A birodalom visszavág

Létezik egy nem olyan távoli szeglete a világ részvénypiacainak, ahol az elmúlt bő egy évben a VALUE részvények térdre kényszerítették a GROWTH részvényeket. Másként fogalmazva, ahol a RÉGI gazdaság részvényei feltámadtak, míg az ÚJ gazdaság részvényei összeroskadtak. Tovább pontosítva, ahol a PÉNZÜGYI, OLAJIPARI és VILLAMOSENERGIA-IPARI cégek rommá verték a TECHNOLÓGIAI szektor és az E-COMMERCE (online kereskedelem) prominens képviselőit.

Mindez Közép-Kelet-Európa legfejlettebb és legnagyobb részvénypiacán, Lengyelországban történt. Tavaly október végén két „made in Poland” sikertörténet, az online-kereskedelemmel foglalkozó Allegro és a számítógépes játékokat fejlesztő CD Projekt részvényei voltak a lengyel WIG20 bluechip index legnagyobb komponensei 27 százalékos súllyal, ám azóta értéküknek közel felét(!) elveszítve a hetedik és a kilencedik helyre zuhantak vissza és súlyuk 12 százalékra apadt.  Mindeközben a bankok részvényesei 134-190 százalékos hozamot érhettek el, az olaj és gáz cégek 41-104 százalékot szárnyaltak, míg a villamosenergia társaságok 67-90 százalékkal értékelődtek fel. A value részvények átlagosan 111 százalékot emelkedtek, míg a tech cégek közel 50 százalékot veszítettek értékükből. Fele ekkora relatív árfolyamváltozás is megért volna egy bejegyzést, nemhogy ez!

Nagyot fordult tehát a kocka egy év alatt a varsói parketten. A „value” részvények tündöklése beleillett a globális képbe, ám a „growth” részvényeké már nem. Ami közös, hogy a tavaly őszi jövőbe tekintő várakozásokban, uralkodó befektetői értékítéletben, hitben gyökeres változás állt be. Sikeres vakcinafejlesztés, visszaszoruló covid pánik, talpra álló mobilitás, felgyorsuló gazdasági talpraállás, nyitva maradó fiskális és monetáris pénzcsapok, egytől-egyig együttes erővel emelték magasba a value részvényeket.

A bankok esetében kiderült, hogy a vártnál jóval kisebb hitelezési veszteséget okozott a vírusválság, hogy az eszközárak emelkedése miatt még kevesebb céltartalékolási kötelezettségük lesz, hogy az infláció felpörgése a vártnál hamarabb indítja be a kamatemelési folyamatot, ami vártnál gyorsabban és nagyobb mértékben növeli meg a pénzintézetek profitabilitását (Pekao, Santander, PKO). Segített az is, hogy a svájci frank hitelek zlotyra konvertálása a korábbi várakozásokhoz képest alacsonyabb veszteséggel jár a bankok számára. 

Az olajipari társaságok is felálltak a padlóról (PKN, Lotos, PGNIG). A Covid előtti szintre emelkedett az olaj ára, elszállt a gáz ára, közel normalizálódtak a finomítói marzsok, miközben magasan maradt a vegyipari és az üzemanyag kiskereskedelem profitabilitása. A villamosenergia iparban pedig a növekvő áramáraknak és a lengyel állam zöldítési törekvéseinek lehetett örülni. (PGE, Tauron)

Eközben mi történt a tavalyi év két sztárjával?

A CD Projekt új „blockbuster” játéka a Cyberpunk 2077 tavaly, 2020 december 10-én debütált. Ezt megelőzően A várakozások az égbe szöktek, akárcsak a részvényárfolyam. Sokan a valaha volt 5 legjobb forgalmú játék közé jósolták a Cyberpunk 2077-et. A befektetők még tovább menve azt is „beárazták”, hogy a vállalat 2-3 évente képes lesz piacra dobni egy újabb csúcskategóriás játékokat.  A Cyberpunk 2077 debütálása viszont katasztrofálisra sikeredett. A játék annyi hibát tartalmazott, hogy a Sony egy hét után ki is dobta az on-line Playstation áruházából. A játéktól remélt bevétel és profit várakozások nagy része pedig viszonylag hamar köddé vált, akárcsak az újabb játékokkal kapcsolatos optimizmus.

Az Allegro Lengyelország piacvezető, bő 40 százalékos piaci részesedéssel rendelkező, az amerikai Amazonhoz hasonló online kereskedője, 2020 októberében debütált a varsói tőzsdén. A tőzsdei bevezetéskor hatalmas túljegyzés alakult ki, azaz csak nagyon kevesen főként a Goldman Sachs amerikai ügyfelei kaptak a 43 zlotys jegyzési áron. Az Allegro részvénye az első kereskedési nap végén 70-en zárt (+63%), majd még októberben a 100 zlotyt is megközelítette. Az árfolyamot leginkább a jegyzésből kimaradók és a különböző indexekbe való bekerülés miatti „kényszervevők” is hajtották. Fundamentálisan nehéz volt megindokolni a magas árat. Ahhoz el kellett hinni, hogy a piaci részesedése tovább nő Lengyelországban és más régiós országokban is sikeresen terjeszkedik, mindezt egy gyorsan növekvő online piacon, ahol ráadásul az Amazonnal szemben is fenntartható a kereskedelmi jutalékbevétel.

Az elmúlt egy év hírfolyama azonban nem ezt a hitvilágot igazolta. A lassuló e-commerce növekedés, a kihívók megjelenése (például az Amazon, a Shopee, az Aliexpress), a növekvő marketingkiadások mind-mind hozzájárultak az árfolyam jelentős csökkenéséhez.

A tenegerentúlon

A vizsgált periódusban az Egyesült Államok részvénypiacán is nagy mozgások voltak az említett iparágakban, de az összkép mégis máshogy fest. Az energiaszektor ETF (XLE) közel 100 százalékot ugrott, azonban a bankok „csak” bő 60 százalékot. A technológiai cégek NASDAQ indexe viszont a lengyelekhez képest előjelet váltva nem mínusz, hanem plusz 48 százalékot termelt a befektetőknek.

A „value” tehát az USA-ban is sokat faragott le korábbi lemaradásából, de a growth sem vallott szégyent. Ebből is látszik, hogy a két lengyel sztárvállalat gyenge teljesítménye mögött sokkal inkább, egyedi vállalatspecifikus dolgok húzódtak meg, amelyek a túlfeszített árazás mellett nagy csalódást és árfolyamesést idéztek elő.

Az elmúlt egy évben példa nélküli gyorsasággal és mértékben változott meg a befektetők értékítélete a világban, különösképpen Lengyelországban. Ezen időszak is jól rávilágított arra, hogy érdemes kontrariánusnak lenni, azaz az uralkodó értékítélettel, hangulattal szembemenő módon befektetni főleg akkor, ha a piac valamilyen tekintetben túlságosan szélsőségesen pozícionált.

Mint írtam, fordult a kocka, nem is kicsit…lehet, hogy Lengyelországban már a growth az új value?!