. Magunkra egyébként nem is baba/gyerek áruházként tekintünk, hanem családi webshopként, ahol anyukának, apukának is meg lehet venni szinte mindent.

Alapblog: Működhet sikeresen ebben a szegmensben egy szinte kizárólagosan internetes vállalkozás?

Varga Zoltán: Erre hadd mondjak egy érdekes és nagyon jellemző példát. Trambulinból például az elmúlt hónapokban eladtunk kb. 600 darabot, de azért “csak” ennyit, mert a beszállító nem tudott többet gyorsan rendelkezésünkre bocsátani. Azért ez nagy szám és általában már nagy számokkal dolgozunk. A partnerektől azt a visszajelzést kaptuk, hogy nem gondolták volna, hogy ennyire gyorsan fel fogunk futni, ugyanis általában az tapasztalják, hogy az „egy-két” termékes kis cégek viszonylag gyorsan megfulladnak a piacon. Hallottuk, hogy jónéhány versenytársunknál már megjelöltek minket követendő mintaként. Egyébként igyekszünk minden versenytársunkkal jóban lenni.

Alapblog: Szerinted mégis miért fogyott ennyi, a vezető piaci szereplőknél nem árulnak a neten trambulint?

Dorcsinecz József: Dehogynem! Mi alapvetően a háttérrendszerekben vagyunk/leszünk erősek, az „agyban”, amit nem könnyű másolni. Gyakori tapasztalatunk, hogy akár a nagyobb cégeket alapító, tulajdonos vezetők is megpróbálnak saját rendszereket létrehozni, de ezek nem működnek többnyire úgy, mint a miénk. Azt vesszük észre, hogy a konkurencia egyik legnagyobb hibája, hogy statikusan tekintenek erre az IT szolgáltatásra, például kitesznek egy honlapot és az időről időre alig módosul, míg nálunk naponta változik a honlap, folyamatosan átalakul, alkalmazkodik.

Alapblog: Igen, ez a statikus rátekintés az IT szolgáltatásra más KKV-nál is ismerős itthon. Ez magyar jellegzetesség?

Varga Zoltán: Nálunk lényegesen előrébb járnak ebben a témában például a csehek kb. 5 évvel. Nagyon jól megfigyelhető, hogy teljesen kettéválik a piacuk működése. Vannak a nagykereskedők, akik egy nagyon up-to-date készletnyilvántartási rendszerről folyamatosan biztosítják a piacot, és rájuk épülnek a mindenféle webshopok, amelyek abból próbálnak megélni, hogy a nagy és a kiskereskedelmi árrés felosztását megpróbálják a maguk javára fordítani. Például úgy, hogy a nagyker 15%-ot nyer az üzleten, a teljes árrés maradékát pedig a webshop próbálja megszerezni.

Alapblog: Ez így elég egyszerűen hangzik, de itthon is erre mozdul majd a piac?

Dorcsinecz József: Szerintem egy nagy magyar kereskedőnek már most is sokkal jobban megérné a Pepitán árulni számos árucikket, mint saját rendszereket létrehozni és üzemeltetni. Nyilvánvalóan ez sokkal olcsóbb lenne neki, mint a saját rendszerek fejlesztése, üzemeltetése, mégis valamiért ragaszkodnak az úgymond saját tulajdonú oldalakhoz. Valószínűleg a kiszolgáltatottságtól tartanak, de ha csak a nagyon egyszerű(nek látszó) weboldalkészítést nézzük, akkor tudni kell, hogy egy profi oldal létrehozásához, stabil működtetéséhez 5-6 külön szakmára van szükség.

Legalábbis a létrehozáshoz mindenképpen, de a folyamatos menedzseléséhez is, és ezt az alapító tulajdonos vezetők nem tudják (vagy nem érdekli őket), pedig ezek külön szakmák, ezekre a feladatokra külön specializálódott szakemberek vannak ugyanúgy, mint az építőiparban. Jó, persze, egy ügyes burkoló, ha nagyon muszáj, fel tudja építeni a falat, és a kőműves is, ha nagyon muszáj, fel tudja rakni a csempét a falra, de az eredmény nem olyan lesz, mint egy gyakorlott, jó minőségű szakember alkalmazása esetében lenne.

Alapblog: Ha most „egy nagy magyar kereskedő” bekopogtatna hozzátok, hogy jó, akkor csináljátok, tényleg érdemi különbség jelentkezne a két különböző megoldás eredményében?

