645

Ennyi használtautó kapott rendszámot tavaly minden egyes munkanapon. No, jó finomítsunk egy kicsit, ez naponta csak 435-nek számít. De még így is rettentően nagy, mondhatni sokkoló ez a szám. Főleg akkor, ha hozzátesszük: a magánemberek és kereskedők által behozott 160 ezer autó átlagos életkora 14 év! Ez ugyanis azt jelenti, hogy az itthon futó gépkocsik átlagéletkora továbbra is 14 év fölött van – és a jelek szerint marad is.

Hogy ez miért rossz, azt nem kell különösebben magyarázni. A tinédzserkorú négykerekűek fogyasztása, és károsanyag kibocsátása magas, így a légszennyezettség csökkentése is illúzió. Már csak azért is, mert az elmúlt másfél-két évben behozott autóknak a jelentős része továbbra is fokozottan környezetszennyező diesel meghajtású. A főleg Németországból származó magánimportnak ez tetemes részét teszi ki, amiben semmi különös nincs. Az ottani sofőrök ugyanis igyekeznek megszabadulni a gázolaj meghajtású kocsiktól, mert ott egyes városokba már nem lehet behajtani ilyen autókkal.  Az idősödő olcsó, vagy mondjuk azt olcsóbb autókra még akkor is van nálunk kereslet, ha a vevő tudja, ezeket gyakrabban kell szervízbe vinni és közel sem biztos, hogy a verda kilométeróráját nem tekerte vissza ott, vagy itthon a nepper.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a behozott autók közel hatvan százaléka 10 évnél idősebb, 22 százaléka pedig 15 évnél is korosabb. Ennek haszonélvezői a szürke vagy fekete szervízek és a gépjármű alkatrészekkel kereskedő cégek. Ez utóbbiak az elmúlt években – az átlagéletkor növekedésével párhuzamosan – egyre nagyobb forgalomra és haszonra tettek szert. A márkaszervizekkel ellentétben ugyanis ez utóbbiak forgalmaznak utángyártott részegységeket, pótalkatrészeket – ezek ára pedig jóval alacsonyabb a gyáriakénál.

Érdemes megnézni a zsebimport összetételét is. A márkák versenyét tavaly 19 345 autóval a Volkswagen nyerte, második az Opel 17 211-gyel, harmadik pedig a Ford lett 15 169 behozott autóval.  A fentiek közül egyik márka sem értékesített ennyi új autót a hazai szalonokban! A Datahouse közelmúltban publikált adatai szerint tavaly a legnépszerűbb a kompakt kategória volt – és ez már a józanságnak tudható be. Az ebbe a kategóriába tartozó 42 ezer autó ugyanis alacsony fogyasztású, és napi használtra alkalmas típusokból – s nem extrém benzinfalókból áll… A legtöbbet, 5575 darabot a Ford Focusból hoztak be, a második a Volkswagen Golf, a dobogó harmadik fokán pedig az Opel Astra áll. Józanságból tehát jeles!

De azonnal hozzá kell tenni, hogy azért a méregdrága – igaz az új kocsiknál jóval olcsóbb! – négykerekűekből is hoztak be jó néhányat: hetente átlag két Ferrarival, Lamborghinivel vagy Bentley-vel bővült a hazai autópark. Minden napra jutott egy magánimportból származó Porsche is. Egy szociológus számára remek kutatási forrást jelenthet az autók magánimportját tartalmazó elemzés, a költségvetésnek szintén jól jönnek a behozott autók után fizetendő különböző járulékok, és végül a boldog autótulajdonosok is örülhetnek, hogy sikerült életük álmát megszerezniük – igaz másodkézből. Igazi win-win szituáció. Csak éppen gyermekeink és unokáink jövőjét nem érinti kedvezően a „roncsderbi”.