A jövő autója a sofőrjére hívhatja a rendőrséget, ha nem tetszik neki, ahogy vezetik

Ez ráadásul már nem is annyira a távoli jövő és nem is a rendőrség igénye, hanem úgy tűnik magáé az autógyártóé.

A Volvo valóban nagyon komolyan veszi a biztonság igényét. Épp a napokban jelentették be, hogy 2020-tól az összes új autójukban 180 km/h-ban maximálják az elérhető végsebességet. Mindegy, hogy milyen erős Volvo-t veszünk majd, ennél gyorsabban nem fogunk tudni menni. A vállalat vezérigazgatója szerint ugyanis „nincs ok, ami miatt óránként több mint 180 kilométeres sebességgel kellene haladnia egy autónak, legalábbis nem egy Volvónak”.

De a cég úgy tűnik ennél is tovább menne a biztonság keresésében. A 2020 után megépített új generációs modelljeikbe olyan kamerát terveznek beszerelni, aminek kiemelt feladata a sofőr reakcióinak figyelése lesz. Több szinten is ellenőrzi majd az autó a saját sofőrjét. A vezető szemmozgásán keresztül nézni fogja, hogy elkalandozott-e a figyelme az útról, ellenőrizni fogja mennyire extrém a vezető kormánymozgatása, reakcióideje, sávtartása (például sodródik-e a sávok között), esetleg eldőlt-e a sofőr a vezetőülésen (akár ittasság, akár elalvás következtében).

Abban az esetben, ha az autó úgy ítéli meg, hogy a sofőrje dekoncentrált, először hibaüzenetekkel, figyelmeztetésekkel fog élni a sofőr felé. Ha ez nem elegendő elektronikusan felülbírálhatja sofőrje döntését és lecsökkentheti az autó sebességét a sofőr akarata ellenére is. Extrém esetben leállíthatja saját magát is az autó és hívhatja a Volvo ügyfélszolgálatát, akik megtehetik a szükséges lépéseket, például ittas sofőr esetén értesíthetik a rendőrséget. Legalábbis ezt valószínűsítik a technológiát követő újságok.

A sofőrfigyelő technológiát már régóta fejlesztik más autógyártók is, de a Volvo úgy tűnik ezen a téren a versenytársai elé megy. Kockáztatva azt is, hogy ezzel akár vásárlókat is veszíthet.

Ismét felmerül bennem a klasszikus kérdés, hogy a kényelem (vagy ezesetben a biztonság) érdekében mennyire vagyunk hajlandók lemondani a privát szféránkról? Hiszen annak a kamerának az adatai biztosan, legalább részben, a Volvo tulajdonában lesznek. Ráadásul, ha egy autó konstans kapcsolódik az internetre (és ezek már jó eséllyel ilyen autók lesznek, ha máshogy nem, akkor legalább a telefonunkon keresztül), akkor ezen adatokhoz ügyes illetéktelenek is hozzáférhetnek. Figyelembe véve, hogy a szájról olvasó technológia ma már nagyon fejlett, egy ügyes hacker e kamera segítségével akár élőben is követheti majd a telefonbeszélgetésinket vagy családi veszekedéseinket, autós tárgyalásainkat. Az autók hackelése pedig már rég nem csak összeesküvéselmélet. A téma először 2015-ben került elő és azóta újabb és újabb modelleknél derülnek ki hibák („bug”-ok), amiket ügyes hackerek ki tudnak/tudtak használni. Például működésbe tudták hozni az autó vészfékező rendszerét, leállíthatták annak motorját haladás közben, eltekerhették a kormányt, hogy lehajtson az útról vagy éppen működésbe hozhatták esetleg kikapcsolhatták az autó légzsákjait. Ezek sajnos nem fikciók, a múltban már mindegyikre volt példa.

Jó dolog a biztonság keresése, de érdemes tudni azt is, hogy minél inkább átadjuk a gépeknek az irányítást a kényelem vagy biztonság kérdésében, annál több teret is adunk illetéktelenek számára arra, hogy befolyásolják az életünket. Sokat lehetne vitatkozni arról, hogy ez megéri-e, hiszen cserébe javítjuk a baleseti statisztikát, de ha az én személyes teremről szól, aki nem vezetek ittasan, akkor lehet, hogy én inkább olyan autót vennék, ami nem figyel meg engem ilyen szinten. Viszont jó eséllyel, hosszú távon ez a döntés már nem az én feladatom lesz, mivel, ha a technológia működik és jelentősen javítja az említett statisztikát, akkor idővel jogszabályi kötelezettség lesz az autóba való beépítése. Így egyelőre csak azzal nyugtathatom magam, hogy figyelembe véve a magyar autópark több mint 14 éves átlagéletkorát (amivel a sereghajtók között vagyunk egész Európában), nálunk mire ez az újítás széles lakossági problémává válhat, még bőven több mint egy évtized. Ettől még érdemes tudni, hogy jó eséllyel ez a szép új világ vár ránk és bár ez a folyamat valóban lassú lesz, egyelőre megállíthatatlanul haladunk ebbe az irányba…