jan.
28
2019

Arany vs. Ferrari – Vajon melyik a jobb befektetés?

Egy Ferrari 250 GTO, vagy néhány rúd arany? Önök melyiket választanák?

Itt az Alapblogon is többször írtunk már róla, hogy a világ vezető jegybankjai által hosszú éveken át folytatott pénznyomtatás, karöltve a rekord alacsony – több országban még mindig negatív – kamatszintekkel, a közelmúltra az egekbe repítette az eszközárakat. Kötvényt, részvényt, ingatlant, kriptodevizát, műkincset, azaz szinte bármit, amiben a befektetők (és a spekulánsok) értéket (hasznot) láttak (vagy reméltek). Ez alól természetesen a klasszikus autók piaca sem kivétel.

Még tavaly augusztusban történt, hogy az RM Sotheby’s aukciósház Montereyben megtartott árverésén egy gyűjtő – új világrekordot jelentő, jutalékokkal együtt – 48,405 millió amerikai dollárt (nagyságrendileg 13 és fél milliárd forintot) fizetett a Ferrari 250 GTO 1962-es évjáratú, 3413-as alvázszámú, kiváló versenypedigrével is rendelkező példányáért. A mindösszesen 36 példányból álló 250 GTO sorozat harmadikként legyártott példánya korábban az ismert gyűjtő Greg Whitten – a Microsoft egykori vezető szoftverfejlesztője – tulajdonában állt.

A leütési ár még akkor is megdöbbentő, ha tudjuk, hogy a világ legdrágább autótípusáról van szó, illetve, hogy ez az összeg „csak” a nyilvános aukciókon elkelt példányok esetében számít világcsúcsnak. Tavaly júniusban ugyanis Christian Gläsel német autóversenyző privát tranzakció keretében adta el 1963-as, 4153 alvázszámú 250 GTO-ját a WeatherTech vállalat alapítójának, David MacNeil-nek. A jól informáltak 70 és 80 millió dollár közötti vételárról beszélnek.

Az autó tehát vitathatatlanul különleges, mint ahogyan a leütési ára is az. Olyannyira, hogy az aranynál is többet ér. Hiszen némi számolás után már kapjuk is az eredményt, miszerint ma már egy gramm GTO drágább, mint egy gramm arany.  Figyelembe véve a GTO 880 kg-os súlyát, illetve az arany árát (a cikk írásakor 1.280,- USD / uncia), egy gramm arany értéke 41,- dollár környékén mozog jelenleg, míg egy gramm a rekorder GTO-ból pontosan 55,- dollárba kerül. Vagy másképpen kifejezve, a GTO súlya „aranyáron” számolva „alig” 36 millió dollárt ér.

Persze mindez csak játék a számokkal. Azt viszont még csak sugallni sem szeretném, hogy a Ferrari 250 GTO – vagy más oldtimerek, illetve bármely befektetési eszköz – ára mindig csak felfelé mehet. A közelmúltban ez volt a trend, a holnap (és a holnapután) történéseit pedig ezúttal sem ismerjük. Viszont az élet ciklikus.

A szakértők persze – nem meglepően – máris 100 millió USD feletti összegeket vizionálnak a következő két-három évben. Persze figyelembe véve a GTO tulajdonosok illusztris listáját – többek között a divatmogul Ralph Lauren, vagy Nick Mason, a Pink Floyd együttes dobosának garázsában is áll egy-egy GTO, a Walmart üzletlánc tulajdonos „Rob” Waltonéban pedig mindjárt kettő is -, ennek az álomhatárnak az elérése sem lehetetlen. Egyszer. Valamikor. Talán.

A határ tehát a csillagos ég? Vagy ez a vélekedés is csak egy kiváló példa arra, amikor oly’ gyakran a befektetési döntéseink során – autós példánál maradva – „a visszapillantó tükörből próbálunk vezetni”? Lehetséges, hogy jobb befektetés oldtimer sportautóba fektetni, mint aranyba? Racionálisan közelítve a kérdést – nem az. De hát ugye mindannyian emberek vagyunk, akiket nem mindig a józan eszünk vezérel. Autók esetében pedig ez a kijelentés azt hiszem hatványozottan igaz.

Akinek van kedve végignézni hogyan is alakult az új világrekordot hozó – mindössze néhány percig tartó – árverés, itt talál róla egy videót.

A kiemelt kép forrása: www.carschoops.com