A SpaceX megy a Holdra

Április 16-án pénteken, a NASA bejelentette, hogy az Artemis program keretében a Holdra leszálló űrhajót a SpaceX készítheti. Nem az egész rakétát, nem a Hold köré tervezett Gateway űrállomást, nem a Föld és a Gateway közötti közlekedést lebonyolító Orion űrhajót, mindössze a 60 évvel ezelőtti Holdra szállás holdkompjának a modern változatát, a Starship űrhajót.

A NASA eredeti tervei szerint az új Holdra szállás a Mars meghódításában csak egy kitérő. Tényleg kitérő, mert a Holdra szállás a Hold körül keringő űrállomásról indulna, és oda is térne vissza. Ez a Hold körül keringő űrállomás, a Gateway olyan lenne, mint az alaptábor az Everest alatt: ezen a viszonylag biztonságos helyen kell összegyűjteni mindent, ami a csúcstámadáshoz kell. Ebben az esetben a csúcstámadás a Mars elérése, a Holdra szállás pedig olyan, mint egy, az alaptábor melletti kisebb, ötezres csúcsra induló, akklimatizációs túra.

A tervezet megvalósulásában a Gateway van leginkább lemaradva. Ezért a 2,89 milliárd dolláros döntést bejelentő sajtóközleményben úgy fogalmaznak, hogy az Orion űrhajóról szállnak át az űrhajósok a Starship űrhajójába, amivel leszállnak a Holdra. Ezzel a lépéssel a NASA igyekszik megfelelni az elvárásnak, hogy mielőbb sikerüljön visszatérni a Holdra. Annak a tervnek, hogy állandó holdfelszíni állomást is lehessen üzemeltetni, elengedhetetlen része lenne a Gateway űrállomás, ami még egy jó darabig nem is lesz kész…

A SpaceX a holdkompként használt Starship űrhajót is újrahasznosíthatónak tervezi. A SpaceX Falcon rakéták indításáról közzétett videóüzenetekben lenyűgöző látványt nyújtottak a kiürült első rakétafokozatok, amint függőlegesen leszálltak a lábaikra. A látványtervek szerint a SpaceX űrhajója is ugyanígy szállna le a Holdra, ezzel visszatérve Von Braun eredeti elképzeléséhez, aki ugyancsak egy rakétaszerű űrhajót képzelt el a Holdon.

Bár a SpaceX mérnökeinek nagy gyakorlata van abban, hogy hogyan irányítsák vissza egy focipályánál is kisebb helyre a kiürült rakétát a leszálláshoz, a Holdon a tervezett leszállóhelyhez történő manőverezés sokkal összetettebb lesz, mint a Földön. Furcsa módon ennek az az oka, hogy a Holdon kisebb a gravitáció, és emiatt kisebb teljesítményű rakétahajtómű is elegendő a leszálláshoz. A leszállásnál a vízszintes manőverezést úgy oldják meg, hogy a rakétát megdöntik, és a hajtómű teljesítményét megnövelik. Ekkor a tolóerő függőleges komponense tartja meg a rakétát, hogy ne essen le, a vízszintes komponens pedig oldalirányban gyorsítja. Ahhoz, hogy ugyanakkora vízszintes gyorsulást érjenek el a Holdon, mint a Földön, sokkal jobban meg kell dönteni az űrhajót, mint a Földi leszállásnál (a kisebb hajtóműteljesítmény miatt). A Falcon csaknem állva visszatérő rakétái így is félelmetes látványt nyújtanak, képzeljük el ugyanezt a látványt sokkal jobban megdöntött rakétákkal!

A pletykák szerint a SpaceX mérnökei már izgatottan várják a kihívást…