Varga Zoltán: Most nem akarok nagyképű lenni, de ebben elég jók vagyunk, a Szallas.hu –nál is bebizonyítottuk, de mi tovább is lépünk, nem elég csupán egy honlapot fenntartani és technikailag működtetni a kiszolgáló rendszereket. Nemrégiben megvettük a babafalva.hu-t – ami egy elég magas látogatottságú oldal Magyarországon – pont azért, hogy ne csak kereskedelmi szolgáltatást nyújtsunk, hanem tematikusan is kapcsolatban legyünk a vásárlókkal. A Babafalvának naponta kb. 6-10 ezer látogatója van, ami itthon szép szám. Ez az oldal 13 éve működik úgy, hogy nincs mögötte különösebb marketingtevékenység, különösebb hirdetés, többnyire keresésekről jut el hozzá a látogatók 85%-a.

Szerintem jól mutatja a hozzáállásunkat az, hogy az ügyfélszolgálaton óvodapedagógusok dolgoznak, akik nemcsak a saját gyerekükön szereztek tapasztalatokat, hanem tanulták is a gyerekekkel való bánásmódot, így első kézből tudnak adni nagyon hasznos tanácsokat az érdeklődőknek.

Alapblog: Nem túl régen működtök, milyen az élet egy ilyen új cégben?

Dorcsinecz József: Itt fontos megemlíteni, hogy egy teljesen új vállalkozást indítottunk. Gyakorlatilag a Szallas.hu-ban ott maradt mindenünk, a szakemberek, a kódok, azaz mi mindent újra csináltunk ebben a vállalkozásban. Új vállalkozás, új kollégákkal. Már elég közel vagyunk ahhoz, hogy a bevételek utolérjék a kiadásokat, nem számítottunk ilyen gyors növekedésre, de persze örülünk neki.

Alapblog: Most, hogy a csapból is a munkaerőpiaci problémák folynak, hogy sikerült megoldani induló vállalkozásként azt, hogy tényleg megfelelő szintű munkatársakkal dolgozzatok?

Dorcsinecz József: Mi is érezzük a munkaerőpiaci feszültségeket, de úgy néz ki, hogy sikerült megtalálnunk azt a gárdát, amire alapozhatunk. Egyelőre nem gondolkodunk tulajdonrész megosztásban velük (mert szerintem ez az egyik legerősebb motivációs eszköz), de még ez sincs kizárva. Azt tudjuk, hogy a fejlődéshez áldozatokra van szükség, és fontosnak tartjuk, hogy motivált munkatársakkal dolgozzunk. Azért a tulajdonossá váláshoz elsősorban az kell, hogy valaki többet nyújtson lényegesen egy munkavállalónál, mert azt látni kell, hogy nekünk sincsen semmi „ingyen”, itt mi is újrakezdtünk valamit (el is szoktunk tőle rendesen). Szinte már elfelejtettük milyen nulláról kezdeni valamit, de azt gondolom, hogy ez a frissítés szükséges volt, és ma már eljutottunk abba az állapotba (ismét), hogy élvezzük az alulról építkezést.

Varga Zoltán: Nagyon motiváló ám látni, hogy például múlt ősszel már 40 millió forint volt a havi átmenő forgalom, év végére pedig elértük a 400 milliót. A napi látogató szám már háromezer körül jár (komolyabb marketing tevékenység nélkül), és az alig egy évünk alatt 85 ezer Facebook követőnk és majdnem 200.000 hírlevél olvasónk lett. Ha nagyon akarnánk, akkor ezeket a számokat még drasztikusabban is emelhetnénk, például az aktivitásunk növelésén keresztül, de el akarjuk kerülni a Szallas.hu gyerekkorában elkövetett hibáinkat, amikor egyszerre csaptunk bele túl sok mindenbe és szétforgácsolódtunk. Idővel biztosan komplexebb lesz a rendszer és ugyanúgy kinövi majd magát, mint a mostani nagy webshopok, de azért még nem járunk ott. Jó néhány évet kell még beletennünk ebbe a cégbe, hogy nagy eredményt érjünk el.

Alapblog: Most hogy látod, el fogjátok bírni egyedül a növekedés terheit, vagy idővel tőkéstársakat kell keresnetek?

Dorcsinecz József:  Az még a távolabbi jövő kérdése, hogy a dolgozókon kívül esetleg más tőkéstársakat is befogadunk-e majd a cégbe. Idővel, valószínűleg lesz olyan piaci szereplő, akinek nagyon megéri majd átvenni az oldalunkat. Most úgy látjuk, hogy két nagy csoportra bontható a lehetséges jövőbeni érdeklődők köre. Mivel mi sokkal inkább vagyunk egy technológiai cég, mint egy kereskedő cég, ezért azt gondolom, hogy akár a mostani partnereink között is lehetnek a jövőbeni tulajdonos társaink, de jelenleg ez még nincs napirenden, másra koncentrálunk.