75

75 százalék áll a betétdíjas palackok ismételt bevezetése mellett Budapesten. Ez azt mutatja, hogy a fővárosiak egyértelműen jónak tartanák azt, ha az eldobható PET palackok helyét visszaváltható – más néven betétdíjas – termékek vennék át.

A közelmúltban megjelent kutatás hivatkozik egy másik akcióra, amiben az egyszer használatos műanyag zacskókról kérdezték a budapestieket. A zöld szervezet adatai szerint 150 ezren írták alá azt a petíciót, amely ezek teljes betiltását szorgalmazza.
Hogy ez miért most aktuális? A válasz roppant kézenfekvő: a Parlament ezekben a hetekben szavazhat a termékdíj törvény módosításáról. Most dőlhet el, hogy miként lép a kormány e nagyon fontos ügyben. Bevezeti a műanyag palackok visszaváltását? Teljesen betiltja a műanyag zacskókat? Emeli a veszélyes hulladékok termékdíját? Tovább bővíti a szelektív hulladékgyűjtést? Egyelőre nem tudni. Annyi azonban biztos, hogy világszerte nő a környezettudatosság. Egyre többen és egyre hangosabban tiltakoznak a mindent elöntő műanyag szemét ellen, és követelik a hulladék feldolgozásának drasztikus növelését.
Egy felmérés szerint a világon eddig gyártott műanyag szemét mindössze 10 százalékát hasznosították valahogy – dolgozták fel, használták útépítésre, készítettek belőlük új palackokat. Mindeközben a friss adatok továbbra is rémisztőek: az úgynevezett vékonyfalú műanyag szatyorból például 160 ezer darab készül másodpercenként (!) a világon, az egyik nagy kávézólánc pedig évente 4 milliárd kávéspoharat használ – és dob ki a szemetesbe…
A környezetvédők évek óta érvelnek a törvényhozóknál és a médiában, mondván az emberiséget fenyegető globális katasztrófa egyik forrását kellene megszüntetni minél gyorsabban. Némi siker itt már született. De az igazi áttörést a gyártók vagy felhasználók esetében lehetne elérni. Néhány cég az elmúlt évben szimbolikus döntést hozott. Először az alaszkai légitársaság hozta nyilvánosságra, hogy idéntől nem műanyag, hanem fából készült keverőpálcákat alkalmaznak járataikon. Úgy tűnik, a példa “ragadós lett”, így egy gyorsbüfé hálózat és további légitársaságok csatlakoztak az alaszkaiakhoz. Valami tehát elindult. Nagy kérdés, hogy kik és hogyan csatlakoznak, mit lépnek a kormányok és egyelőre az is nyitott még, hogy miként lép az Európai Unió az ügyben. Brüsszelben ugyanis szintén most, a tavaszi hetekben határoznak a műanyag szemét feldolgozásának sorsáról, a folyamat gyorsításáról – ennek támogatásáról és persze arról is, hogy a közös uniós előírások megszegői milyen büntetést fizetnek majd a közös kasszába. Egyelőre egy biztos: a budapesti felmérés bizonyította, hogy a legkeményebb határozatnak is erős a támogatottsága van itthon. És ez már valami.